Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Quote:


Nettverksprogrammering er ikkje berre plankekjøring, spesielt ikkje for ein nybegynnar. Om ein f.eks. skal begynna med asynkrone sockets, så er slik programmering svært avansert for ein nybegynnar, og kan ofte forvirre sjølv ganske erfarne programmerarar.


 

...når man driver nettverksprogrammering som bygger på TCP/IP protokollen på en vanlig PC forholder man seg bare til applikasjonslaget (lag 5), hvilket vil si at den underliggende funksjonaliteten allerede ligger i OS'et. Det er dermed i grove trekk bare snakk om å åpne en socket mot en annen maskin, eller vente på at en annen maskin åpner en socket mot din maskin... I tillegg har moderne programmeringsspråk (f.eks. Java) mange innebyggede klassebiblioteker som også bidrar til å gjøre programmeringen enklere.

 

Det blir selvfølgelig en helt annen sak hvis man selv skal bygge opp hele eller deler av protokollen, f.eks. hvis man utvikler på en microcontroller (eller noe lignende)...

 

Jeg har selv aldri laget en IRC-klient, men jeg har laget en FTP-klient og kan tenke meg at det er noe i samme "gata"...

Lenke til kommentar

Hverken FTP- eller IRC-klientar er spesielt enkle å lage, dei krever ein god del kunnskap om ulike RFCar, og til at ein kjenner programmeringsspråket det skal skrivast i.

 

Du har rett i at ein arbeidar på applikasjonslaget når ein skal lage slike program, men sjølv på dette laget har ein asynkrone sockets. :wink:

Lenke til kommentar

At et program aldri blir ferdig har jeg merka... ingen av mine prosjekter har noensinne blitt 'bra nok' for meg selv, de fleste har aldri kommet lenger enn til beta. Noe av det ligger på himsia mi.

Jeg hadde tenkt å sette meg inn i FAT32-filsystemet, sånn at jeg kanskje etterhvert kan få til å lage et undelete-program (ettersom alle sånne program er crippleware hvis man ikke betaler i dyre dommer for dem), noen som har en ide om hvor jeg kan finne info?

_________________

ThaPiRAyA

 

kickass.gif

 

[ Denne Melding var redigert av: GalFisk på 2001-10-12 13:27 ]

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

hmm dere har mye å gjøre hvis dere skal greie det.

eg har 19timer i uke fri kunne tenkt meg Hardcore koding men.

Eg kunne tenkt meg

Update irc serverne.chatte i LAN

skifte skins og egen media player som kan brukes i alt.

hmmm og ennå holde deg innefor 2 til maks 5% system use av windows. eg ville ha kjøpt den

og mulighet å ha den i Linux hehe;)

Tips: store plussen e BRUKERVENNLIG lol

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...