Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Checksum error, bios lagrer ikke endringer?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Har nylig oppgradert PCen min, men nå får jeg Checksum error i begynnelsen, og kan trykke F1 for å fortsette.

 

Har prøvd å resette bios, uten resultat, checksum-meldingen er der enda.

 

I går ville ikke PCen starte opp i dele tatt, bare svart skjerm. Tror jeg har funnet ut at det er noe feil med min 120GB harddisk, for når jeg disabled denne, og satt 80GB som eneste harddisk startet den, og kom til Checksumfeilen. Men dette er kanskje to forskjellige problemer?

 

Det virker også som bios ikke lagrer endringer jeg gjør. Jeg stiller at det integrerte lydkortet skal være disabled, og logo-skjermen ikke skal vises, men det blir ikke lagret. Men dato/klokkeslett endring blir lagra.

 

min maskin:

OS: Windows XP prof.

CPU: AMD Athlon 64 3200+ 2.0GHz Socket 939, 512KB, BOXED m/vifte

Minne: 2x: Corsair Value S. PC3200 DDR-DIMM 512MB Unbuffered, Non-parity, 64Megx64, CL2.5

Hovedkort: MSI K8N NEO4 F, nForce4, Socket-939, ATX Raid, Lyd, 4xSATA, GbLAN, PCI-Ex16

Grafikkort: XFX GeForce 6600GT 128MB GDDR3 PCI-Express, Extreme Gamers Ed., Retail

Strømforsyning: Aopen 300W

Kabinett: Chieftec Dragon BigTower

DVD-brenner: Nec DVD Recorder ND-1300A DVD +R/+RW And DVD-R/-RW IDE

Harddisk 1:WD 120GB 8MB (master)

Harddisk 2:WD 80GB 8MB (slave)

 

takker så mye for hjelp :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være litt forskjellige feil, men muligens er det feil setting i BIOS som gjør at bios resetter seg og ikke lagres, evnt. kan også være batteriet på HK.

 

Jeg opplevde det problemet en dag når CPU stod i autodetect, og tok meg litt tid å finne ut av det, men til slutt når jeg satte multiplier og fsb manuelt ble det bra :)

Lenke til kommentar

jeg tenkte også litt på batteriet, hvor kan jeg kjøpe nytt? Hvor mye koster det.

 

men det virker som hele hovedkortet er litt merkelig, nå er det bare såvidt jeg hører noe lyd når jeg prøver å spille f.eks. musikk, har prøvd 2 forskjellige lydkort, og i forskjellige PCI-spor.

 

Avogtil teller den feil minnestørrelse også tror jeg.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...