Gå til innhold

Interaktive 3D-skjermer kommer


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er forskjell på additive eller subraktive farger.

 

CMYK og RGB er to forskjellige fargemodeller.

I CMYK arbeider du på en hvit overflate, så hvis du legger farge på fungerer det omtrent som et filter som skjermer for hvit farge. Hvitt har som kjent alle farger i seg.

 

RGB har svart flate hvor du må legge til de fargene du trenger. Så i en RGB modell tror jeg det fungerer slik at blå og gul blir grønn.

 

CMYK = Cyan, Magenta, Gul og Svart

 

(Svart er den eneste som ikke finnes i den hvite informasjonen, f.eks. på et papirark. Svart regnes heller ikke for å være noen farge. Om du blander C,M og G kan du lage en slags svart som ikke er god nok svart for bruk på trykk. Dessuten er det også fordyrende å bruke 3 farger istedet for et svart pigment)

 

RGB = Red, Green og Blue

 

(I den grønne fargen ligger det litt gul farge som du får fram ved å blande riktig. I den røde fargen ligger det også gul informasjon tror jeg. Nå blir det sikkert ikke riktig, men hvis en blander disse to fargemodellene om hverandre noe som ikke vil fungere så kan en vel forenkle det å si at om du blander Magenta og Gul i CMYK modellen så får du Rød farge)

 

-- Redigert av moderator da innlegget det svares på er fjernet. --

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Blå + Gul = Grønn,

 

Gul + Grønn = selvfølgelig varm Lysegrønn.

 

Jeg skrev bare en ren fast-type-error og tenkte på "Blå + Gul = Grønn" hele tiden, og ikke "Gul + Grønn = Blå" (it happends).

 

-- Redigert av moderator da innlegget det svares på er fjernet. --

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...