Gå til innhold

Kraftig studio-pc m/spillemulighet - synspunkter?


Anbefalte innlegg

Relevant tråd <------bakgrunnen for idéen bak dette systemet...

 

Jeg skal bygge en pc hovedsaklig til studiobruk, men som også skal være kapabel til å spille forholdsvis krevende spill. Siden jeg ikke vil besudle studio-pc'en med internettilgang eller spill, kommer jeg til å bruke en løsning med separate systemdisker i et "Hot swap" HDD-system.

 

HER er et forslag jeg har satt opp fra Komplett.no

Jeg har lagd et lignende forslag fra Netshop.no

- forskjellene er DENNE, DENNE & DENNE pga annerledes sortiment hos de 2 nettbutikkene.

Prisene er ufattelig like, innenfor +/-20kr

 

Det som mangler i disse forslagene er et skjermkort. Jeg er ute etter et forholdsvis kraftig AGP-kort med Dual-DVI. Evt. vifte skal byttes ut med DENNE eller DENNE (eller lignende). Kortet bør derfor være kompatibelt med dette uten å risikere overoppheting, og helst ikke koste mye over 2000,-

 

Forslag?

 

Takk til "Playmofetish" for tips om komponenter og "duosystem"-ideen

Endret av stoney
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For de som ikke gidder bruke lenker...

Trenger tips til gode AGP-kort!

 

Kabinett:

Antec Performance One P180 Miditower

Strømforsyning:

Enermax Noistaker 485W (netshop.no)

Cooler Master Real Power 450W (komplett.no)

Hovedkort:

MSI K8N NEO2 Platinum-54G, nForce3 250U 54G, Socket-939 AGP8X (komplett.no)

Gigabyte GA-K8NSU S-939 nForce3 250 (netshop.no)

CPU:

AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB

Minne:

Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit CMX1024-3200C2 DIMMs

OCZ 2048MB Dual Channel Platinum Edition

HD-system hot-swap:

Chieftec 2 x 5.25" bays for 3 S-ATA HDD

HDDs:

2x Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ

1x Western Digital Raptor 74GB SATA 8MB 10000RPM

Skjermkort: ?

Endret av stoney
Lenke til kommentar

Ville det ikke også vært fornuftig å gå for nforce4/PCIe når du først skal investere såpass mye i ett nytt system?

 

Skjermkort med Dual-DVI under kr 2000,- kan ofte være vanskelig å finne, men kanskje PowerColor Radeon X800GT kan være ett greit valg til kr 1595,-? Skal være mer enn nok til å dra de fleste spill greit.

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=311656&cks=PRL

 

Går du for AGP, kan XFX GeForce 6600GT 128MB være ett greit valg med Dual-DVI:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=305051&cks=PRL

 

Edit: Når jeg tenker meg om så støtter vel heller ikke nForce3 de nye A64-X2 cpu'ene? (Jeg er litt på dypt vann når det gjelder akkurat dette.)

Endret av Falconer
Lenke til kommentar

Hvorfor velge AGP8X når PCI-E er mer fremtidsrettet og det faktisk er bedre utvalg av skjermkort på den plattformen. Trolig vil svært få nye skjermkort komme med AGP. Mange bra HK i samme prisklasse på Nforce4 Ultra plattform, som håndterer X2 CPU. Jeg vet ikke hvordan det er med Nforce3 250, og biosoppdatering for Dual Core

 

Når det gjelder skjemkort kan jeg ikke si jeg er oppdatert, men ønsker du å spille mer krevende spill bør du nok opp på NVidia 6800 GT, eller ATI X800 XL. NVidia ser ut til å ha bedre utvalg i kort med Dual-DVI.

 

Når det gjelder passiv kjøling vil du som oftest måtte komplementere dette med vifte på de kraftigste skjemkortene. Mener ellers å ha sett på hw.no at ATI X800 kommer med en vifteløs løsning, her var den.. Ellers vil du måtte velge kjøleløsning etter hvilket skjermkort du velger.

Lenke til kommentar

Klart nf4 hovedkort er bedre til det meste men han skal vel bruke til lyd-studio, nf4 og endel andre HK med PCIe er kjent for å være dårlige på dette. Må nok over på Intel 955X for dualcore lyd-PC med PCIe.

 

Ser ut som et bra oppsett det der, men er usikker på HVOR bra en X2 er på nf3? Skulle gjerne satt meg mer inn i det uansett så linker til reviews hadde vært kult.

Lenke til kommentar

Mulig dere har rett med "x2 <-> nForce3"-problematikken,

men jeg tror nok jeg kan garantere at jeg kommer til å angre på en

nForce4 platform og en AMD-prosessor!

 

Som sagt er pc'en til musikkproduksjon, og da lønner det seg IKKE

med PCIe, med mindre man bruker intels 945-955 plattform, som visst nok har jobbet seg utenom problemene som har blitt registrert og bevist.

 

Skal sjekke kompatibiliteten til nForce3, tror det finnes en BIOS-update.

Takk for tipset, hadde først satt opp en vanlig AMD 64, bytta etterpå og glemte hovedkort-problematikken.

 

Kan strekke meg litt på skjermkortprisen, men foreløpig ser det ut til at jeg går for en AGP-løsning, for å være sikret mot de mer eller mindre uforklarlige problemene med PCIexpress og musikkproduksjon.

 

 

EDIT:

Det sies at AMD x2 ikke har like store problemer med PCIexpress.

MERK - LIKE store... Ser ut til at det fortsatt er problemer. Ser ut til at jeg må undersøke dette litt nærmere. Foreløpig vil jeg fortsatt gå for AGP, siden jeg ikke har lyst til å bytte til en Intel-plattform.

Endret av stoney
Lenke til kommentar

http://www.rme-audio.com/english/techinfo/nforce4_tests.htm

Står litt der om problemene. Det gjelder også Intel 915 og 925, men der er visstnok problemene mindre så lenge man ikke bruker de kraftigere skjermkorta (de anbefaler vel x300 eller 6200TC, passe dårlig til allround-bruk), 915 er NESTEN like bra som 875 står det, NF3 er best. Det er også diskutert rundt dette på mange proff-lyd forum og det ser ut til at 945/955 klarer seg meget bra.

 

Det er forresten veldig mye hardware-begrensninger for lyd-folk, feks Via chipset har gitt veldig dårlig ytelse for en jeg kjenner (Bærbar med P4/via), det var så dårlig at han fikk nesten ikke gjort noen verdens ting. Trodde det var noe alvorlig feil med PC'en og den ble sendt att og frem mellom forhandler (lyd-forhandler) og importør i månedsvis, til slutt tok de den tilbake med full refundering av prisen og tilsto at de aldri skulle solgt ham den til å begynne med.

Best å passe seg nå som Via skal begynne å lage chipset til Pentium M, det kan komme til å bli en tragedie av Via-dimensjoner.

Lenke til kommentar

@th-3

 

Jeg er på utkikk etter reviews på AMD x2 med nForce3 selv, så hvis du kommer over noe - let me know. Tror kompatibiliteten skal være grei, og da kan jeg ikke skjønne noe annet enn at man får fullt utbytte av "dual core"-teknologien i programmer som kan utnytte det - som f.eks. Cubase.

 

Hvis det viser seg å bli noen problemer er det mulig jeg går for en single core løsning foreløpig, og heller spare litt penger til en evt. oppgradering når

PCie-problematikken er løst en gang for alle (håper det skjer fort!)...

Lenke til kommentar

Jeg kjører et a8n-sli, men pci express løsning. Lydkortet er for studiobruk og er en pci-løsning. De problemer jeg har hatt er irq-konflikter.Ellers har det fungerer veldig bra. Irq-konflikten ble løst ved å sette å prøve meg frem hvilken pci port jeg skal bruke. En annen måte er å kjøpe en lydkort som er i stand til å dele ressurser (det er ikke mitt). Men i dag kan det nok lønne seg for å gå for en usb-løsning eller firewire løsning på lydkortet.

 

Forøvrig kjører jeg en amd xp3200 64 bit prossessor. Maskinen har vært dønn stabil etter at irq konflikten ble løst. Da er den også brukt til mye annet som bl.a spill. T

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...