Gå til innhold

Booter fra CD men ikke fra CD-R


Anbefalte innlegg

Fikk en gammel PentiumPro maskin med Intel hovedkort, som jeg har et merkelig problem med: Maskinen booter ok fra CDer, altså "fabrikklagde" CDer med operativsystem på f.eks. booter Windows, Linux, Solaris mm. Men hvis jeg tar en CD-R kopi av en av disse CDene, eller brenner en bootbar CD-R fra nedlastet iso-image, klarer ikke maskinen å boote fra kopien. Jeg har prøvd to ulike typer CD-spillere (Compaq og Toshiba) og to ulike brennere (NEC og Yamaha) og to ulike CD-R merker (Sony og TDK). Det pussige er at hvis jeg booter maskinen fra CD eller harddisk, og så setter inni en de av "ikke-bootbare" CD-R'ene, leses de helt problemfritt! Men de kan altå ikke bootes fra på den maskinen. Andre PCer booter fint fra dem.

 

Jeg trodde først at jeg hadde oversett ett eller annet, men etter å ha eksperimentert endel fram og tilbake, kan jeg ikke se andre muligheter enn at det må være en eller annen subtil forskjell mellom en CD og en CD-R, som dette hovedkortet ikke tar høyde for. Eller er jeg helt på jordet?

 

Noen andre som har vært ute for noe slikt?

 

Skyldes dette en uhelbredelig mangel i mitt hovedkort, eller er det noe jeg kan gjøre for å komme rundt dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...