Gå til innhold

IDE disk på et SATA hk

CHB3

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er både P-ATA ("IDE") og S-ATA på nye hovedkort. Så du plugger bare i diskene på normal måte :yes:

Edit: Bare for å ta et tilfeldig hovedkort som eksempel:

ga_k8nf-9a.jpg

Her ser du 4 stk S-ATA porter i rødt, samt 2 stk P-ATA porter (til 4 IDE-enheter) i fargene hvitt og grønnt.

Du kan bruke både S-ATA porter og P-ATA porter samtidig. F.eks alle portene på en gang om du har disker og CD-romer nok.

Endret av Simen1
... Av den enkle grunnen at trafikk til/fra optiske enheter vel aldri kommer oppi engang å bruke halvparten av overføringshastigheten til ATA-133 (P-ATA)

Og Bill Gates påsto at 640kB RAM var nok for alle :!: :!: . Tipper nok at optiske medier også trekker over på SATA snart i et forsøk på å kvitte seg med gammel teknologi.

... Av den enkle grunnen at trafikk til/fra optiske enheter vel aldri kommer oppi engang å bruke halvparten av overføringshastigheten til ATA-133 (P-ATA)

Si ikke det. Blyeray/HD-DVD skal bli en god del raskere enn dagens 16xDVD (20MB/s) og 52xCD (8MB/s). En annen ting er at harddisker heller ikke kommer opp i ATA133-hastighet i nærmeste fremtid. Rekorden for desktop harddisker ligger for tiden på 71,8 MB/s satt av Raptor 74GB. Dvs. at SATA vinner frem på grunn av helt andre egenskaper enn båndbredden. De viktigste fordelene er smale kabler for bedre luftgjennomsntrømning i kabinettet og enklere konfigurasjon (ingen master/slave), og fordelen med NCQ (noe som i teorien kunne vært implementert i P-ATA også).

Det samme vil gjelde optiske enheter. De vil også ha nytte av S-ATA på grunn av enklere konfigurasjon, bedre luftgjennomstrømning i kabinettet, NCQ, mindre plasskrav på hovedkortet, mer hardføre kabler (flatkabler blir av og til ødelagte av bøying eller kontakt med skarpe kanter).

OK, Ok, før det tar helt av her med sammenlikninger med bill gates osv. Jeg mente ikke å implisere at optiske drev aldri noensinne i framtiden kom til å komme opp i høyere overføringsrater, eller at det aldri kom til å være behov for å bytte ut IDE.

Mente at dagens drev selv ved mest optimale tilfelle (sekvensiell lesing, eller noe) ikke kommer opp i å bruke noe særlig av kapasiteten. Dette som et forslag til årsak til at overgangen (for markedet som helhet) til s-ata for optiske drevs vedkomme, ser ut til å drøye...

Det er ikke til å stikke under en stol at serial-ata grensesnittet er mer konsumentvennlig, med enklere tilkobling samt mindre, og mer håndterlige kabler, dette er grunnen til at jeg selv har kastet ut alle P-ata-enheter fra min maskin. Jeg setter dog mer robuste kontakter øverst på ønskelisten for fremtidige revisjoner av grensesnittet.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...