Gå til innhold

Ekstern harddisk og FireWire problem (eMagic)


Anbefalte innlegg

Hei!

 

For over et år siden anskaffet jeg meg denne eksterne harddisken. Den har fungert fint sammen med en 40 GB 5400 rpm Samsung disk hele tiden, med USB. Har ikke testet med FireWire før nå. Har testet med den medfølgende 4 til 6-pins FireWire kabelen og med en 6 til 6-pins FireWire kabel uten at pcen i det hele tatt reagerer! Har testet på forskjellige pcer uten at det skjer noe som helst.. Har riktignok aldri brukt FireWire-porten på noen av pcene her, så er det noe som trengs å gjøre for å få de til å funke? :dontgetit: Alt ser ut til å funke i følge enhetsbehandlinga, og FireWire-enheten ligger under mine nettverkstilkoblinger.

 

Med USB er det bare å plugge disken i en ledig USB inngang på hovedkortet, og disken blir funnet av Windows XP med en gang. Må kjøre med ekstra strøm som kobles til en PS2 eller USB port, virker som om harddisken min krever mye strøm. TRENGER jo ikke FireWire, men har hørt at ytelsen blir noe bedre (kanskje det gjelder først og fremst raskere disker, 3,5" ? ) så jeg vil gjerne prøve dette.

 

Noen som vet hva jeg må gjøre? Eventuellt hva som er feil?

 

Specs:

- eMagic harddiskkabinett 2.5" IDE ,aluminium,USB 2.0/FireWire (4/6-pin)

- Samsung 40GB 5400rpm 8MB

- Abit IC7-G (hovedkort)

- Windows XP Pro SP2 (Engelsk)

 

Søkte litt i forumet, men fant ikke noen med mitt problem...

 

 

Takker for svar ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ingen komplett løsning her, så du får ta det for det det er...

 

Ut fra linken din så ser det ut til bare å være snakk om FireWire og ikke FireWire2.

 

Teoretisk makshastighet på vanlig FireWire er 400Mbps. Teoretisk makshastighet på HighSpeed USB er 480Mbps. Så med mindre det er mer overhead med USB (noe jeg ikke kan nok om til å uttale meg sikkert), så ser jeg ingen grunn til å foretrekke FireWire-tilkoblingen.

 

Det ser ut som at det kabinettet ikke har ekstern strømforsyning, stemmer det? I så fall nytter det ikke kun å bruke 4-til-6-pins FireWire-kabel da en slik en ikke fører strøm til å drive harddisken.

 

Men det er rart at du må restarte maskinen, for FireWire skal kunne hot-plugges. Har du kikket på FireWire-innstillingene i BIOS?

Lenke til kommentar

Muligens litt på sidelinjen, men.......

Har hatt et litt tilsvarende problem med et eksternt 3 1/2" kabinett m/HD og USB/firewire tilkobling. Med USB - ingen problemer. Med firewire - ikke nok å bare skru på "ON" bryteren på kabinettet, må plugge ut og inn igjen firewire kabelen for at PC'en skal detektere at disken er tilkoblet. (dette er et ca. 2 år gammelt kabinett med ekstern power supply)

 

Lykke til!

Lenke til kommentar

Mr Floppy, litt flisespikking av Firewire-navn: IEEE 1394a og b. a tilsier 400Mb/s, b tilsier 800Mb/s. Også kalt Firewire 400 og Firewire 800. Men Firewire2 var rett og slett så provoserende at jeg måtte kommentere det ;)

 

Angående overhead USB/Firewire, så har jeg funnet ut følgende med mitt eMagic 3,5" kabinett og en Seagate 200GB IDE:

 

USB klarer å benytte 50% av teoretisk max båndbredde.

Firewire klarer å benytte 80% av teoretisk max båndbredde.

I harde tall betyr dette en gjennomsnittlig lesehastighet på:

USB: 30MB/s (teoretisk max 60MB/s)

Firewire: 40MB/s (teoretisk max 50MB/s)

 

Jeg syns derfor det er en klar fordel med Firewire, så lenge man har disker som klarer å utnytte det. Usikker på om 2,5"-disker klarer det like godt som 3,5".

 

Til trådstarter har jeg ingen klare tips, da det er et styr med 2,5" harddisker og "nok strøm/ikke nok strøm" fra USB/Firewire. Det er dessverre ofte slik at man må benytte en ekstra kabel for å få nok strøm, og da har jeg inntrykk av at dette gjelder både USB/Firewire når man bruker 4-pins Firewire.

 

Men hvis du får opp disken med Firewire etter en omstart, bør du kjøre en test på den med HD-Tach, og deretter sammenligne på samme måte som meg med USB. Så finner du ut om det faktisk er noen vits med Firewire til din 2,5" harddisk.

Endret av Playmofetish
Lenke til kommentar
TRENGER jo ikke FireWire, men har hørt at ytelsen blir noe bedre (kanskje det gjelder først og fremst raskere disker, 3,5" ? ) så jeg vil gjerne prøve dette.

Quoter meg selv her... Det er grunnen til jeg ville prøve. Men skal teste ytelsen senere i dag, etter skolen :sick:

Firewire klokker bedre tider enn USB2, selv om den i teorien havner litt i bakleksa.

Hvorfor disken ikke blir tilgjengelig i win, rart...

Hvordan dukker disken opp i diskmanagement?

Lenke til kommentar

Testet denne disken på min nykommende mac nå :D FireWire er noe raskere, men ikke så alt for mye. På macen klarer jeg å kjøre uten ekstra strøm. Dette gjelder både USB2 og FireWire 400. På pc må jeg ha ekstra kabel. Jeg fant ut i dag hvor digg det er med eksterne disker. Napp ut, dra av sted, fyll den, før over! :D Jeg kjøpte hovedsakelig dette kabinettet siden det var lite, men tror jeg må skaffe meg en større disk, men må jo over til 3,5" da, men det er verdt det!

 

Men tror jeg bare gir opp det med Windows og FireWire. Funker greit med USB2, og her på macen var det som sagt ikke så alt for stor ytelsesforskjell.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...