Gå til innhold

Stenging av poster i Hjelp til kjøp/salg av PC


Anbefalte innlegg

siden det er skrevet over at enkelte moderatorer ikke burde være moderator, så burde hw.no laget emn poll, der alle medlemme rkunne stemme på den moderatoren som skulle få fyken, og den som fikk mest stemmer, blei øyeblikkelig ned-rangert til bruker. det synest eg er ganske rett, siden enkelte moderatorer oppfører seg direkte som en drittsekk. og utnytter den ekstra "moderator" kontrollen på forumet feil.

Endret av vegis
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Problemet er vel at de personer som ikke viser seg moderatorstatus aldri vil miste tittelen.

 

Den eneste måten er moderator kan degraderes er når denne selv ønsker dette. Og det har ikke skjedd så alt for ofte i historien.

 

 

 

Når det er sagt vender jeg tilbake til sakens kjerne.

 

Jeg ser ingeng grunn til at moderatorer kan endre emnetittelen til brukere med under la oss si 50 poster. Videre kan det opplyses at det er blitt gjort en endring.

 

Men men, det jeg ville oppnå er at i denne aktuelle forumsdelen er det vanskelig å komme opp med noe genial emnetittel.

 

Emnetittel skal jo direkte berøre saken kjerne, og i dette tilfellet er dette nettopp at man entan skal kjøpe ny pc eller så skal man selge. Og enkelte som spør har så liten peil på komponenter og har null peil hvor mye det koster at de faktisk lager en emnetittel som egentlig er helt korrekt. (f.eks) Jeg trenger hjelp til å sette sammen ny PC.

 

 

Eksemplet her ville garantert blitt stengt.

Lenke til kommentar

QUOTE (oivind_dahle @ 12/08/2005 : 12:08)
Emnetittel skal jo direkte berøre saken kjerne, og i dette tilfellet er dette nettopp at man entan skal kjøpe ny pc eller så skal man selge. Og enkelte som spør har så liten peil på komponenter og har null peil hvor mye det koster at de faktisk lager en emnetittel som egentlig er helt korrekt. (f.eks) Jeg trenger hjelp til å sette sammen ny PC.


Eksemplet her ville garantert blitt stengt.

Men de vet jo hvor mye penger de ønsker å bruke på en slik PC.

Og de vet nok om de kommer til å bruke den til fotoredigering, CS, HL2, word eller bare som filserver. Dette kan man med fordel trekke fram ;)

Lenke til kommentar

QUOTE (oivind_dahle @ 12/08/2005 : 12:08)
Emnetittel skal jo direkte berøre saken kjerne, og i dette tilfellet er dette nettopp at man entan skal kjøpe ny pc eller så skal man selge. Og enkelte som spør har så liten peil på komponenter og har null peil hvor mye det koster at de faktisk lager en emnetittel som egentlig er helt korrekt. (f.eks) Jeg trenger hjelp til å sette sammen ny PC.


Eksemplet her ville garantert blitt stengt.

Tja, tror det er de aller færreste tilfellene der trådstarter hverken har peiling på budsjettramme eller noen formening om hva pc'en skal bestå av.

 

Uansett så vil jeg vel tro at alle som kjøper seg ny pc har en viss peiling på hva de skal bruke pc'en til, selv om de ikke vet hva som må til av hardware.. En bra emnetittel for en som ikke har fastsatt noen budsjettramme og ikke har peil på komponenter vil da kunne være:

 

"Ny PC til spilling og film - ikke fastsatt budsjett"

 

På denne måten får man iallefall sagt fra med en gang at man ikke har noen formening om hvor mye penger som må til for å få realisert drømmen.

 

Når det er sagt, så er jeg enig i at nye brukere bør gis noe større slingringsmonn for å feile enn det som gis i dag. Er nok ikke alle som vet hva en "sticky" er for å si det sånn. Det virker også noe menigsløst for meg dersom moderatorer stenger tråder som har havnet på side 8, men det er jo til syvende og sist et problem for moderatorene selv: Hvorfor kaste vekk energi på å stenge tråder som ikke er aktive uansett?

Endret av Winged Monkey
Lenke til kommentar

QUOTE (oivind_dahle @ 12/08/2005 : 11:08)
Problemet er vel at de personer som ikke viser seg moderatorstatus aldri vil miste tittelen.

Den eneste måten er moderator kan degraderes er når denne selv ønsker dette. Og det har ikke skjedd så alt for ofte i historien.



Når det er sagt vender jeg tilbake til sakens kjerne.

Jeg ser ingeng grunn til at moderatorer kan endre emnetittelen til brukere med under la oss si 50 poster. Videre kan det opplyses at det er blitt gjort en endring.

Men men, det jeg ville oppnå er at i denne aktuelle forumsdelen er det vanskelig å komme opp med noe genial emnetittel.

Emnetittel skal jo direkte berøre saken kjerne, og i dette tilfellet er dette nettopp at man entan skal kjøpe ny pc eller så skal man selge. Og enkelte som spør har så liten peil på komponenter og har null peil hvor mye det koster at de faktisk lager en emnetittel som egentlig er helt korrekt. (f.eks) Jeg trenger hjelp til å sette sammen ny PC.


Eksemplet her ville garantert blitt stengt.

Hva det gjelder degradering av moderatorer, tror jeg det har mer med å gjøre at alle moderatorene handler med forumets beste i tankene. Hadde personlige meninger og holdninger tatt overhånd, og f.eks. en PS2-vennlig moderator gått bananas og stengt/slettet Xbox-positive tråder og innlegg, tror jeg denne hadde forsvunnet ganske kjapt.

 

At tråder i "Hjelp til kjøp og salg av PC"-kategorien blir stengt, etter at trådstarter har ignorert både retningslinjene, sticky-tråden, advarselen som man får konstant i denne kategorien, samt moderators advarsel, er virkelig ikke rart.

Lenke til kommentar

Når det gjelder degraderinger av moderator har jeg nok litt mer peil enn de fleste på det området P ;)

 

Sannheten er at en ikke egnet mod må gå rimelig langt over alle grenser før eventuelle slike saker skjer ;)

 

Men det er lite med diskusjonen her å gjøre. Jeg vil bare ha mindre stenging i denne delen av forumet. Bare så du og dine er klar over det, medfører faktisk stenging av en tråd mer støy enn ikke stenging av den for oss vanlige brukere ;D

Lenke til kommentar

QUOTE (psilocybe @ 12/08/2005 : 13:05)
Hva det gjelder degradering av moderatorer, tror jeg det har mer med å gjøre at alle moderatorene handler med forumets beste i tankene.

Vel.. Det er jo en pen tanke, men etter over et tiårs erfaring med "da intraweb" så forteller noe meg at en viss andel av moderatorene setter personlig prestisje høyere enn forumets beste. Har ikke så mye erfaring med moderatorene her bare så det er sagt, men noe annet hadde forundret meg.

 

QUOTE
At tråder i "Hjelp til kjøp og salg av PC"-kategorien blir stengt, etter at trådstarter har ignorert både retningslinjene, sticky-tråden, advarselen som man får konstant i denne kategorien, samt moderators advarsel, er virkelig ikke rart.

 

Dersom du er ny i forumet så er det vanskelig å ha fått med seg alle advarslene som gis i dette forumet. Dersom du er ny på forumer generelt (noe som ikke er utenkelig for folk som skal ha seg ny pc -- kanskje deres første pc) så er det heller ikke noen selvfølge at man vet hva en sticky er. Har også sett moderatorer som gir advarsler til brukere om å endre emnetittelen uten å fortelle hvordan dette gjøres. Dette koster ikke så mye å gjøre, og bør iallefall være en selvfølge ovenfor nye brukere.

Lenke til kommentar

OK.

Dette er jo en tilbakemelding som alle andre tilbakemeldinger. Istedenfor å forsvare oss på alle mulige måter skal jeg prøve å oppsummere litt.

Dere vil ha mindre stenging i Kjøp og salg.

Det gjelder spesielt tråder til nybegynnere og tråder som er kommet langt.

Er det slik å forstå?

Isåfall skal ihvertfall jeg ha det i bakhode til neste gang jeg holder på å stenge noe.

 

Så vil jeg fortelle litt om hvilke tiltak som iverksettes:

  • Hvis dere tar en titt i kategorien nå, så ser dere en liten tekst æverst på siden. Den skal gjøre det enda klarere hvordan vi vil ha det.
  • Den berømte "Sticky"-en er oppdatert og gjort mer tydelig, slik at late lesere enkelt ser forskjell på rett og galt.
  • De av oss moderatorer som er mest aktive med stenging skal prøve å bruke en forbedret versjon av "advarselsmeldingen". En som bla. linker til Sticky-en.
Det går nok litt opp og ned, men i den siste tiden har jeg sett en forbedring i titlene. Så får vi håpe det holder seg slik.

:)

Lenke til kommentar

QUOTE (oivind_dahle @ 12/08/2005 : 12:17)
Men det er lite med diskusjonen her å gjøre. Jeg vil bare ha mindre stenging i denne delen av forumet. Bare så du og dine er klar over det, medfører faktisk stenging av en tråd mer støy enn ikke stenging av den for oss vanlige brukere ;D

Jeg tror nok egentlig vi alle vil ha mindre stenging, ikke bare i denne kategorien, men på hele forumet. Om alle hadde lest retningslinjene og holdt seg til dem, kunne det sikkert vært nok med én moderator.

 

QUOTE (Winged Monkey)
Vel.. Det er jo en pen tanke, men etter over et tiårs erfaring med "da intraweb" så forteller noe meg at en viss andel av moderatorene setter personlig prestisje høyere enn forumets beste. Har ikke så mye erfaring med moderatorene her bare så det er sagt, men noe annet hadde forundret meg.

 

Velvel, nå er det ikke akkurat slik at å stenge tråder og dele ut advarsler nødvendigvis gjør en moderator særlig populær, og ikke noe vi gjør for moro skyld. Skulle noen være uenig i en stenging eller advarsel, står man fritt til å ta kontakt med den aktuelle moderatoren, eller klage avgjørelsen inn til forumstyret.

 

QUOTE (Winged Monkey)

Dersom du er ny i forumet så er det vanskelig å ha fått med seg alle advarslene som gis i dette forumet. Dersom du er ny på forumer generelt (noe som ikke er utenkelig for folk som skal ha seg ny pc -- kanskje deres første pc) så er det heller ikke noen selvfølge at man vet hva en sticky er. Har også sett moderatorer som gir advarsler til brukere om å endre emnetittelen uten å fortelle hvordan dette gjøres. Dette koster ikke så mye å gjøre, og bør iallefall være en selvfølge ovenfor nye brukere.

 

Når vi advarer om en dårlig emnetittel, bruker vi en standardisert notis (her) som inneholder både grunn for advarselen, link til retningslinjene, samt hvordan man kan endre tittelen til det bedre. Vi har hatt denne i et par måneder nå, eldre advarsler ble gjerne knottet inn manuelt eller kopiert fra hver moderators notatblokk.

Lenke til kommentar

QUOTE (psilocybe @ 12/08/2005 : 13:59)
Velvel, nå er det ikke akkurat slik at å stenge tråder og dele ut advarsler nødvendigvis gjør en moderator særlig populær, og ikke noe vi gjør for moro skyld. Skulle noen være uenig i en stenging eller advarsel, står man fritt til å ta kontakt med den aktuelle moderatoren, eller klage avgjørelsen inn til forumstyret.

Nei for all del; jeg regner med de fleste moderatorer utøver sin rolle på en fornuftig og balansert måte. Men så er jo det enkelte som liker å utøve autoritet for utøvingen sin skyld også da..

 

QUOTE
Når vi advarer om en dårlig emnetittel, bruker vi en standardisert notis (her) som inneholder både grunn for advarselen, link til retningslinjene, samt hvordan man kan endre tittelen til det bedre. Vi har hatt denne i et par måneder nå, eldre advarsler ble gjerne knottet inn manuelt eller kopiert fra hver moderators notatblokk.

Kan sverge på at jeg for et par dager siden så en enlinjers advarsel om stenging av en tråd der brukeren tydeligvis var relativt fersk. Men ved nærmere ettertanke kan det godt hende at advarselen kom fra en vanlig forumbruker som sannsynligvis visste hvordan det ville gå dersom emnetittlelen ikke ble endret..

 

Edit: Jeg hadde rett, men fikk selvfølgelig ikke med meg at den standardiserte meldingen kun gjelder for "Kjøp/salg av PC"-forumet. Tråden jeg siktet til var i et annet subforum. D'oh.

Endret av Winged Monkey
Lenke til kommentar

Forskjellen mellom standardmeldingen som brukes i resten av forumet og den du finner i linken til psilocybe, er at den som brukes i kjøp/salg også henviser til retningslinjene for kategorien.

 

Videre vil jeg si at skulle dere ha noen klager på moderator kan disse sendes til forumstyret. Det skader dog ikke om du tar kontakt med moderator om du er uenig i en avgjørsel, ta deg derimot tid til og roe deg ned og holde en behersket tone i din pm. Har du noe du lurer på ellers er det også fullt mulig for deg/dere og ta kontakt med en moderator for hjelp :)

Lenke til kommentar

Fordelen da er jo at det er vi administratorer som bestemmer hvem som skal være moderatorere og ikke dere, og dere kan bare glemme og få en poll over hvem som skal få fyken.

 

Når det gjelder stenging av tråder i det forumet så har vi nå tatt og lagt inn et par retningslinjer øverst i forumet, slik at det er lettere å se. Så vi får se om ikke det hjelper på.

 

Og fortsetter diskusjonen om moderatorene og ikke det tråden ble laget for, så blir den stengt.

Lenke til kommentar

QUOTE (Ueland @ 13/08/2005 : 11:29)
Og fortsetter diskusjonen om moderatorene og ikke det tråden ble laget for, så blir den stengt.

Jævla nazi-moderator! Jeg mener, uhm, glem det.. :p

 

Et aldri så lite forslag når det gjelder å øke sannsynligheten for at nye brukere skal få med seg retningslinjene kan være å bruke en farge på linken som står litt mer ut (f.eks #FF0000 - rød).

 

Men det er alltid slik at det vil være en del brukere som ikke leser retningslinjene uansett hvilke steg en foretar seg, så det er klart at en del moderering må man uansett regne med.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri vært borti et forum med høyere "stenge tråd-moral" enn HW.no. Her i forumet er stenging av tråd "løsningen" på alle problemene. Har vel faktisk aldri sett en tråd blir stengt pga emnefelt i noe annet forum.

Er jo rimelig paradoksalt at de stenger tråder med dårlig emnetittel, men samtidig har FJERNET muligheten for å lage gode emnetitler (deaktivert emne-beskrivelse feltet).

 

Jeg er i alle fall uenig i en del av styrings-formen her, men bryr meg egentlig ikke så voldsom.

 

Hva med å starte en poll?

 

"Er du fornøyd med måten moderatorene styrer på i dag?"

Endret av Lurifaksen
Lenke til kommentar

Må bare bli med..

 

Jeg selv mener at moderatorene har gjort deres jobb, problemet er jo at dere veit ikke om de har tatt opp med brukere. Dere vet aldri hva som har skjedd bak folk, hvem vet? Nemlig Admins og moderatorene, vær så snill kan dere ikke tenke litt og skjønne at dere kan aldri få vite alt som skjer.. Thats life

Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...