Gå til innhold

Hvordan disable CMD?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Sp 1

Noen som vet hvordan man kan disable cmd slik at ledetekst KUN fungerer for brukergruppen administratorer? F. eks. i et stort nettverk med en masse terminal server klienter, hvor du ikke vil at klient maskinene skal kunne utnytte cmd... Noen forslag? Er det mulig å gjøre noen inngrep i registry eller noe?

PS: Jeg vet at det skal være mulig.

Sp 2

Hva er hovedforskjellen på .bat og .cmd?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2: .bat er etternavnet på scriptet som kjøres i cmd.

1: dette er mulig ja, men veldig usikkert og jeg vet ikke hvor smart det er...

men du kan gjøre det ved å finne system32 mappa, der ligger cmd.exe sett rettighetene slik at bare administrator har lov til å kjøre det, men test det ut først...

Skrevet (endret)
2: .bat er etternavnet på scriptet som kjøres i cmd.

Men du kan jo lage et batch skript og kalle fila for "batchscript.cmd" i stedet for "batchscript.bat", og det vil funke på akkurat samme måte. Derfor lurer jeg på hva som utgjør forskjellen på disse to filetternavnene, hvis det er noen forskjell?

1: dette er mulig ja, men veldig usikkert og jeg vet ikke hvor smart det er...

men du kan gjøre det ved å finne system32 mappa, der ligger cmd.exe sett rettighetene slik at bare administrator har lov til å kjøre det, men test det ut først...

Hvordan kan man endre rettighetene til ei fil fra ledetekst? Noen som har peiling?

Endret av morten_s
Skrevet

Hvis du har Win2000 eller XP(litt usikker på XP) så bare høyreklikker du på fila, trykker egenskaper, går inn på tabben som heter sikkerhet(security) og der kan du sette rettigheter for bare administrator

Skrevet (endret)
Hvis du har Win2000 eller XP(litt usikker på XP) så bare høyreklikker du på fila, trykker egenskaper, går inn på tabben som heter sikkerhet(security) og der kan du sette rettigheter for bare administrator

Ja dette veit jeg jo, men det jeg lurer på er om det går an å gjøre dette direkte fra ledetekst. Om det generelt er mulig å endre rettighetene til en fil fra ledetekst. (DOS ledetekst altså). Noen som i det hele tatt skjønner hva jeg mener her?

Hvis dette ikke lar seg gjøre, noen som vet om det er mulig å endre på rettighetene til cmd.exe i registry?

Vær så snill å svar hvis du vet noe om dette.

Endret av morten_s

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...