Gå til innhold

Driver til harddisk


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med mindre det er en SATA-disk tilkoblet en ikke-helt-mainstream SATA-kontroller, så har du nok tilgang til selve disken. Jeg regner med at det du egentlig mener er at du ikke får tilgang til filsystemet på disken.

 

NTFS er jo en MS-greie, og det er derfor (selvfølgelig) ingen offisiell, teknisk dokumentasjon tilgjengelig. Det har derfor tradisjonelt vært vanskelig for *nix-folk å få tilgang til filer på NTFS.

 

Men utviklingen går sin gang - kikk på Linux NTFS Project og Captive. Men vær klar over at det å skrive på et NTFS-filsystem fra Linux fortsatt betegnes som en risikosport.

 

PS: Hvis du faktisk mente at du ikke får tilgang til selve disken, så må du oppgi modell på hovedkortet og kontrollerkortet.

Lenke til kommentar
Mener du at de NTFS-partisjonene som virker er på den disken det er snakk om? Eller er de partisjonene på andre disker?

 

Hvis det er en IDE-disk, så trenger du i hvert fall ikke noen spesielle drivere for å lese den. Med mindre den er koblet til via en sær kontroller.

jeg har tre hardisker på maskinen. den ene er Linux innstalert på, en annen er delt i to partisjoner med NTFS (jeg får tilgang til begge disse fra Linux) og den siste er en 300 GB harddisk med NTFS som jeg ikke får tilgang til fra Linux.

Lenke til kommentar
Mener du at de NTFS-partisjonene som virker er på den disken det er snakk om? Eller er de partisjonene på andre disker?

 

Hvis det er en IDE-disk, så trenger du i hvert fall ikke noen spesielle drivere for å lese den. Med mindre den er koblet til via en sær kontroller.

jeg har tre hardisker på maskinen. den ene er Linux innstalert på, en annen er delt i to partisjoner med NTFS (jeg får tilgang til begge disse fra Linux) og den siste er en 300 GB harddisk med NTFS som jeg ikke får tilgang til fra Linux.

merkelig?

 

blir kontrolleren funnet? hvis: er kontrolleren den finner riktig?

Lenke til kommentar
Køyr fdisk -l som root og post resultatet her.

resultat (Det er disken på 300 giga som er problemet):

 

Disk /dev/hda: 80.0 GB, 80026361856 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 9729 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

 

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/hda1 2 5099 40949685 f W95 Ext'd (LBA)

/dev/hda2 * 5100 9729 37190475 7 HPFS/NTFS

/dev/hda5 2 5099 40949653+ 7 HPFS/NTFS

 

Disk /dev/hdc: 200.0 GB, 200049647616 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 24321 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

 

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/hdc1 1 131 1052226 82 Linux swap / Solaris

/dev/hdc2 132 24319 194290110 83 Linux

 

Disk /dev/hdd: 300.0 GB, 300090728448 bytes

255 heads, 63 sectors/track, 36483 cylinders

Units = cylinders of 16065 * 512 = 8225280 bytes

 

Device Boot Start End Blocks Id System

/dev/hdd1 1 36483 293049666 42 SFS

Lenke til kommentar

Partisjonen på problemdisken er merket som en SFS-partisjon, og ikke en NTFS-partisjon.

 

Det vil si at partisjonen sannsynligvis er formatert som en dynamisk disk i Windows. Og da stopper min kunnskap om dette - jeg kjenner ikke til noen måte å lese dynamiske NTFS-disker i Linux... :dontgetit:

 

Edit: Etter å ha googlet litt, så ser det ut som om det er mulig å lese dynamiske disker, men kjernen må være kompilert med støtte for dette. Sannsynligvis har ikke standardkjernen i SuSE 9.3 støtte for slike disker.

 

Konklusjon: Du får nå mulighet til å lære deg å kompilere din egen kjerne... :p

Endret av Mr. Floppy
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...