Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

[SOLVED] Hjelp! MERKELIG router problem!


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har et ekstremt merkelig problem med min Office Connect 11g cable/dsl router som jeg ikke klarer å løse.

 

Mitt oppsett:

- Pentium 4 2,5 Ghz, 1 GB RAM, Windows XP, 10/100 MBit LAN

- 8 MBit linje fra UPC

- Office Connect 11g cable/dsl router

 

 

Jeg har brukt denne routeren i rundt 1 mnd uten problemer. For to dager siden droppet plutselig hastigheten på nedlasting fra binary news (newshosting.com) ned til 1/10 av det jeg har vært vant til. Reduksjonen i hastighet gjelder kun nedlasting fra usenet. Jeg får fremdeles full speed på ftp, http etc.

 

Dersom jeg kobler ned routeren og kjører PCn direkte mot kabelmodemet får jeg full speed, også på news. Dette viser at problemet må være i routeren.

 

 

Jeg har forsøkt følgende:

- Rebootet router

- Resatt router til factory settings

- Nedgradert og oppgradert firmware

- Deaktivert WiFi

- Forsøkt forskjellige news-readers

- Deaktivert firewall i router

- Satt PCn som laster ned fra usenet i DMZ

 

INGENTING hjelper! Hvis ikke dette er et merkelig problem, så vet ikke jeg. Stor takk til den som kan hjelpe meg å løse dette mysteriet.

 

Mvh,

ErikX

Endret av Erikx
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Mulig at "du" blir angrepet av en worm etc og pga at din PC har en mye kraftigere CPU enn ruteren din så klarer den å håndtere den ekstra trafikken. Mens ruteren med en mindre CPU har ikke nok ressurser til det.

Har du mulighet til å ta noen logger på ruter og pc for å kunne sammenligne og verifisere om dette er et mulig scenario.

Lenke til kommentar

Jeg har en teori, men er usikker på om dette er mulig.

 

Hva om UPC har registrert at jeg har downloada enorme mengder via binary news den siste måneden, og cappet linja mi for usenet trafikk. De har da cappet all usenet trafikk fra mac-adressen til routeren. Dette vil isåfall forklare at jeg får full speed når jeg kobler utenom routeren, da mitt NIC har annen MAC adresse enn routeren.

 

1. Er dette teoretisk mulig?

2. Kan UPC gjøre noe slikt uten å informere meg?

Endret av Erikx
Lenke til kommentar
Takk for tipset agvg. Er det virkelig så enkelt å endre MAC? Bare endre en verdi?

Det er en del routere som kan forfalske MAC-adressen sin, slik at den kan erstatte routeren du har fått fra ISP, ettersom ISP-en gjerne verifiserer routeren gjennom MAC-adressen, og kan derfor se at du er en "gyldig" kunde.

 

Eller er jeg helt ute på landet nå?

Lenke til kommentar

Så vidt jeg kan huske fra TCP/IP teori så kan men ikke sjekke på MAC i en routing funksjonalitet. MAC adresser er kun synlige på samme subnet. Dvs. UPC kan ikke se din MAC verken på ruter eller på PC, det vil bare kunne blokke slike ting på IP. Derfor vil jeg si at:

 

1. Er dette teoretisk mulig å blokke på MAC når man ikke er i samme subnet?

- Nei, kun på IP.

 

Men i fra det jeg vet så tar newshosting.com betalt for mengeden med data du tar ned. og en vanlig straff for å bruke mer en du betaler for er å senke farten.

Lenke til kommentar

Men i fra det jeg vet så tar newshosting.com betalt for mengeden med data du tar ned. og en vanlig straff for å bruke mer en du betaler for er å senke farten.

1. Jeg har unlimited account

2. Jeg får normal speed ved å koble direkte på kabelmodemet

 

Denne teorien kan derfor ikke ha noe for seg.

 

Thanx anyway :)

Lenke til kommentar

Det er vel da bare 2 ting som kan være feil.

 

1. Noe galt i ruteren.

2. Du har fått begrenset hastighet fra enten UPC eller fra newshosting.

 

Som du bekrefter så har PCen samme IP som ruterne hadde når den står i modemet. Det utelukker derfor IP filtrering som er hva newshosting kunne brukt dersom det skulle begrense farten din. UPC derimot har muligheten til å se MAC adressen din fordi du er på deres subnet, og kan derfor begrense deg med den, men igjen er det lite sannsynlig siden slike disse adressene ligger på ruter/PC og du lett kan skifte utstyret ditt. Så dersom UPC skulle begrense deg ville det skjedd via deres kunde system og dermed vert i effekt uansett om du hadde ruter eller pc koblet til modemet. Så i mangel på flere teorier så vil nok jeg si at det er noe ”galt” med ruteren

Lenke til kommentar

Problem solved! Endret MAC adressen, og VIPS så fikk jeg tilbake full speed. Dette betyr at noen faktisk capper NNTP - enten UPC eller Usenethosting. Ringte UPC, og fyren jeg snakket med sa at han aldri har hørt om noe lignende. Han skulle imidlertid sjekke med UPC HQ i Nederland om de har cappa linja mi. Sendte en forespørsel til Usenethosting, og de garanterer at de aldri capper linjer på unlimited accounts (skulle bare mangle). Må si at jeg mistenker UPC! Tipper en eller annen automatisk prosedyre har kicka inn når jeg passerte 500GB på en måned.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...