Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Realfagkoder hva står de for?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

I 1. klasse har alle matematikk (1MX eller 1MZ, X er vanskeligere enn Z) og naturfag (fysikk, kjemi og biologi i ett fag). Dvs. at man alltid har både fysikk, kjemi og biologi i 1. klasse.

 

I 2. klasse velger man studieretningsfag. Matte der er 2MX eller 2MY. Fysikk er 2FY, kjemi er 2KJ og biologi er 2BI. Man har bare plass til 3 av disse fagene i timetabellen, og jeg ville derfor valgt 2MX, 2KJ og 2FY, siden det ikke finnes noen inntakskrav i Norge som krever biologi.

 

I 3. klasse velger man også studieretningsfag. Der er det lurest å gå videre med de fagene man begynte på i 2. klasse, slik at man får de realfag-bonus-poengene. Da blir fagene da 3MX, 3KJ og 3FY.

2MY + 3MZ = 2MX

Lenke til kommentar
I 2. klasse velger man studieretningsfag. Matte der er 2MX eller 2MY. Fysikk er 2FY,  kjemi er 2KJ og biologi er 2BI. Man har bare plass til 3 av disse fagene i timetabellen.

 

Dette stemmer slettes ikke alltid.

Jeg kunne tatt alle realfagene til VK I uten problemer, og har fått inntrykk av at dette er normen ved temmelig mange skoler.

Endret av Ehrgeiz
Lenke til kommentar

 

Jeg skal innpå http://www.uio.no/studier/program/realfag-...og-frister.html

 

og jeg skjønner ikke helt hva de sier jeg skal ha for å søke.

 

2MX,2MY eller 3MZ. Hva er forskjellen?

og i tillegg enten 3MX, 3FY, 3KJ, 3BI eller kombinasjonen (2KJ+3BT) eller kombinasjonen (2BI+3BT).

Betyr det at jeg må ha alle 3MX, 3FY, 3KJ, 3BI? Dette er realfag (årsenhet) er det noen som tar dette og kan fortelle om det?

 

 

Realfag (årsenhet)

 

Realfagene omfatter både matematikk, informatikk og alle naturvitenskapelige fagområder. Dette studiet lar deg velge blant de realfaglige emnene du er mest interessert i, forutsatt at du har de forkunnskapene som kreves for hvert emne.

 

 

Det står at jeg kan velge blant de realfagene jeg er mest interessert i. Kan jeg ikke bare da bestå matte og fysikk fra vgs?

Lenke til kommentar

 

Jeg skal innpå http://www.uio.no/studier/program/realfag-...og-frister.html

 

og jeg skjønner ikke helt hva de sier jeg skal ha for å søke.

 

2MX,2MY eller 3MZ. Hva er forskjellen?

og i tillegg enten 3MX, 3FY, 3KJ, 3BI eller kombinasjonen (2KJ+3BT) eller kombinasjonen (2BI+3BT).

Betyr det at jeg må ha alle 3MX, 3FY, 3KJ, 3BI? Dette er realfag (årsenhet) er det noen som tar dette og kan fortelle om det?

 

 

Realfag (årsenhet)

 

Realfagene omfatter både matematikk, informatikk og alle naturvitenskapelige fagområder. Dette studiet lar deg velge blant de realfaglige emnene du er mest interessert i, forutsatt at du har de forkunnskapene som kreves for hvert emne.

 

 

Det står at jeg kan velge blant de realfagene jeg er mest interessert i. Kan jeg ikke bare da bestå matte og fysikk fra vgs?

3 MZ er på papiret det samme som 2 MX. Etter hva jeg har lært så heter det ikke 2MY, men 2 MZ. 2MZ er nivået lavere enn 2 MX og hvis man forsetter med 3 MZ så vill man ha lært det samme som 2 MX. Det er riktignok små forskjeller mellom fagene med enkelt sagt så kan man si at 2MZ+3MZ=2MX for det er sånn det blir når du skal søke videre utdanning.

 

Når det gjelder

og i tillegg

enten

Så betyr det at du bare trenger å ha et av fagene. Så hvis du har hatt 2MX og 3MX på VGS så trenger du ikke å ha flere fag for å søke.

 

 

Kan jeg ikke bare da bestå matte og fysikk fra vgs?
Ja så lenge du fullfører et av realfagen i e 3 års kurs og at du minst har fullført et mattekurs i 2 år
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...