Gå til innhold

Hjelp til å flytte temp mappe i regedit


Anbefalte innlegg

Leste gjennom emne "Fjerne ett OS?".

Jeg fikk virkelig ikke til det karmacom beskrev om å flytte temp mappene til en annen partisjon. Også det med å flytte over programfil mappa og profiler.

Kan noen være så snill å prøve å forklare meg det? (har strevd lenge selv, uten noe hell :( )

 

 

Edit: Ingen?

Endret av ØSE
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Står her:

http://forum.hardware.no/index.php?showtop...0entry3468854

 

Bør alltid gjøres før man legger inn programmer, og må (desverre) gjentas for hvert brukernavn du har på maskina.

(Dvs man kan få dette som default instilinger, men da må man boote på live cd / linux og kopiere profilen man endret til default user profilen. Man skal ikke gjøre store feilen i profiloppsettet før dette blir totalt kaos. Man må også slette alle desktop.ini filene i default profil mappa etter dette, men før man oppretter flere brukere. Endringene MÅ gjøres manuelt for alle brukere som allerede er laget.)

Lenke til kommentar

Temp-mappene kan du enkelt "flytte" ved å høyreklikke "Min datamaskin" og velge Egenskaper. Bla deg til Avansert-fliken og velg "Miljøvariabler". Her kan du forandre på temp-oppsettet for bruker og default for Windows.

 

For å flytte "Programfiler"-mappa, er vel den eneste måten å få dette 100% riktig å installere Windows på nytt og da som en "unattended" installasjon. Har akkurat oppgradert PC'en og måtte installere Windows på nytt selv. Jeg hadde da på forhånd laget en tilpassset installasjons-CD vha nLite. Der valgte jeg å skifte navn på Program Files -> Progs og Documets and Settings -> Users. Samtidig skifta jeg navn på Windows-mappa til XP. Installasjonen av Windows var gjort på ca. 15 minutter...

 

Vet at du også kan bruke TweakUI for å flytte på en del system-mapper i Windows, men har ikke turt å prøve det selv...

Lenke til kommentar
Temp-mappene kan du enkelt "flytte" ved å høyreklikke "Min datamaskin" og velge Egenskaper. Bla deg til Avansert-fliken og velg "Miljøvariabler". Her kan du forandre på temp-oppsettet for bruker og default for Windows.

 

For å flytte "Programfiler"-mappa, er vel den eneste måten å få dette 100% riktig å installere Windows på nytt og da som en "unattended" installasjon. Har akkurat oppgradert PC'en og måtte installere Windows på nytt selv. Jeg hadde da på forhånd laget en tilpassset installasjons-CD vha nLite. Der valgte jeg å skifte navn på Program Files -> Progs og Documets and Settings -> Users. Samtidig skifta jeg navn på Windows-mappa til XP. Installasjonen av Windows var gjort på ca. 15 minutter...

 

Vet at du også kan bruke TweakUI for å flytte på en del system-mapper i Windows, men har ikke turt å prøve det selv...

Men Karmacom skrev jo i sin "lille" guide at det ikke holdt med å bare gå inn på "Min datamaskin", men at man måtte forandre noe i regedit.

Vet ikke noe jeg men det var det HAN sa.

Lenke til kommentar
umulig å hjelpe når du ikke sier hva som er problemet!

OK, skal prøve å forklare bedre

Jeg har 4 partisjoner, som ser slik ut:

 

C: (6GB og skal KUN ha XP, altså BARE XP og ikke programmer og spill)

D: (20GB som skal brukes til spill og programmer)

E: (140GB til filmer, mp3 og diverse annet)

F: (14GB spm skal brukes til temp filer)

 

Dette var resultatet etter at jeg fulgte Karmacom sin beskrivelse. Problemet er nå at jeg må flytte temp mappa, programfiler, felles, profiler over til temp disken (F:).

Det er altså her jeg står fast, jeg vet ikke hvor i registeret jeg skal lete i registeret, og ikke minst hvordan de skal flyttes.

 

Håper dere forstår hva jeg mener, jeg skal altså ha BARE XP på C:.

Lenke til kommentar

Temp mappene kan du flytte. Men du kan ikke uten videre bare flytte Documents and setting og Programfiler-mappene ETTER at du har installert XP og alle programmene dine. Det vil bli et forferdelig rot. Grunnen til dette er at i registeret finnes det tusenvis av oppføringer, som peker til at programmer og innstillinger ligger der de ligger nå. Hvis du begynner å flytte disse mappene, blir rfegisterinnstilingene ugyldige, og maskinen vil kræsje, kanskje til og med nekte å starte. Hvis du skal flytte disse mappene bør du heller lage en nLite-CD og installere XP på nytt med denne. Da kan du lage nye baner dil D&S -og Programfiler-mappene.

Lenke til kommentar

Ser behovet for en enklere "unattend" guide hvor man har innstillingsmuligheter underveis... skal som om jeg får gjort noe med det i/etter helga.

 

Temp flytter du slik jeg sa tidligere.

 

Profiler går det fint å flytte på w2k, men xp lystrer ikke helt. Der bør slikt gjøres FØR instalering.

Programfiler.... enten flytter man før instalering, eller så lar man de ligge og velger en annen mappe hver gang man skal instalere et nytt program.

Lenke til kommentar
Ja jeg har sett litt på nLite. Men når jeg kommer til at jeg skal velge hvor jeg skal ha profiles hva skal jeg da skrive?

Altså hvor på F: skal den mappen ligge?

Profiles burde du ikke legge på temp-disken men på en data-disk, da denne inneholder innstillingene for brukerne. Bl.a. My Documents...

 

F.eks. D:\Users

 

Det er egentlig det samme hvor denne ligger og hva den heter, men alle disse innstillingene må som sagt gjøres under en installasjon (eller på forhånd, som det blir med nLite).

 

Lykke til og bare spør om det skulle være noe du/dere lurer på! :thumbup:

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...