Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Trenger litt hjelp til kjøp av bilanlegg


Knofle

Anbefalte innlegg

God dag.

Jeg har nå tjent en god slump penger på sommerjobben min, og jeg har bestemt meg for å bruke en del av de nyervervede pengene på et anlegg til bilen min. (Mazda 323LX )

 

Jeg tenkte å bruke ca. 5-6000 kr på hele dritten, og får kjøpt en bra forsterker av en kamerat til en tusenlapp.

Cdspiller: 1500,-?

Bass: Rørbass på biltema?

Høyttalere: Noen gode. kvalitet over kvantitet, eller i dette tilfellet, kvalitet over desibel.

 

Er det noen som har et forslag til hva jeg kan kjøpe?

Er det ok satt opp sånn som det er?

 

Om det ikke er det, så er det fint om noen kan sette opp et oppsett som ikke nødvendigvis speller ræva av meg, men som jeg kan kose meg med ;)

 

 

Og sist men ikke minst.

Kan jeg sette sammen dette selv?

Jeg kjenner en som har gjort det, så kanskje det er best å få hjelp av ham?

Bare tenkte på dette med brannfare osv.

Endret av BurTMastA
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hepp hepp..

 

Egentlig skulle denne ligge under "Bil og Motor --> Bil --> Stereo/multimedia"

men uansett.

 

Jeg tror jeg hadde økt minsteprisen på CDspiller til 1690kr. Da får man en Sony CDX-R3350 som støtter MP3 og ATRAC3.

Du får også med fjernkontroll til spillern med i prisen.

 

Hadde nok ikke godt for den rørbassen fra biltema men heller en fra strømmen bilradio ( du finner dem sikkert andre steder også ). en slik en

 

Når det gjelder høyttalere så er ikke jeg akkurat verdensmester. Men sørg for å skaffe deg høyttalere som er nogenlunde samme specs. Dette gir bedre lyd enn hvis man har høyttalere med forskjellige speccs

Lenke til kommentar

Du bør legge litt penger i frontsystemet ditt. Det er jo der DU sitter. Skal du ha høyttalere bak også så prøv å koble disse i mono. Ja, i mono! Vanlig stereo bruker to kanaler og skal stå slik at lydbildet treffer lytter omtrent samtidig fra hver høyttaler. Dette blir vanskelig i en bil da du jo sitter på venstre side og avstand til høyre høyttaler blir større enn til venstre. Dette kan kun kompenseres for med DSP og tidsutlikning dvs forsinkelse av venstre kanal.

Skal du i tillegg ha stereo bak vil du få et grøtete lydbilde midt i bilen litt bak nakkestøttene. (Slitsomt å ha hodet der i lengden!) Derfor bør bakhøyttalerne gå i mono og noe avdempet i forhold til fronthøyt. Da vil ikke stereobildet foran bli ødelagt. Hvis nivået på fronthøyttalerne er høyere enn bakhøyt. vil ikke engang de som sitter bak høre at det er monolyd bak. Skal du ha subwoofer bør du også prøve deg fram med fasen på bassen. Prøv og bytte pluss og minus på basshøyttaler-terminalene og hør deg frem til hva som låter best. Er fasen feil vil midbassen føles veldig tynn. Et annet tips. Bruker du komponent-sett foran, så ikke monter diskanten langt unna bass-mellomtonen.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte noen Ultimate 4-veis 6x9" fra Ljudia. De var Crap med stor P! :hrm:

 

Har selv 5,25" Lightning audio komponentsett i front, med diskanten montert i dashbordet. Synes det ble veldig bra lyd, og dyrt var det heller ikke (synes jeg da).

 

Skal du ha sub vil jeg absolutt anbefale at du kjører ALLE høyttalerne på egen/egne forsterker(e). Blir veldig mye krøll og ofte dårlig lyd om du kjører høyttalere på spilleren og subb på forsterker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...