Gå til innhold

BlackViper er tilbake!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter måneder med uvisshet er BlackViper tilgjengelig igjen. Han skriver ikke noe om hvorfor siden hans har vært nede.

For de av dere som ikke vet hva BlackViper er, så kan jeg fortelle at hans liste over hvilke tjenester som man trygt kan skru av i Windows er veldig populær.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dette er årets beste nyhet.

Et must for dem som vil tweake kontrollpanel/administrative verktøy/tjenester - et meget viktig punkt for optimalisering av 2000/XP.

Skrevet

Det var gode nyheter. Har brukt BlackViper's anbefalinger på Windows-tweaks, og spesielt Service konfigurasjonene hans siden Windows 98-tiden.

Forklaring, til de som ikke kjenner denne siden fra før:

BlackViper har en nettside som har spesialisert seg på å hjelpe folk med å justere Serice/tjenester innstillinger i XP og 2k. Hver av servicene er grundig forklart hva de brukes til av Windows, og han har anbefalinger på om servicene skal stå på h.h.v "Deaktivert", "Manuelt" eller "Automatisk" oppstart - ut fra tre forskjellige kriterier; om man er "Power User", "BareBones" (som skrur nesten alle servicene helt av) eller "Safe", som de fleste kan bruke, hvis man bare har en vanlig hjemmemaskin med internett. Denne siden er skikkelig gjennomtenkt og utrolig nyttig for de som ønsker å øke ytelsen på maskinen sin. XP har et helt lass av servicer som er påskrudd som standard, de fleste av disse er totalt unyttige for de fleste av oss.

En ting til: Det er faktisk laget et lite freeware-program på basis av BlackVipers anbefalinger. I dette programmet kan man automatisk sette f.eks alle servicene til "Safe" etter BlackVipers anbefalinger. Det har også listet opp alle servicene og forklaringer på hva de gjør. Man kan også gjøre alle service-innstillingene herfra, så man ikke trenger å åpne kontrollpanelet. Programmet husker hvordan servicene var innstilt før du begynte, så man når som helst kan gå tilbake til utganghspunktet. Nyttig - hvis man har gjort noe man angrer på, men ikke husker.

Her kan dere lese om/laste det ned: http://www.softpedia.com/get/Tweak/System-...ice-Tuner.shtml

Screenshots: http://www.softpedia.com/progScreenshots/S...shot-22267.html

Skrevet
Jeg har aldri vært borti BlackViper før. Er det merkbart bedre ytelse?

Tror nesten jeg må teste dette når jeg kommer hjem.

Ja, du får merkbart bedre ytelse. Når du installerer Windows XP er nesten alle disse servicene skrudd på som standard, det vil si at de skrur seg på i bakgruynnen hver gang du starter maskinen din. Mange av disse servicene er helt unødvendige for folk flest, for eksempel er det flere av dem som er for å administrere firmanettverk o.l. Så hvis du bare har en enkelstående maskin koblet til internett, er disse helt unødvendige. I tillegg er flere av servicene klassifisert som sikkerhetsrisikoer. Har sett bl. a hos sidene til Symantec/Norton AV at de anbefaler å deaktivere servicer som ikke brukes av sikkerhetshensyn. Med hjelp av BlackVipers nettside har jeg kunnet deaktivere hele 29 servicer som var påskrudd som standard, og jeg har aldri savnet en enste en av dem. Men ytelsen har blitt mye bedre, de fleste av servicene bruker jo 1 - 5 mb ram, så da er det bare å regne ut selv.....

Skrevet (endret)

Forsøker meg på en liten hurtigguide til det du IKKE må røre:

Denne må jeg ha på Automatic for at Windows skal kjøre:

Remote Procedure Call (RPC)

Denne må hos meg stå på Automatic for at XP Service Pack 2 skal kjøre:

DCOM Server Process Launcher

Denne må jeg ha på Automatic for å ha nett:

DHCP Client

Denne må jeg ha på minst Manual for å kunne redigere Tjenester:

Windows Management Instrumentation

Alt er basert på egne erfaringer. Din maskin kan kreve mer eller mindre. Men rør i alle fall ikke den første.

Endret av zjulik
Skrevet
Forsøker meg på en liten hurtigguide til det du IKKE må røre:

Denne må jeg ha på Automatic for at Windows skal kjøre:

Remote Procedure Call (RPC)

Denne må hos meg stå på Automatic for at XP Service Pack 2 skal kjøre:

DCOM Server Process Launcher

Denne må jeg ha på Automatic for å ha nett:

DHCP Client

Denne må jeg ha på minst Manual for å kunne redigere Tjenester:

Windows Management Instrumentation

Alt er basert på egne erfaringer. Din maskin kan kreve mer eller mindre. Men rør i alle fall ikke den første.

Enig, de der bør man ligge unna hvis man vil at XP skal kjøre stabilt

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...