Gå til innhold

fra xp2500 -> amd 64. hensiktsmessig?


Anbefalte innlegg

Sitter og funderer litt på om ikke det hadde vært en idé å oppgradere min gamle rigg. De arbeidsoppgavene som den sliter på er stort sett mediaencoding og større simuleringsstudier/"tallknusing". Så da lurer jeg på - hva har jeg å hente på å gå over på amd64-plattformen i form av ytelse?

 

Ser også at jeg nå kan velge mellom enkelt- og dobbeltkjerne. Er noe usikker på om det vil være noen fordel ved dobbelkjerne til mitt bruk. Hvordan funker teknologien? Hvis jeg har to tunge enkelttrådete applikasjoner, vil disse kunne bruke hver sin kjerne, eller støttes bare flere tråder for en applikasjon?

 

Til sist - noen som har erfaring med om det finnes noen hovedkort som funker fint med disse dobbeltkjerneprosessorene?

 

takker for alle inputs!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Sitter og funderer litt på om ikke det hadde vært en idé å oppgradere min gamle rigg. De arbeidsoppgavene som den sliter på er stort sett mediaencoding og større simuleringsstudier/"tallknusing". Så da lurer jeg på - hva har jeg å hente på å gå over på amd64-plattformen i form av ytelse?

Tror du kommer til å digge en X2 :thumbup:

 

Det er vel akkurat på sånne oppgaver flere kjerner virkelig får vist seg frem. Du vil merke stor forbedringer, så om du har kroner er detr bare å kline til.

Lenke til kommentar

hei. takker for kjappe svar.

 

har sjekket litt rundt for å se om det finnes noe godt svar på dette, men de fleste benchmarks synes å være fokusert på gamingmarkedet. sliter også med å finne sammenligninger med eldre prosessorer, som xp2500.

 

men - det virker tydelig at x2-sakene gjør det bedre enn f.eks. d820/830 jevnt over på hva jeg har lest. smertegrensen går på ca. 3k for prosessor.

 

x2 3800 virker å være det mest fornuftige så langt..

Lenke til kommentar

X2 3800+ er nok et godt valg, med D820 som et billigere alternativ.

Har testet D820 mot min P4 640 (som koster omtrent det samme) med PCmark05. 640 var ørlitte bedre i alt annet enn multlitasking, da dro 820'en fra med 20-30% bedre ytelse.

Flere ting som spiller inn i forhold til pris; skal du ha Pentium D, må du ha et hovedkort med I945/I955-brikkesett. De er dyrere. Samtidig må du over på DDR2-RAM, så hvis du tenker å oppgradere (i motsetning til en helt ny maskin), må det tas i betraktning :)

 

Edit: skirvefeil

Endret av cosmo03X
Lenke til kommentar
Mulig det er jeg som er blind, men finner hverken Pentium D eller Athlon X2 uansett hvor mye jeg glor på den neddroppbare menyen..  :)

Ikke jeg heller det. Men jeg gav trådstarter linken slik at han kunne se hvor mye raskere de nyere prosessorene er over hans XP 2500+. Sammenlikne en XP2500+ mot en X2 3800+ blir dumt....enig? ;)

Endret av Betroz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...