Gå til innhold

Non-spill bærbar under 2 kg. til maks 18 000 kr.


muffe

Anbefalte innlegg

Jeg har bestemt meg for å kjøpe meg en bærbar PC. Siden jeg har tilgang på OK stasjonær så er det viktig at den bærbare blir lett å frakte rundt. Bruksområdet blir hovedsaklig skolearbeid, kontorarbeid, programmering, webdesign, billedredigering etc, og overhode ingen spilling. Det som er viktig for meg er:

 

- Minne. Her må det minst 1 GB til.

- Intern DVD+-R/RW brenner

- Skjerm. Jo større jo bedre. Minimum 12", og alt over 12,1" må være SXGA+

- Design. PC-en skal være LITEN og LETT, og øverste vektgrense er ca. 2 kg. Må se bra ut.

- Tilkoblingsmuligheter. USB/IEEE-1394 er obligatorisk. Ellers er både IR og BT fint. DVI-port hadde vært flott, men igjen ikke påkrevd. ExpressCard er heller ikke dumt.

- Kvalitet. Det må være kvalitet i ledd og hengsler, stiv skjerm etc. Kort sagt så må den tåle å bli bært runt!

- Minimum 60 GB harddisk.

- Så god batterilevetid som mulig.

- En dokkingløsning med PS/2 og DVI er fint hvis ikke det er DVI på maskinen.

- TV-ut er også nyttig.

 

Har sett på Fujitsu Siemens S7020, Asus W5A og Komplett S260. Jeg har også vurdert en 12" Apple PowerBook.

 

Operativsystem og arkitektur (x86 vs. PPC) er ikke viktig da jeg etter all sannsynlighet vil kjøre linux på maskinen. Jeg har mest lyst på S7020, men den er litt dyr og litt tykk. Faktisk hele 3,4 cm, og det er litt mye. W5A er også en fin maskin men jeg har et inntrykk av at du får litt lite igjen for pengene (støtter maks 768 MB minne). Komplett S260 gir mye for pengene, men det sies at den bråker litt. PowerBook har det lekreste designet og er mest tiltrekkende, men henger litt etter med spesifikasjoner.

 

Hva tror dere? Det blir nok en av de fire hvis ikke det kommer frem noen gode alternativer. Budsjettet er på opp til 18 000 kr. På forhånd takk.

 

Edit: Trykkleif

Endret av muffe
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Komplett/MSI-maskinen (S260) virker veldig solid, noe som kom fram i testen her på hw.no..

 

Flott at den lett kan konfigureres fra komplett sine sider.

 

Ser at du har med alternative PC'er til opptil 18.000 kr.

 

Dette er hva du får med Komplett/MSI S260 til under 15.000 kr.:

 

Pentium M på 2 GHz

Kingston 2048 MB minne

80 GB Samsung SpinPoint Harddisk

abg trådløst nettverk

Ekstra 8 cellers batteri

 

Syns det sier nok.

 

Bytt til 2,13 GHz CPU, og 120 GB harddisk, og du er fremdeles under 17.000 kr...

Lenke til kommentar

Fordelen med S260 er som du sier at du får 2 GB RAM, sort batteri, abg WLAN-kort, 2 GHz CPU og 100 GB HDD til 15 000. Det er det få som kan matche.

 

Men er det moen som har erfaringer med de modellene jeg har sett meg ut, eller som kjenner til andre modeller som følger mine krav?

Lenke til kommentar

Den etterkommer ikke kravene dine angående Internt optisk drev. Den har nemlig ikke det.

 

Den har greit nok med kraft til kontorapplikasjoner, noe den er designet for. Men når billedredigering blir tatt på banen så vil du sansynligvis merke at en Pentium M nedklokket til 1,1 GHz blir litt i minste laget... Maskinen er vifteløs, noe som er vel og flott, men når prosessoren må ta i alt den har over tid, blir maskinen veldig varm.

Endret av Andreasfe
Lenke til kommentar

Ble nevnt her at X1 sliter med bilderedigering, og det er tull. Eneste du vil merke er tunge filter i photoshop bruker noen sekunder ekstra. Jeg tror jeg har nevnt dette ganske mange ganger i forskjellige tråder, kjører photoshop supert på X1. Starter PS på ca 10 sek, og psd-fil med 30 layers på ca 5 sek. Merker på ingen måte at pcen sliter. Det skal nevnes at jeg har 1280 MB med ram.

 

Og om X1 blir så veldig mye varmere enn S260 tror jeg faktisk ikke. Siden ULV-prosessoren i X1 er mye snillere på effektforbruk og varme enn ekte Pentium M.

 

X1 veier 1.14 kg, og 1.3 kg ca med 6 cellers batteri. Dessuten er den helt stille og har fornuftig plasering av portene.

Lenke til kommentar

Jeg hadde en Komplett Notebook S260 (som jeg sendte inn pga et par mangler, venter på en nybestilt en med litt oppgraderinger) og jeg selv syntes det var/er en herlig maskin!

Særdeles solid følelse (som å bære rundt på en A4str 2,5cm tykk jernplate minus vekten)

Jeg syntes den hadde lavt støynivå men støy er veldig subjektivt.

Herlig skjerm (innendørs :p)

Utrolig lekker å se på (subjektivt).

Behagelig vinkel med 8cel batteri.

Batteritid?

Det var noe av det positive med maskinen iallefall. Negativt? Hmm... en tynn "glip" mellom chassis og dvdbrennerens "bezel", må nesten demontere hele saken får å skifte disk, ingen blåtann (egentlig ikke negativt, men synes det er en liten mangel i dag), mangler s-video for de som trenger det, skjermen er vanskelig å lese utendørs (har vel sikkert noe med hvilken retning sola skinner), kanskje touchpaden virker litt billig ("papp-følelse"). Kommer ikke på noe mer jeg iallefall. Jeg kan uansett varmt anbefale denne, en heerlig maskin å ha foran deg på skrivebordet og gir en god følelse inni deg når du bærer den under armen pga den solide kvaliteten.

Lenke til kommentar

Jeg har siklet på X1 i lang tid, det er bare lommeboka som hindrer meg fra å anskaffe meg den pronto!

 

For å sammenligne X1 med dine krav:

 

- Minne: JA. Kan fås opptil 1280 MB.

- Intern DVD+-R/RW brenner: NEI. Ekstern D-bay med 8x dvdrw+/i kan fås.

- Skjerm: JA. 12,1" WXGA.

- Design: JA. Utrolig pen, liten, sexy og ikke minst en av de letteste bærbarene på markedet med 1,14 kg.

- Tilkoblingsmuligheter: JA/NEI. Har 2x usb2.0, 1x 1394, wlan og bluetooth. Mangler ExpressCard og DVI (dog du kan få tak i en expresscardadapter via CF-porten.

- Kvalitet: JA. Mange sier at dell ikke er kvalitet, men det er feil. Personlig har jeg vært innom mange dell-pcr, både bærbare og stasjonære, og byggekvaliteten/kvalitetsfølelsen er på topp. Særlig for X1.

- Minimum 60 GB harddisk: JA.

- Så god batterilevetid som mulig: JA. Opp til 5 1/2 time med 6cellers. Les testen her på hw.no

- En dokkingløsning med PS/2 og DVI er fint hvis ikke det er DVI på maskinen: Vet ikke.

- TV-ut er også nyttig: NEI.

 

Må jo også nevne at maskinen er vifteløs, mao. støyløs!

 

X1 :yes:

Lenke til kommentar

Etter min mening bør du ikke utelukke FSC S7020 helt. Tykkelsen på 3,4mm er bare et par milimeter mer enn de andre maskinene du nevner. Den optiske enheten kan byttes ut med ekstra batteri for økt batterilevetid, eller tas helt ut for at maskinen skal være lettest mulig. FSC sin dockingsstasjon er også utstyrt med DVI. Ellers tror jeg at denne maskinen er blant de minste maskinene med 14,1" SXGA+ skjerm for under 18000.

 

Ellers er maskinen meget godt utstyrt med HD-lyd, Express card og harddisk med NCQ.

 

Er det noe spesiell grunn til at linker til komplett.no? PC Utsyr selger den samme modellen til "bare" 16264. Se prisguiden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Det er litt å velge i, ikke bare "Dell" X1. Synes du bør vurdere Panasonic R4.

 

Den er minst like god som "Dell", men enda litt mindre og 150 gram lettere. Den største fordelen er imidlertid batteriet. Panasonic oppgir 8,5, men det er å ta vel hardt i. Selv har jeg klart 6 timer og 53 minutter med normal bruk og det er en lang reis bedre enn Dell. (2 timer og 45 minutter)

 

Kjøper du den fra Kemplar blir det omlag samme prisen som for Dellen og da får du den rett fra Japan på under en uke.

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

- Kvalitet: JA. Mange sier at dell ikke er kvalitet, men det er feil. Personlig har jeg vært innom mange dell-pcr, både bærbare og stasjonære, og byggekvaliteten/kvalitetsfølelsen er på topp. Særlig for X1.

Dell HAR ikke kvalitet. For alle som blir sjokkert over hvor bra denne X1 er så skyldes det at det ikke er en Dell maskin, men en Samsung Q30

 

Denne Dellen er altså bra fordi det ikke er Dell som har laget den :D

Endret av Slettet-52Y1nIV0tv
Lenke til kommentar
Kjøper du den fra Kemplar blir det omlag samme prisen som for Dellen og da får du den rett fra Japan på under en uke.

Det blir vel ikke like billig?

 

Ca pris på Dell ligger på rundt 13 000 kr, kanskje opp til 14 000 med frakt og små oppgraderinger.

 

Den du nevner står oppgitt til å koste 1925.00 USD, altså prisen kommer på :

(1925*6,44)*1,25 = ca 15500

 

Det er da uten frakt osv. Men uansett, hvor mye betalte du for din? Med frakt og alle kostnader inkludert?

Lenke til kommentar

- Kvalitet: JA. Mange sier at dell ikke er kvalitet, men det er feil. Personlig har jeg vært innom mange dell-pcr, både bærbare og stasjonære, og byggekvaliteten/kvalitetsfølelsen er på topp. Særlig for X1.

Dell HAR ikke kvalitet. For alle som blir sjokkert over hvor bra denne X1 er så skyldes det at det ikke er en Dell maskin, men en Samsung Q30

 

Denne Dellen er altså bra fordi det ikke er Dell som har laget den :D

Igrunn gamelt nytt, dessuten er ikke X1 den samme som Q30.

 

Q30 har:

- glossy skjerm

- 855 brikkesettet

- Intel Extreme Grahics II

 

X1 har:

- 915 brikkesettet

- GMA900

- Ikke glossy skjerm.

 

Ellers er det Samsung som lager chassis og skjerm, og Samsung som står for minne. Mens pcen settes sammen av Dell etter dine specs.

 

Ellers så fatter jeg ikke helt hva du har så mye imot Dell for. Programvarepakken har blitt kritisert, men min indeholt bare PowerDVD og Dell QuickSet. Syns det var deilig å for engangs skyld få en pc ferdig, motta den i posten og trykke på PÅ-knappen og alt virker. Supporten til Dell har vært veldig bra, fikk hjelp på under 2 min hos kundeservicen av hyggelige selgere og konsulenter.

Jeg kan være enig i at eldre Inspron og til dels Dimention også har vært ganske dårlige, men det jeg har vært borti av Dell de siste to åra har vært veldig bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-52Y1nIV0tv

Har hatt mye tull med Dell, men mulig de har skjerpet seg de siste årene. Samtidig synes jeg de bærbare (utenom Samsung X1) har en skikkelig papp-følelse, men det er kanskje bare meg?

 

Ellers er ikke Dell de eneste som klarer å sende deg en fiks ferdig pc som virker, så akkurat dette kan vel neppe kalles noe stort fortinn?

Lenke til kommentar
Har hatt mye tull med Dell, men mulig de har skjerpet seg de siste årene. Samtidig synes jeg de bærbare (utenom Samsung X1) har en skikkelig papp-følelse, men det er kanskje bare meg?

 

Ellers er ikke Dell de eneste som klarer å sende deg en fiks ferdig pc som virker, så akkurat dette kan vel neppe kalles noe stort fortinn?

De dell pcene jeg har vært borti av Latitude serien har vært gode. Stive chassis, godt tastatur og god muse-pad.

 

Så klart er det andre som leverer ferdig pcer, og sånn sett er det bedre å kjøpe pc i butikk.

 

Nå er det jo bare X1 jeg har hatt lenge nok til å vurdere ordentlig, men syns Dell(samsung) har klart å gjøre et godt kompromiss mellom strølse/porter/ytelse/vekt/pris.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...