Gå til innhold

Linux eller Win XP


Anbefalte innlegg

Jeg skal kjøpe meg en pc til nå og har engentlig ikke råd til å legge ut penger til Windows Xp.

 

Derfor tenkte jeg å kanskje legge inn Linux Slackware.

Og da lurer jeg på følgende: Vil det fungere til mitt bruk. Og i såfall er Slackware rett for meg? Jeg har lest at den ikke er den enkleste å bruke, men helt umulig kan den ikke være.

 

Jeg bruker pc`n til følgende:

 

Spilling

Surfing

Film og musikk

 

Jeg takker for svar

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hold deg langt unna hvis spill, musikk og film er det du liker :)

 

Men hvis du på død og liv vil teste linux av andre grunner så kan du jo dual-boote kanskje?

Hvorfor musikk og film?

 

Linux fungerer da utmerket til det.

 

Anbefaler Kubuntu. En veldig gjennomført distro som er blitt ganske pop. Finnes en masse hjelp på nettet til å sette den opp å kjøre (bare søk på google). Du kan jo prøve den, og sette opp dual boot med XP etterhvert som du får penger til det.

Lenke til kommentar
Hold deg langt unna hvis spill, musikk og film er det du liker :)

 

Men hvis du på død og liv vil teste linux av andre grunner så kan du jo dual-boote kanskje?

Uhm, jeg får både musikk og film til å funke bedre i linux enn i windows. Windows har gjort ett tyvstykke med å få spill til å bruke DirectX teknologien, så spill blir som regel ikke så veldig bra i linux. Ville valgt Windows hvis jeg var deg. Mest pga spill, musikk og film går greit i linux.

Lenke til kommentar

Her sto det mye rart :)

 

Linux fungerer perfekt til multimedia (etter min mening mye bedre en hva windows har å tilby).

 

Det eneste som kanskje noen synes trekker ned er utvalget av spill. De eneste kommersielle produsenter som støtter Linux er ID og Epic.

 

Hvis du på død og liv vil spille Windows-spill i Linux så kan du alltids emulere dem (såklart med varierende resultat).

Lenke til kommentar

Det billigaste ein kan komme unna med ein lovlig versjon av windows XP er om ein tilfredstiller krava for studentversjonen. (så slepp ein å selge heile sjela si til Lille Bill)

http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=4853

 

Bakdelen med denne versjonen er at den er oppgradering og ikkje "fullversjon". Altså må du sitte med ein eller annan lovlig windowslisens (ha CDplata) (95/98/ME/2000) for å få den iinstallert.

Endret av Jankee
Lenke til kommentar
Hvis du skal spille bf2 må du ha winxp, evt win2000.

nei, det trenger man ikke. Det funker fint gjennom f.eks Cedega. Man bør dog ha et nVidia skjermkort (det gjør iallefall livet litt enklere).

 

Jeg vil i høyeste grad anbefale Ubuntu/Kubuntu som nybegynner distroer. For enkel rettledning for installering av codec's osv. sjekk her: Ubuntuguide, og Ubuntuforum for et aktivt forum.

 

At man må ha Win for å se/se bra film, musikk er rett og slett vrøvl. Funker like fint gjennom diverse GNU/linux distroer. Eneste forskjellen er vel om man skal gjøre som Mastiff og sette opp en sinnsyk HTPC (selv om jeg tror man skal klare dette gjennom GNU/linux med litt jobb også).

 

Spill er dessverre i høyeste grad laget for å støtte Windows, og derfor fungerer ikke alt native i GNU/linux. Derfor har man emulatorer som f.eks. Cedega. Det finnes også en mengde spill som er laget til GNU/linux (selv om disse kanskje ikke er verdenskjente). HL2/Steam fungerer også fint gjennom Cedega. Doom3, Unreal T fungerer native i GNU/Linux.

 

Til slutt.. Dersom du vil prøve SlackWare så må du være forberedt på en del forumlesning, forumposting og tid til å sette seg inn i operativsystemet. Det er ikke så rett frem, men er kanskje noe av det beste man kan dumpe borti.

 

Anbefaler deg å stikke innom Programvare\Linux/Unix som forumkategori og lese/se deg litt frem.

 

Selv bruker jeg dual-boot, men tiden jeg bruker i Windows er kun tilknyttet spill. Alt annet gjør jeg gjennom Ubuntu. BTW: så benytter jeg ca. 5% av tiden med Windows og resten i Ubuntu.

 

mvh

 

Escariot

 

ps. Bare prøv GNU/linux, liker du det ikke så fjerner du det bare.. Ikkeno stress og helt gratis.

Endret av escariot
Lenke til kommentar

Spill og linux er, slik situasjonen er i dag, etter min mening ikke verd alt styret. Punktum finale. :(

 

Når det gjelder multimedia er linux veldig bra. Bruker ubuntu, og følger man guiden for installering av de viktigste programmene ender du opp med en meget solid maskin som takler det meste av lyd og bilde.

Lenke til kommentar

Jeg må nevne at jeg knapt nok har brukt linux ,og grunnen til at jeg velger windows fremfor linux skyldes eks vis kjøp av ny maskinvare som skrivere(multifunksjon) ,hvor medfølgende programmer lar deg skanne til mail etc

,disse programmene /drivere er ofte ikke laget for linux og eks vis windows64bit

så skal en kjøpe ny maskinvare ,må en gjerne undersøke slikt på forhånd ,dette slipper man å tenke på dersom en bruker windows XP.

Endret av Daytona*
Lenke til kommentar
Jeg må nevne at jeg knapt nok har brukt linux ,og grunnen til at jeg velger windows fremfor linux skyldes eks vis kjøp av ny maskinvare som skrivere(multifunksjon) ,hvor medfølgende programmer lar deg skanne til mail etc

,disse programmene /drivere er ofte ikke laget for linux og eks vis windows64bit

så skal en kjøpe ny maskinvare ,må en gjerne undersøke slikt på forhånd ,dette slipper man å tenke på dersom en bruker windows XP.

Tja.. kjøper man Hewlett Packard så er man som regel trygg uansett, og de er særdeles flinke til å lage åpne drivere.

 

Eneste jeg har vært borti som har vært litt vrient å få til, var trådløst nettverkskort (jeg gadd ikke fortsette å bruke ndiswrapper). Det løste seg med et nytt kort til 295,- (jeg trengte ikke, men hadde lyst på native støtte).

 

Leter man, får man ting alltid til - selv om medfølgende prg. gjør livet enklere i en periode.

 

-Escariot

Endret av escariot
Lenke til kommentar
Nei jeg må bare ikke på på liv å død teste Linux, har bare dårlig råd ;)

 

ikke bf2 på linux... doh.... jaja hvis jeg kontakter Bill så får jeg vel bytta inn sjela mi mot et exemplar av Windows Xp.

Spilling er egentlig uaktuelt på Linux. Desverre. Alt i alt er linux mere knotete en windows. Men det er gratis. Hadde du sagt: kontorarbeid, musikk, internett, så hadde jeg anbefalt linux. Jeg vet jeg brenner ett flagg her, men windows er også "gratis"! :devil: De som kjenner historien vet at Windows er tyvegods og at man derfor er kriminell hvis man kjøper det. :wow: Ok, nå har jeg vel sagt for mye allerede :yes: ...kjøp windows og spill :thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...