Gå til innhold

Fronthøytalere til H/K AVR130


Anbefalte innlegg

For et halvt år siden kjøpte jeg et pakkeanlegg fra Hificenter-kjeden som besto av

-JBL SCS 200.5

-H/K AVR130

-H/K DVD22

 

Anlegget egner seg godt for meg til film i en middels stue (15-20 kvm). For musikk blir derimot lyden noe tynn og jeg har derfor tenkt å bytte ut fronthøytalerne (dette var planlagt da jeg kjøpte anlegget). Er litt usikker på hva slags høytalere jeg skal gå for. På hificenteret sa de at forsterkeren er mer enn kraftig nok til å drive JBL Northridge E-60 med god lyd. Andre har senere sagt at dette kanskje ikke er noen god løsning slik at jeg nå nesten har bestemt meg for B&W DM602 S3. Er det noen som har noen formening om dette blir en god løsning for musikk? Evt andre forslag til ca 5000 kr for høytalerpar inkl stativ? Kommer til å bytte ut flere høytalere etterhvert, men har ikke råd til å ta alt på en gang.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Reciveren din klarer fint et par JBL E-60. Jeg har hatt JBL og H/K selv og det er en god match.

Det kommer mye ann på hvilken lyd du ønsker deg. Med JBL og H/K vil du kunne spille høyt med bra bass og trykk.

B&W vil spille "renere og penere",men ikke med samme bassen og trykket som JBL.

 

Edit:Ta forresten også en titt på Patos Basic B-410.

De har bedre lydkvalitet enn JBL og har i tillegg en dypere bass.

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Jeg har en sub (fra JBL-pakken som var med i kjøpet) slik at jeg tror jeg får tilstrekkelig bass med B&W-høytalerne. Hører overhodet ikke på disco/techno med masse bass. Går stort sett i rock, pop og akustisk pop. Kan godt være at E-60 er et bedre valg da. Vet du hvordan DM602.5 er i forhold? Hadde du samme H/K forsterker? Det skrives så mye om at en ikke skal se på den lave watt-styrken, men jeg har egentlig ingen formening om hvilke forsterkere jeg kan sammenligne den med og hva slags høytalere den kan drive med godt resultat. Har ingen planer om å bytte ut den på mange år.

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å prøvelytte. Håper jeg eventuelt kan låne med meg høytalerne hjem. Vet ikke hvor populært det er, men det er jo tross alt der de skal brukes. Har aldri hørt om Patos og vet ikke om de selges noe sted i nærheten her (Trondheim/Lillehammer).

 

Noen andre forslag til høytalere?

Lenke til kommentar
Jeg har planer om å prøvelytte. Håper jeg eventuelt kan låne med meg høytalerne hjem. Vet ikke hvor populært det er, men det er jo tross alt der de skal brukes. Har aldri hørt om Patos og vet ikke om de selges noe sted i nærheten her (Trondheim/Lillehammer).

 

Noen andre forslag til høytalere?

Patos er faktisk en norsk høyttaler!

Du finner en forhandlerliste her.

 

Jeg har forresten Patos høyttalere selv og er ekstremt fornøyd med de.

Det er det beste høyttalerparet jeg har eid og jeg har hatt MANGE høyttalere de siste 10 årene. :)

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Nå har jeg vært en tur på Hificenteret og lyttet på to høytalere som de sier skal være perfekt til min forsterker:

-JBL NORTHRIDGE E-80

-System Audio SA1530

 

Om jeg var forvirret fra før så er jeg ihvertfall det nå :?

Ble spesielt imponert over System Audio høytaleren. Den spilte åpent og pent med bra trykk. Har satt en grense på ca 5000 kr, men har avtale om god pris på høytalere hos Hificenteret på grunn av noe problemer med forsterkeren jeg har kjøpt der. Dvs at jeg må betale ca 5500 for hver av parene.

Lenke til kommentar
Nå har jeg vært en tur på Hificenteret og lyttet på to høytalere som de sier skal være perfekt til min forsterker:

-JBL NORTHRIDGE E-80

-System Audio SA1530

Av de 2 parene hadde jeg uten tvil gått for System-Audio!

Siden du får de såpass billig og du likte lyden av S-A bør jo valget være ganske enkelt.

Hvis du er usikker,så spør om du får låne høyttalerne med deg hjem et par dager.

Lenke til kommentar

Jeg likte nok SA bedre enn JBL. Har ikke hørt på B&W DM602 enda. Hvordan er DM602.5 i forhold til DM602? Prisen blir omtrent den samme når en må ha stativ til 602, men vet ikke det nødvendigvis gjør 602.5 til et bedre valg. Er spent på hvordan disse er i forhold til SA. Noen som har sammenlignet de to eller har noen erfaringer?

Lenke til kommentar
Jeg likte nok SA bedre enn JBL. Har ikke hørt på B&W DM602 enda. Hvordan er DM602.5 i forhold til DM602? Prisen blir omtrent den samme når en må ha stativ til 602, men vet ikke det nødvendigvis gjør 602.5 til et bedre valg. Er spent på hvordan disse er i forhold til SA. Noen som har sammenlignet de to eller har noen erfaringer?

Jeg har eid DM602, og den har mer voksen lyd enn hva DM602,5 kan skilte med. DM602 går dypere i bassen og har generelt bedre punch. Du må ha gode stativ til DM602, som du skriver. Det er en stor stativhøyttalere og krever litt. Jeg brukte noen billige stativ fra B-tech, som jeg sandfylte. De fungerte greit nok, men høyttaleren stod ikke veldig stødig.

 

Skulle jeg valgt mellom DM602 og SA1530, ville valget falt på System Audio paret.

 

Jeg har har System Audio høyttalere nå ;)

Lenke til kommentar

ingen tvil her velg SA , har ikke hørt det paret du vil velge.

 

men kjører SA 1750 fronter og SA 1550 som bak høutalere på en HK avr 330 her hjemme sammen med en SA subelectro 200 her hjemmme og det lyder meget bra.

 

SA har en meget behagelig åpen lyd når du har fått spilt de ordentlig inn . det ble veldig bra etter en 100 timer med spilling .

 

 

bor du i grenlands området så er du velkommen for en prøve lytting

Lenke til kommentar

Om jeg velger DM602 så blir det antageligvis et av disse stativene:

-B&W STAV20 Stand

-SOUNDSTYLE X122 stand

 

Soundstyle stativet ser best ut på bilde, men har sett STAV20 og det er ikke dumt det heller. Selvfølgelig finest det stativet som er avbildet sammen med høytalerne på alle B&W bilder, men det har jeg ikke klart å spore opp. Det viktigste er at det passer høytaleren godt og gir god lyd, men utseende bør heller ikke være helt på trynet (og prisen overkommelig).

Lenke til kommentar

det beste er vel å ta med seg noen cder av den type musikk en hører på og reise å lytte , vil de ikke sette opp anlegget slik du ønsker så er det bare å reise til neste sted. det er lurt å ringe på forhånd slik at de har litt tid på seg til å legge det til rette for deg

Lenke til kommentar

Nå har jeg vært og lyttet på Patos Basic 410 og AudioPro Black Diamond. Ble meget imponert over Patos. Milevis forran AudioPro og også bedre enn SystemAudio 1530. Da skal det sies at jeg hadde bedre lytteforhold når jeg hørte på Patos. Ellers så ser det ikke ut til at det blir B&W. Hørte litt på de i dag, men ikke med min egen forsterker. Han på Hifiklubben mente at B&W og H/K var en dårlig match og anbefalte meg heller å prøve DALI Blue 5005 LE. Skal ta med meg forsterkeren og prøve begge to, men jeg tror han snakket sant angående B&W og H/K.

Lenke til kommentar
Nå har jeg vært og lyttet på Patos Basic 410 og AudioPro Black Diamond. Ble meget imponert over Patos. Milevis forran AudioPro og også bedre enn SystemAudio 1530. Da skal det sies at jeg hadde bedre lytteforhold når jeg hørte på Patos. Ellers så ser det ikke ut til at det blir B&W. Hørte litt på de i dag, men ikke med min egen forsterker. Han på Hifiklubben mente at B&W og H/K var en dårlig match og anbefalte meg heller å prøve DALI Blue 5005 LE. Skal ta med meg forsterkeren og prøve begge to, men jeg tror han snakket sant angående B&W og H/K.

Gøy at du likte Patos så godt. :)

 

Jeg tror nok ikke Dali 5005 LE er bedre. De veier 7 kilo mindre enn Patos,så jeg tror nok lyden i Daliene er mye "mindre".

Endret av Morten K
Lenke til kommentar

Det er godt mulig at de stiller i litt forskjellig liga. Skal sjekke ut begge med min egen forsterker. Vet ihvertfall hva slags lyd jeg skal hige etter. Vil selvsagt vektlegge pris og utseende også. Veiledene pris for fronthøytalere m/u front er 6.794,- for Dali og 7.700,- Ingen av høytalerne har fantastisk utseende, men Dali har kanskje hakket penere kabinett. Lyd er selvsagt viktigst, men kan akseptere litt mindre lyd fra Dali uten at lydkvaliteten skal være særlig dårligere. Dali har press på seg nå :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...