Gå til innhold

Ang. 120x120 Black Delta


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Kjører nå min Black Delta 120x120 på 7V synes den bråker en del ennda, kan man få den til å gå på 5-6V foreks.? Hvis det går, hvordan gjør man det?

 

Har sett på rheostat, men jeg gidder ikke å betale bortimot 400kr for en som passer.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det potensiometeret som tåler strømen til deltaen, vil ikke jeg betale for!!! Har ikke finni en som tåler strømen heller da.

Men du kan jo bruke et potensiometer til å styre en spenningsregulator eller en transistor.

 

Anyway kan du jo koble vifta de på 5v uttaket istede for 12. eller du kan bruke dioder for å senke spenninga med ca 0.7v per diode i serie. Det skal ikke store motstanden til for å få deltavifta til å gå treigt heller da den har liten motstand og da blir det mye spenning over motstanden og framdeles ganske stor strøm, og du får stor effektutvikling i motstanden, ergo du kan ikke bruke noen kvartwatter.

Du får motstander som tåler mere, men det er et midre utvalg, så jeg veit ikke om du får tak i rett størrelse!

 

Mitt tips: Kjør vifta på 5v, evt. bruk 2 brytere og koble slik at du kan få 12,7 og 5v, men ha gjærne en diode eller 2 i serie i tillegg for deltaen min bråker selv ved 5v og jeg skal fixe det jeg har forklart nu til min 59dB. håper det blir stille da!!

Lenke til kommentar

jeg også må si meg enig i det da kunne dere jo kjøpt noe som var frisk bris isteden :wink: så sløser dere ikke bort tid og penger på å prøve å temme den. :lol:

 

_________________

Just admit you're a freak :wink:

 

[ Denne Melding var redigert av: Destro på 2002-08-08 22:37 ]

Lenke til kommentar

Quote:


Den 2002-08-09 12:57, Bisarre skrev:

Poenget må vel være; å ha muligheten til å blåse storm, når du trenger det. Normalt sett så gjør man jo ikke det. Og da kan det være greit å ikke ha så jævlig mye støy heller.


 

Stemmer, jeg vil gjerne ha muligheten til å rive av en orkan når det trengs, men ellers holder det med en frisk bris :wink:

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...