Gå til innhold

Bærbar til ingeniørstudent


IngerK

Anbefalte innlegg

Junior har påbegynt ingeniørstudium (høyskole, elektro) og trenger ny laptop. Han er vanligvis kresen, men nå er han temmelig blakk. Fra skolen tiilbys to maskiner til en relativt gunstig pris, begge blir utstyrt med WinXP pro (som er obligatorisk :dontgetit: ):

 

Acer TM 2413 og Acer TM 4151 (dvs. samme maskiner men altså med XP)

 

Han lurer på å gå for den første pga. prisen, men jeg tror den vil bli temmelig snau til formålet. Derfor tror jeg han bør gå for den andre, eller kanskje da likegodt for Tundra 1557E, som PSdata har tilbud på nå (XP i tillegg).

 

Andre som har synspunkter på dette, spesiellt om den rimeligste Acermaskinen er akseptabel til formålet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har gått høyskole elektro selv og både da og i ettertid har jeg erfart viktigheten av at laptopen faktisk tåler å bli dratt frem og tilbake fra skole, kammerater, innom cafèen en tur og hjem på hybelen (der den selvfølgelig blir liggende under et eller annet)

 

Erfaringen min viser til at IBM lager laptoper som tåler denne behandlingen. Som regen kan du få litt mere innmat for pengene andre plasser, men som jeg og veldig mange andre med meg har funnet ut så duger ibm til kontinuerlig belastninger.

 

Jeg vil med det anbefale nyeste utgave i r5x serien, Thinkpad R52 til 9995,-.

 

1,73ghz p-m, 512mb ram (èn brikke-> èn ledig slot), IEEE 802.11abg, gigabit nic osv

En skikkelig ingeniørmaskin.

 

Siden det er junior, er det ikke bare å sløyfe julegaven i år da og heller hjelpe han med noen kroner? :thumbup:

 

DrE

Lenke til kommentar

Heftige spill får han greie seg uten.

Jeg har selv aldri hatt integrert skjermminne, så jeg har ingen erfaring med det. Jeg forstår det slikt at dere synes det ikke er noen hindring til hans formål (kan jo oppgradere RAM senere...).

IBM'en ser heller ikke dum ut, nei - og, ja, det kan bli aktuellt å gi litt "støtte" så han kan få en maskin som kan brukes litt mer enn første året...

Den rimeligste koster rundt 7K, jeg synes opptil ca. 10K kan vurderes. Mer er uaktuellt akkurat nå.

Ser ut som om IBM'en har grei batteritid også...

Lenke til kommentar

Er selv på utkikk etter en "ingenør pc", men jeg har ikke planer om å kjøpe Acer Travelmate, fordi jeg leste en test av 8000 serien på hw.no, og jeg kan ikke si at jeg ble overbevist (er det ikke samme chassis på alle TM lappisene?).

 

1557 styrer jeg også unna ettersom jeg har hørt at den har en ganske billig følelse over seg, og en del støy.

 

Skal han bruke pcen i klasserom med lite støy rundt seg, burde du finne en som er stillegående. Siden det er på en skole skal den også tas med rundt omkring, så det kan lønne seg å finne en som har litt batterikapasitet.

 

Selv skal jeg spleise med fattern og har tenkt til å enten gå på for en FSC Amilo M1437G til 11.895,- eller en Asus A6V til 11.395,- Forskjellen på de to ligger i HW og for 500 kr mer får man da 1.4 Ghz, 20 GB hd og 64 mb mer ram på skjermkortet :p MEN da også 2 timer mindre batterilevetid :D

 

Disse ligger nok ganske langt over prisen du har tenkt til å betale for en pc, men men :p

 

Si heller til han at han kan betale deg en tusenlapp i måneden frem til jul som avbetaling også kjøper du heller en litt kraftigere maskin. Jeg skal love deg han blir mer fornøyd :p Jeg fant også ut at en av modellene (Acer TM) som ble tilbudt gjennom skolen var dyrere med skolens ordning, enn gjennom nettbutikk :p.

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...