Gå til innhold

partisjonering av harddisk


Anbefalte innlegg

LVM føkker ikke nevneverdig mer opp disken din enn vanlig partisjonering. Om debian/ubuntu installeren har noen støtte for det, vet jeg ikke, men når du først har begynt å bruke det, vil du ikke finne på å gå tilbake igjen, det kan jeg love.

 

I praksis blir konsekvensen at du setter av det du tror du trenger til å begynne med, og lar resten av diskplassen ligge, så kan du legge til flere gigabyt'er der det begynner å knipe etter hvert.

 

Da står du mye friere til å partisjonere med flere filsystemer og trenger ikke være redd for å sette av for lite eller for mye plass.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

virket litt gammel og utdatert, men du skal ha takk ;)

men fikk ikke noe skikkelig svar av den.. leste ikk ehele da... stod mye, men eksemplene var.. tja, hva skal jeg si, litt over det jeg trengte..

tror jeg har funnet ut at jeg trenger /, swap og home på egen partisjon...

og har kjommet frem til /=ca 30gb, swap=1gb og resten på home

noen innspill på det?

Lenke til kommentar

HOWTOen er stor, men finner du feil er det bare å kontakte forfatteren, folk er mottakelige for kommentarer på Linux Documentation project.

 

Ellers synes jeg at 1 GB swap er i meste laget med mindre du arbeider mye med billedbehandling (GIMP med mer).

 

Egne partisjoner for /tmp og /var er nyttig når programmer går amok. Da fylles disse partisjonene opp, og maskinen er fortsatt i en tilstand hvor du kan rydde opp. Dersom programmene skal spise 30 GB før de terminerer, vil det ta lengre tid før du merker problemet, og integritetssjekk tar lengre tid på større partisjoner, ext3fs er rask i så måte.

Lenke til kommentar

skal ikke jobbe med bilder i det hele tatt. Men synes det er litt vell avansert for meg å begynne med en partisjon for hver minste lille ting. De andre maskinene i huset har mandriva of debian og de har ikk egne partisjoner, men det har gått greit. Jeg innstallerte nettopp en dårlig kjerne og da var det slutt for ubuntu hos meg og det var et sabla liv for å rette det opp.

Vil derfor gjøre det enklere for meg selv om det skulle skje igjen, men det virker "litt mye" å ha egne for /var og /temp når jeg knapt nok vet hva de gjør ;)

derfor sett med disse nye øynene:

root= 30gb

swap=512-768mb

resten home, eller er /var og /temp viktig for en nybegynner? vil jeg få noe ut av det om ting krasjer, visst jeg ikke skjønner oppsettet?(skal jo kjøre debian så har et håp om at det ikke skjer, men vil jo lære mer..)

takk for svarene

Lenke til kommentar

Vel, husk at den eneste informasjonen du ga oss var at du skulle installere Debian på 200GB disk. Jeg tok deg da bokstavelig og antok du ville legge inn alt som kunne legges inn.

 

Når det gjelder /var of /tmp (ikke /temp), så er dette beskrevet i HOWTOen linket til over, og i FHS (Debian har som mål å følge FHS).

 

/var : http://www.pathname.com/fhs/pub/fhs-2.3.html#THEVARHIERARCHY

/tmp : http://www.pathname.com/fhs/pub/fhs-2.3.ht...PTEMPORARYFILES

Lenke til kommentar

he he... ble litt krass selv... :blush:

skal sette masinen min opp slik at et par kompiser kan laste ned copyrightfri musikk fra meg ;)

hva går det under? og det er bare et lite prosjekt for å lære litt...

er det noe du øyeblikkelig kommer på som kan være smart dein du kjører debian du og?

ftp eller samba? eller hva den nå er man bruker..

kunne tenke meg kosnoll log.in(med den ku greia, synes det er hysterisk moro(når den kommer med visdomsord)) og så komme rett inn i kde/gnome i den mappa jeg gir dem rettigheter til...

 

 

offtopic.... men men

Lenke til kommentar

Det å dele (lovlig) musikk, smaker jo av serverfunksjoner. Bittorrent er et naturlig valg med en liten hake: internettleverandører og andre som passer på rettigheter er blitt skeptisk til slik trafikk. Sånn sett vil et virtuelt nett være en grei innkapsling for trafikken, så kan du velge selv om du vil bruke ftp eller samba. Dersom arkivet endrer seg over tid, er kanskje rsync en ide, selv om den er i tyngste laget.

Lenke til kommentar

hostian: hva? skjønte ikke en dritt, men skal google litt i morgen

Codename_Paragon: vil ha det slik at de kan gå inn på maskinen min, som om de var en bruker, med kun rettigheter til denne mappa. Mest for gøy og for å lære, men også for å skryte litt av linux til noen venner(den ene er litt på gli, den andre synes bare det er tøft

;);) )

Lenke til kommentar
hostian: hva? skjønte ikke en dritt, men skal google litt i morgen

Codename_Paragon: vil ha det slik at de kan gå inn på maskinen min, som om de var en bruker, med kun rettigheter til denne mappa. Mest for gøy og for å lære, men også for å skryte litt av linux til noen venner(den ene er litt på gli, den andre synes bare det er tøft

;);) )

du kan bruke sftp til fil overføring og SSH med X forward til og gi brukerene grafik(hvis du vil)

Lenke til kommentar

ok, da blir det ssh. Men jeg ser for meg som sakt at man logger seg inn i et standard kosnsollvindu, med:

login:

password:

 

så kommer den kua som jeg digger!, med et eller annet(så det var vidomsord fra en asiatisk filosof jeg ikke kan stave navnet på) anner ikke hvorfor jeg vil ha dette... men men

Så kommer de inn, noe ala' slik som på dc++ ved "browse users fil-list"

Der filene mine ligger i ei mappe, som selvsagt er den enste de har tilgang på(akkurat DET, skal jeg greie å fikse :!: )

Lenke til kommentar
ok, da blir det ssh. Men jeg ser for meg som sakt at man logger seg inn i et standard kosnsollvindu, med:

login:

password:

 

så kommer den kua som jeg digger!, med et eller annet(så det var vidomsord fra en asiatisk filosof jeg ikke kan stave navnet på) anner ikke hvorfor jeg vil ha dette... men men

Så kommer de inn, noe ala' slik som på dc++ ved "browse users fil-list"

Der filene mine ligger i ei mappe, som selvsagt er den enste de har tilgang på(akkurat DET, skal jeg greie å fikse :!: )

bruk pam ;)

se /etc/ssh/sshd_config

og aktiver pam auth/pam login så får du en HELT normal system login.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...