Gå til innhold

Telekonverter - tøys eller fornuft?


Anbefalte innlegg

Jeg tror svaret er litt mer nyansert enn som så.

 

Suksess med teleconverter krever BÅDE god linse OG god telekonverter.

Siden telekonverteren cropper/tar ett utsnitt av lysstrømmen fra linsen og fokuserer dette på filmen/billedbrikken, må linsa levere en lysstrøm av høy nok oppløsning og god nok optisk kvalitet til at den tåler å bli forstørret av en 1.4x eller 2.0x konverter.

Hvis ikke slår universalregelen "shit in - shit out" inn med full styrke.

Kromatisk abbreasjon vil bli mer synlig, og den absolutte skarpheten til linsen vil kunne begrense resultatet en god del.

 

Deretter kommer det faktum at flere linser i lysstrømmen vil forverre resultatet i større eller mindre grad, noe som krever at konverteren også er oppe på samme optiske nivå som objektivet.

En billigere konverter vil selvsagt kunne gi feil som lavere kontrast (dårlig linsebelegg/coating) dårlig fargekorrigering, vignettering og lavere skarphet på egen hånd, så det kan være lurt å tenke godt igjennom kjøpet og matche konverter og linser godt.

 

Det jeg leter litt etter er større mengder testbilder (veldig gjerne sammenlignbare) og erfaringer med ulike objektiver og konvertere, men jeg finner få, spesielt av billigere utstyr.

 

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg lurer litt på dette med for skarp bakgrunn.

 

Hvis du bruker et teleobjektiv i stedet for det du har brukt, vil du måtte gå litt lenger unna for å få med det du tar bilde av. Det betyr at bakgrunnen blir forholdsvis nærmere det du tar bilde av, i forhold til avstanden din til det du tar bilde av. Skulle ikke det gjøre dybdeskarpheten bedre, og dermed fortsatt gi skarp bakgrunn.

 

Eksempel:

 

Du står 3 meter unna en person, og bak personen er det 3 meters avstand til en vegg. Avstanden fra fotograf til motivet er da like lang som avstanden fra motivet til bakgrunnen. Dersom du setter på et teleobjektiv, og går 6 meter unna personen, er avstanden til motivet plutselig dobbelt så stor som fra motivet til bakgrunnen. Skulle ikke det gjøre det vanskeligere å få bakgrunnen uklar?

 

Tommy

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...