Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mange newbies tror ofte at IRC-klienter er lette å lage, bare fordi de som oftest har ett enkelt grensesnitt, uten noen avanserte wizards, osv.

 

Dette fører til at de fleste IRC-klientene som blir "spydd ut" av mange newbies holder veldig lav kvalitet, og ingen legger merke til dem, mens de større IRC-klientene, som Bersirc og mIRC, får flere og flere brukere. Uansett, om noen absolutt vil lage IRC-klienter, så må eg bare få sagt at Bersirc er noe av det beste eg har sett, og dette er et eksempel å gå etter, nesten uansett hva slags program du skal lage.

Lenke til kommentar

hehe, denne "kampen mot mirc" som du snakker om er ganske unødvendig. Idag ville det vært helt umulig å gjøre en irc client til windows like populær som mIRC. Jeg er alltid åpen for alternativer, men mirc har et greit interface og gode scripte muligheter, så det holder vel for de fleste.

 

Derimot likte jeg det du sa med et prosjekt og community. Kunne vært morsomt å skapt et programmerings community på diverse prosjekter.

Lenke til kommentar

Det er ein veldig god ide å få eit miljø til å utvikle program, men IRC-klienter er ikkje tingen. Som namelezz nevner er klienter som mIRC og Bersirc (som er klart best etter min smak, med bl.a. Object Pascal scripting) allerede veldig godt etablert ute blant folk.

 

Poenget er at eg støtter fullt og heilt et prosjekt som blir utført av miljøet rundt kildekode.com, så lenge prosjektet er inovativt og originalt.

Lenke til kommentar

Namelezz, denne var kryptisk. Du kan sende meg ein mail om du ikkje vil legga ut ideane dine i forumet enno, men eg er heilt med på open-source prosjekt. Det store spørsmålet er kva språk det skal skrivast i, eller om me kan spre detta litt på fleire språk, ved hjelp av COM, COM+ eller ActiveX. På denne måten kan dei fleste delane av kildekode.com bli innvolvert i prosjektet. Spørsmålet her er jo om prosjektet du tenker på tillet slik "oppdeling". :wink:

Lenke til kommentar

BiosFlasher, prøvde å få tak i Jamie (han som har skrevet Bersirc), men han søv (han er jo fra New Zealand) for øyeblikket, men eg må sei at eg aldri har møtt på store problem med Bersirc. Mitt beste råd vil vera å joina #bersirc og senda inn ein bug-rapport. Forresten så er /names nødvendig for å kunne sjå kven som er på kanalane, så eg trur ikkje dette bør kunne slåast av. Ellers bør du vel holda deg unna sånne store kanalar! :wink:

Lenke til kommentar

Takker for svar. Pleide aldri å få svar på lignende spørsmål i det gamle forumet til hwno. Får holde meg til kildekode delen fremover :)

 

Har testet en del forskjellige klienter i det siste (bl.a. turboIRC, dIRC, nvIRC, PIRCH..). Har lagt merke til at noen av de bruker veldig mye cpu når man joiner store kanaler, men det er bare Bersirc som klikker helt.

 

Ellers så synes jeg Bersirc har veldig bra layout (bra oversikt). Men har merket at det går litt treigt (f.eks. å skifte mellom vinduer) etterhvert med mange kanaler oppe. Og så skulle jeg gjerne sett at i steden for en ignore list skulle det vært en allow list, hvor man tillater folk å priv msg'e deg (og ignore alle andre). Finnes sikkert noen scripts, men hadde vært greit å ha i options.

Lenke til kommentar

BiosFlasher, ingen problem. Mitt forslag er at du fortsett å bruka Bersirc, sidan det er veldig konfigurerbart via Object Pascal-skriptinga. Du kan og prøva å priv-msga WraithY eller WraithX på IRC, og spørra han. Du finn han på #bersirc om du vil spørra sjølv, men husk på tidsforskjellen. Dei er allereie godt i gang med arbeidet på v2.0 av Bersirc, der alt vert utvikla fra grunn av. :smile: Eg gledar meg!

Lenke til kommentar

Hva mener dere med en bra IRC-klient ? Nettverksprogrammeringen er jo bare plankekjøring, brukergrensesnitt kan seff. alltid bli bedre, men ingen seriøse programmerere (som ikke egentlig er rene kapitalister - ref. micro$oft) gidder å kaste bort for mye tid på det...

 

Stort mer enn programmering av brukergrensesnitt og nettverksprogrammering er det ikke når man skal lage en klient av noe slag...

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Her er det snakk om store forskjeller. Kanskje ikke KingKong ville hatt problemer med å programmere en IRC-klient, men 99,9% av nybegynnerne har ikke nok erfaring til å gjøre dette som første prosjekt.

 

Nettverksprogrammering er ikkje berre plankekjøring, spesielt ikkje for ein nybegynnar. Om ein f.eks. skal begynna med asynkrone sockets, så er slik programmering svært avansert for ein nybegynnar, og kan ofte forvirre sjølv ganske erfarne programmerarar.

 

Dessuten, å lage sin egen IRC-klient er i dagens marked berre sløsing med tid. mIRC, Bersirc, pirch, osv. er så kjente allerede, og om nokon skulle laga sin eigen IRC-klient, den ha noko veldig spesielt og (ikkje minst) enormt kreativt å by på. :wink:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...