Jump to content
Sign in to follow this  
opticus

kondensator -> mindre støy fra vifta?

Recommended Posts

jeg lurer på om det er mulig å montere en kondensator imellom vifta og viftekontrolleren så den duringa fra viftene blir vekk?

som en mCubed Attenuator

Noen som har peiling? i så fall hva hvordan skal man gjøre dette?

Edited by opticus

Er ikke 100% sikker på dette men jeg tror det er koblet slik, vis jeg tar feil venligst rett meg.

Kanskje denne posten passer bedre i Elektronikk og PSU nå?

Når jeg tenker meg om, hvis denne saken du viste meg er for og fjerne rippel spenning , og jeg har tegna riktig. Så vill det nokk ikke hjelpe noe serlig. Er ikke så mye ripppel spenning fra 12 V hvis det er det som brukes.

post-12-1125076298_thumb.jpg

Edited by karl-wilhelm

Enkelt forklart:

Viftekontrolleren på hovedkortet justerer ikke spenningen trinnløst. Den skrur bare vifta vekselvis av og på veldig fort. Ved å variere hvor lenge spennigen skal være på av gangen kan man justere hastigheten.

Siden spenningen veksler konstant mellom 12V og 0V så kan man få ulyder. En kondensator glatter ut spenninga så den blir mere jevn.

Er ikke så mye ripppel spenning fra 12 V hvis det er det som brukes.

Det er VELDIG mye rippel når 12V-spenninga blir puls-bredde-modulert. Da er rippelen faktisk 12V :p

Edited by sedsberg

Er ikke så mye ripppel spenning fra 12 V hvis det er det som brukes.

Det er VELDIG mye rippel når 12V-spenninga blir puls-bredde-modulert. Da er rippelen faktisk 12V :p

Hvis du tar 12V ut fra Hovedkortet ja og justerer viftene derfra. Jeg burde kanskje ha nevnt at jeg i min teori tokk 12V rett ut fra PSUen.

Hvis du tar 12V rett ut fra PSU er det ingen rippel. Hvis du bruker en vifteregulator som bruker vanlige potmetre/rheostater/spenningsregulatorer så blir det heller ingen rippel. Bruker du viftestyring som bruker PWM (slik som den innebygde på HK) så kan det bli rippel.

Hvis du tar 12V rett ut fra PSU er det ingen rippel. Hvis du bruker en vifteregulator som bruker vanlige potmetre/rheostater/spenningsregulatorer så blir det heller ingen rippel. Bruker du viftestyring som bruker PWM (slik som den innebygde på HK) så kan det bli rippel.

Ja men da har vell jeg ikke sagt noe feil da :p (Bortsett fra at jeg sa at det kunne bli rippel på PSUen sin 12V)

Edited by karl-wilhelm