Gå til innhold

N.C. alarmkontakter, og hvordan lage alarm?


Gjest Slettet+432

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+432

Heisann dere.

 

Jeg har aldri forstått meg på hvordan N.C. (normal closed) alarmkontakter fungerer. Den sender altså signal til alarmsentral når kontakten brytes. Jeg har prøvd å lage det samme med sånne magner til kjøkkenskap og sånt, men kommer bare frem til at de må være N.O. (normal open), og så må de to møtes for at de skal lede strøm.

 

Edit: Emnetittel endret...

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

En NC kontakt sender strøm (signal) hele tiden, når bryteren/kontakten blir aktivert brytes signalet. Fint ved bruk i alarm da man ikke deaktiverer alarmen med og feks klippe kabel, alarmen vil da gå iom at signalet forsvinner i motsetning til hva som skjer ved NO bryter.

Lenke til kommentar

Det ligger i alarmstyringen.

 

Eksempel

 

La oss si at dette signalet fra NC bryteren starter et rele. Relet har kontakter, disse er NC, (Er åpne når så lenge releet har signal/bryteren ikke er aktivert).

 

Når bryteren blir aktivert faller releet iom at signalet fra bryteren forsvinner. Kontaktene på releet vil da kortsluttes, disse kan da slutte en krets med feks en lyd alarm.

 

EDIT.

 

Signalet i denne kretsen inverteres (dvs gjøres om fra 1 (høy) til 0 (lav). Trenger ikke og gjøre dette i hardware, kan godt gjøres programmessig.

Endret av ?
Lenke til kommentar

Rele er en slags elektrisk styrt kontakt

 

Man sender et signal inn som aktiverer en magnetspole, denne magnetspolen trekker til seg en plate som kortslutter eller bryter en krets.

 

Som bryteren til fjernlysa i bila, den gir signal til et relé. Releet aktiveres og slutter kretsen til lyspærene. Dette gjøres fordi bryteren ikke ville tålt den mengden strøm som lampene trekker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Okei. Men la oss si at jeg skulle lage en alarm som aktiveres/deaktiveres med kode, eller om det blir for avansert, en nøkkelstrømbryter. Hadde det blitt dyrt å lage, og hva måtte isåfall til?

Lenke til kommentar

Hva med at du forteller oss hva du har lyst å lage, så kan vi se hva vi kan hjelpe deg med. En nøkkelbryter er da ikke allverdens med styr, men det kommer jo an på hvordan og hvor du skal bruke den, hvor store strømmer det er snakk om, og om sikkerheten er det viktige.

Lenke til kommentar

Dette er en ferdig 4 siffer kode greie med en utgang.

 

Elfa.se

 

Eller kansje trådløs aktivering/deaktivering (400kr til sammen)

Mottaker

Sender

 

Bryter som alarmen skal aktiveres av og rele kan du jo kjøpe på biltema eller no såndt. Koster ikke mange kronene. Lampe eller lydalarm selger dem der også til en billig penge vil jeg tro

Endret av ?
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+432

Var egentlig ikke planlagt å lage noe, men fikk litt lyst til å prøve nå.

 

Har lyst til å prøve å lage en alarm med foreløpig kun en alarmgiver; bevegelsesdetektor, siden jeg ikke vil ta det så seriøst at jeg begynner å skru ting inn i døren og sånt.

 

Alarmen skal aktiveres og deaktiveres med enten en kode, eller, om det blir litt vanskelig med kode, en nøkkelbryter.

 

Om alarmen går, så skal den drive et blitzlys (12 volt, et som jeg kjøpte på Clas Ohlson en gang), og ha muligheten til å drive en sirene i fremtiden (sånn bare for å ha litt muligheter).

 

Alarmen bør ha en forsinkelse på 15 sekunder, sånn at jeg rekker å deaktivere den, og samme forsinkelse ved aktivering. Aktivering/deaktivering må selvfølgelig skje via alarmsentral, som også skal ha en panikk-knapp, sånn bare på gøy, liksom.

 

Må drives via strømnettet.

 

Nok info?

 

Edit: Sikkerheten kan godt være god. Men skal bare lages på gøy, om det i det hele tatt skjer.

Endret av Slettet+432
Lenke til kommentar

For noen år siden laget eg ein utløyser som fungerte veldig bra. Den var festa til døra og ei sirene.

 

Det er laga med fantasi og du skulle ha alle delane heime.

 

Det er ein pappbit som er bretta slik den ligger dobbelt. So fester du aluminiumsfole ront på innsiden. So har du eit strekk eller to runt slik pappen blir trekt sammen og du får kontakt mellom aluminiumsfoliene på begge sider av pappbiten. So fester du ledninger i pappbiten og den må gå til sentralen. So tar du ein pappbit mellom foliane so skiller sidene og da går ikje strømmen gjennom. So fester du et tau i papp-biten som liggger mellom og fester den til døra foreksempel. Når døra opnes blir biten dratt ut og pappen trekker seg sammen og det blir kontakt mylla folien på begge sider.

 

HAr lagt ved eit raskt bilde.

 

Ole-Johan

post-112-1123795393_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...