Gå til innhold

Trenger hovedkort til P4

Makky

Anbefalte innlegg

Skrevet

Trenger et nytt hovedkort etter at det jeg har begynner å lage rare feil og oppfører seg rart :p

Hvilket hovedkort kan noen anbefale fra kompletts "demoavdeling"?

Jeg foretrekker produsentene Abit og Asus.

Resten av maskina:

X800XT AGP

P4 3 GHz

1GB ram

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ang. demo kan det være greit å se på vekt. Har aldri kjøpt Asus som demo, men det er også kjekt å få med bakplaten (I/O shield). Et Abit demo1-kort har oftest med denne. Abit IC7 koster 521,- og sendingen veier 2kg.

F.eks. Asus P4C800 har samme chipset (i875P), det koster 850,- og veier bare 1,1kg. Om disse data stemmer vet man jo ikke. Men det er ihvertfall nok til å gjøre valget enkelt hvis det sto mellom de to. Anbefaler Abit IC7.

Skrevet
Ang. demo kan det være greit å se på vekt. Har aldri kjøpt Asus som demo, men det er også kjekt å få med bakplaten (I/O shield). Et Abit demo1-kort har oftest med denne. Abit IC7 koster 521,- og sendingen veier 2kg.

F.eks. Asus P4C800 har samme chipset (i875P), det koster 850,- og veier bare 1,1kg. Om disse data stemmer vet man jo ikke. Men det er ihvertfall nok til å gjøre valget enkelt hvis det sto mellom de to. Anbefaler Abit IC7.

Takk for svar..

På det IC7-kortet står det at IO shield, brackets o.l. mangler :(

Men det er jo seff mulig de har et liggende og kan sende med hvis man spør

Men demo er demo, kan ikke regne med å få et helt nytt produkt da :p

Skrevet

Hmm..virker som det kan bli vanskelig å skaffe et I/O-shield :(

Hvis man skulle kjøpe nytt hovedkort, av ikke den dyreste klassen, hvilken kan anbefales?

Helst Abit eller Asus.

Bruker alle P4 samme sokkel, inkludert dobbelkjerne?

Hvis ikke, finnes det hovedkort som støtter begge?

Skrevet (endret)
På det IC7-kortet står det at IO shield, brackets o.l. mangler :(

Dette er en standard tekst som følger alt demo. Erfaringsmessig er bakplata med demo1-kort, mangler bare unntaksvis (evt. Abit sender hvis du mailer [email protected] og følger en viss prosedyre).

Endret av Zink
Skrevet
Kjøpte akkurat ett Abit IC7 fra siden til Komplett. Fulgte med I/O-shield, kabler. driver cd og bruksannvisninger.

Du kjøpte demo-kort?

Skrevet (endret)

P4 finnes til socket 423, 478 og 775. Førstenevnte kom bare for Willamette-kjernen, og er sjeldne å se idag. Du har nok socket 478, og da mener jeg at Abit IC7 er et godt valg - det eneste jeg savner på det kortet, er CSA-implementert GbLAN (betyr lite for de fleste).

Dualcore krever socket 775, i tillegg til brikkesett i945 eller i955.

Jeg vet ikke om noe hovedkort som har både socket 478 og 775.

Endret av Bob Ibsen
Skrevet

P4 finnes til socket 423, 478 og 775. Førstenevnte kom bare for Willamette-kjernen, og er sjeldne å se idag. Du har nok socket 478, og da mener jeg at Abit IC7 er et godt valg - det eneste jeg savner på det kortet, er CSA-implementert GbLAN (betyr lite for de fleste).

Dualcore krever socket 775, i tillegg til brikkesett i945 eller i955.

Jeg vet ikke om noe hovedkort som har både socket 478 og 775.

Ok, takk for svar

Jepp har 478 :)

Skrevet

En kamerat kjøpte Abit IC7 og på dette er det jo liksom Gb LAN, men han sitt integrerte nettverkskort vil kun kjøre 100Mbit uansett kabel. Litt kjedelig når han har en annen pc med Gb LAN og Gb switch :thumbdown:

Ellers sitter jeg med et Abit IC7 Max3 som er et bedre hovedkort enn IC7, men omtrent umulig å få tak i. Etter et søk fant jeg en webshop som hadde det på siden sin men ikke på lager. Dette kostet 1200kr :whistle:

Skrevet

det kommer helt ann på om du har flaks eller ikke, en venn av meg fikk med alt som om det skulle være nytt; kabler, I/O-shield, div cd'er osv. til og med i orginalboksen.

Mens når jeg bestillte ett fikk jeg bare kortet ikke manual engang

Skrevet
En kamerat kjøpte Abit IC7 og på dette er det jo liksom Gb LAN, men han sitt integrerte nettverkskort vil kun kjøre 100Mbit uansett kabel. Litt kjedelig når han har en annen pc med Gb LAN og Gb switch :thumbdown:

Ellers sitter jeg med et Abit IC7 Max3 som er et bedre hovedkort enn IC7, men omtrent umulig å få tak i. Etter et søk fant jeg en webshop som hadde det på siden sin men ikke på lager. Dette kostet 1200kr :whistle:

Hmm..kjører på med GB-switch her også...blir vel bare å klage hvis den ikke funker :p

Har fra før et IC7 MAX3 kort, som _funka_ supert...

En cpu døde i den, og fikk bytta cpuen på garanti, men etter den hendelsen fungerer ikke kortet som den skal lenger.

Egen tråd om det

Derfor jeg skal til innkjøp av et billig P4-hk.

Skrevet
En kamerat kjøpte Abit IC7 og på dette er det jo liksom Gb LAN, men han sitt integrerte nettverkskort vil kun kjøre 100Mbit uansett kabel. Litt kjedelig når han har en annen pc med Gb LAN og Gb switch  :thumbdown:

Hmm..kjører på med GB-switch her også...blir vel bare å klage hvis den ikke funker :p

Basisutgaven, som bare heter IC7, har ikke GBLAN eller noen utnyttelse av CSA-bussen. Skal man ha denne løsningen, må man over på for eksempel IC7-G eller IC7-MAX3.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...