Gå til innhold

Selvbygg VS Ferdig PC (f.eks Dell)


Anbefalte innlegg

Dell og andre reklamerer og reklamerer og det irriterer meg fordi det er mange som går på disse tilbudene og blir missfornøyde. "Nå med dobbelt minne uten tillegg i prisen!" Herre gud da, det skulle da for pokker bare mangle at man har minimum 512MB Ram i en PC istedenfor de "Vanlige 256" som Dell ofte har

 

Svakheter med en PC Pakke fra Dell er vel at det er mye "NoName" deler på RAM, Skjerm, mus, keyboard, CPU Kjøler, kabinett, høytalere osv.

De kommer som nevnt over ofte med svært lite minne og middels bra 3Dkort, dessuten en knøtt av en harddisk.

 

Prisen på en brukbar færdig PC blir nok noe rimeligere enn å sette sammen en highend PC av løsdeler og bygge selv, men da vet du liksom hva du får og kan bytte deler uten å vrake garantier og tull.

 

 

Noen som er sterkt uenige eller har synspunkter...

At jeg bruker Dell sitt navn er fordi de er godt kjennt, men det er ikke bare dem jeg synes lurer til seg litt uvitende kunder. Forventer ikke at "bestefar på 75 år" skal bygge seg PC selv :p men han har neppe bruk for en highend gamer PC

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du kan jo få diverse netbutikker til å bygge PC av de delene du selv ønsker. De tar vel fra 370 kr og oppover for dette. Men da får man 3 års garanti med på kjøpet, pluss testing av PCen, og det er ikke dumt :thumbup:

nei er ikke dumt, men da må du ikke ta komplett, de bygger rotete, mpx og Psdata har ryddige alternativer

Lenke til kommentar

:ermm: Enda en runde med ignorant drittkasting mot Dell. Skjønner heller ikke hva du skal ha "hjelp" til, så tråden er off-topic og bør stenges.

 

Dell bruker ikke "no name"-deler, alle komponenter er produsert av anerkjente leverandører og kan lett identifiseres. Ekstra dumt blir det å trekke frem Dells egne skjermer, som er meget bra og er blitt en merkevare

 

Du kan selv velge hva slags maskin som passer for deg og konfigurere den på Dells hjemmesider. At prisen er høyere enn sjælmekka får man enten akseptere eller sette i gang å bygge/kjøpe et annet sted.

 

Dell reklamerer masse for sin low-end serie (Dim 3000) som passer til surfing etc, liten vits i å hisse seg opp i drittsinne for at disse har 256 eller 512 MB RAM. Har selv 2GB PC4200 RAM, 2x400GB HDD og X850XT-PE i min nyeste Dell, så det er ikke noe problem hvis man vil ha et system med bra ytelse.

Endret av jon67
Lenke til kommentar
Dell og andre reklamerer og reklamerer og det irriterer meg fordi det er mange som går på disse tilbudene og blir missfornøyde. "Nå med dobbelt minne uten tillegg i prisen!" Herre gud da, det skulle da for pokker bare mangle at man har minimum 512MB Ram i en PC istedenfor de "Vanlige 256" som Dell ofte har

 

Kan si meg enig i det du, jeg irriterer meg ved det jeg og....hehe! ;) Men ja det er nok fornuftig å la en nettbutikk sette sammen pc'en, tenker litt på det jeg og. Det er da også slik at man får jo ikke "akkurat" det man vil ha, f.eks kabinett i kobinasjon med det og det hovedkortet osv.

Lenke til kommentar
:ermm: Enda en runde med ignorant drittkasting mot Dell. Skjønner heller ikke hva du skal ha "hjelp" til, så tråden er off-topic og bør stenges.

 

Dell bruker ikke "no name"-deler, alle komponenter er produsert av anerkjente leverandører og kan lett identifiseres. Ekstra dumt blir det å trekke frem Dells egne skjermer, som er meget bra og er blitt en merkevare

 

Du kan selv velge hva slags maskin som passer for deg og konfigurere den på Dells hjemmesider. At prisen er høyere enn sjælmekka får man enten akseptere eller sette i gang å bygge/kjøpe et annet sted.

 

Dell reklamerer masse for sin low-end serie (Dim 3000) som passer til surfing etc, liten vits i å hisse seg opp i drittsinne for at disse har 256 eller 512 MB RAM. Har selv 2GB PC4200 RAM, 2x400GB HDD og X850XT-PE i min nyeste Dell, så det er ikke noe problem hvis man vil ha et system med bra ytelse.

Hvilken Dell har du? Har gode erfaringer med Dell fra jobb, stabilt og bra. Men kan du, uten å bli altfor Dell-freak, si noe om støyen på din Dell med det oppsettet du har? Er helt genuint interessert i å høre om støyen er ille. Regner ikke med den er lydløs?

Lenke til kommentar

Det er riktignok en stund siden jeg var borti DELL (les: 5 år), og det er mulig de har forbedret seg, men det er en grunn til at jeg har holdt meg unna...

 

Da dell-pc'en forholdsvis fort gikk fra top of the line til under middelmådig, bestemte jeg meg for å prøve å oppgradere den. :roll:

Den var full av noname-shiiiit-deler som ikke lot seg kombinere med noe annet!

Jeg endte opp med å bytte HELE pc'en inkludert kabinettet! :hrm:

 

Det eneste som sto igjen på rommet mitt var skjermen, og den funket forsåvidt like greit som alle de andre middelmådige crt-skjermene jeg hadde vært borti tidligere. Den dagen sverget jeg å aldri legge mine hender på en DELL igjen...

Lenke til kommentar

Hvilken Dell har du? Har gode erfaringer med Dell fra jobb, stabilt og bra. Men kan du, uten å bli altfor Dell-freak, si noe om støyen på din Dell med det oppsettet du har? Er helt genuint interessert i å høre om støyen er ille. Regner ikke med den er lydløs?

Har en Dim XPS gen4 3.8GHz og en Dim 8300 3.0GHz (NW). Begge står og folder 100% (2 klienter hver) mesteparten av døgnet, og lyden er da merkbar men ikke plagsom ("hvit" støy, uten tone). Ved lav belastning er støynivået særdeles behagelig for begge. XPS4 støyer som forventet noe mindre enn 8300, men begge modellene er utgått, og de nye modellene (XPS5/600, 9100 m.fl) skal visst være enda mer støysvake.

 

Det er sikkert mulig å redusere støyen ved å bytte noen vifter, men støyen fra skjermkortviftene (9800Pro/X850XT-PE) på fullt har en tendens til å overdøve CPU/kabinettviftene, så da bør man bytte disse også.

 

Ifølge en kompis støyer hans musikkstudio-PC, som er spesialbygd av Komplett for formålet, mer uten belastning enn mine dell-maskiner gjør ved 100% CPU-bruk :thumbup:

Endret av jon67
Lenke til kommentar

Eg bygget nettopp en PC til en nabo med deler fra Komplett. AMD 64 3000+, 6600GT, 1MB ram, 19LCD og Canon Pixma IP400 skriver. Hele moroa kom på ca 12k.

 

For moro skyld gikk eg etterpå inn på Dell og sjekket prisen på en tilsvarende konfigurert PC: 18K

 

Tror ikkje at Dell's PCer er så mye bedre at de er verdt 50% ekstra :thumbdown:

Lenke til kommentar

Dell har mye bedre salgssuksess i USA enn i andre småland foreksempel Norge... ;)

Ja, og det er på grunn av de store rabattene man ofte får på Dell i USA. Akkurat nå kjører Dell USA en kampanje med 35% rabatt på systemer over $999, på toppen av andre rabatter (student, "free upgrade" m.m.). Da er det ikke mye å tjene på å bygge selv...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...