Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Åpne porter på SpeedTouch 510 til router (WRT54G)


Anbefalte innlegg

Jeg har byttet bredbåndsleverandør til start.no og der må man dessverre bruke PPPoE.

 

Koblet min Linksys WRT54G router rett etter modemet, og logget meg på internett via PPPoE i routeren.

Åpnet de portene jeg trengte mot mine maskiner + IP telefonen, og alt virket perfekt.

Men jeg ble til slutt så irritert på at jeg (routeren) fikk ny IP hver gang routeren restartet seg, så jeg bestemte meg for å la modemet mitt (SpeedTouch 510) logge seg på med PPPoE istedet, for den rørte jeg aldri. På den måten kan jeg ha samme IPen lengre.

 

Gjorde følgende innstillinger på modemet, SpeedTouch 510 (som har IP 10.0.0.138):

- logget seg på med PPPoE (suksess)

- Network Address Port Translation (NAPT): Satt opp 10.0.0.1 som "Default server" i håp om at alle portene ble åpnet mot den adressen.

10.0.0.1 er IPen til routeren min.

 

Følgende innstillinger ble gjort på routeren:

Fast IP: 10.0.0.1 (WAN)

Subnet Mask: 255.255.255.0

Gateway;: 10.0.0.138 (som er modemet)

DNS: 195.159.0.100 (og 200 som DNS2)

(dette er de samme adressene den fikk da jeg satt den til å motta)

LAN IP: 192.168.0.50

- Satte opp DHCP Server.

- Sørget for at IP telefon modemet fikk fast IP (via MAC adresse).

(fungerte perfekt før)

- Gjorde det samme med de andre maskinene mine, slik at alle fikk fast IP.

- Åpnet de portene som trengs mor de IP adressene som trengtes

(samme innstillingene som fungerte 100% den gangen jeg lot routeren logge seg på med PPPoE, så dette er satt opp riktig).

 

Når alle instillingene var satt, så fungerte internett "perfekt" på alle maskiene.

IP telefonen fikk IP adresse (den som jeg bestemte at routeren skulle gi den)

(alle maskinene fikk nå en 192.168.0.xxx IP adressse)

 

Men dessverre så fungerte ikke fjernstyringen av hovedPCen lenger.

Ei heller FTP serveren.

I tillegg ville ikke IP telefonen fungere.

Det tyder på at forespørselene mot de spesielle portene ikke vil sendes til riktig maskin (eller bli videresendt i det hele tatt).

Da er feilen mest sannsynligvis i oppsettet av modemet mitt.

Dessverre så har jeg ikke så alt for greie på alle typer instillinger, men etter hva jeg leste skulle NAPT instillingen jeg gjorde ta seg av dette problemet.

Men tydeligvis ikke.

 

Kan noen som har mer peilig på dette enn meg se hva som er feilen?

(jeg har også slått av alt i ca. 15 min. uten at det hjalp)

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror muligens du misforstår meg eller så er jeg helt på jordet...

Hvis du setter opp modemet til å tildele IP til ruteren din så vil ikke modemet få ny IP om du restarter ruteren din.

 

Hvis PPPoE ligger i modem og ruter er satt opp til å motta IP fra modem så vil den globale IPadressen ( som modem får fra ISP ) ikke forandre seg ved en restart av ruter.

 

Den lokale IP adressen vil jo riktignok forandre seg

---------------------------------------------------------------------------------------------

Slik jeg tolker ditt første oppsett ( som fungerte )så var modem satt i brigdemodeus og det var ruteren din som mottok den globale IP adressen fra ISP via PPPoE

Lenke til kommentar
Tror muligens du misforstår meg eller så er jeg helt på jordet...

Hvis du setter opp modemet til å tildele IP til ruteren din så vil ikke modemet få ny IP om du restarter ruteren din.

 

Hvis PPPoE ligger i modem og ruter er satt opp til å motta IP fra modem så vil den globale IPadressen ( som modem får fra ISP ) ikke forandre seg ved en restart av ruter.

 

Den lokale IP adressen vil jo riktignok forandre seg

Jepp.

Det er sånn jeg har satt det opp i dag (og vil ha det), men da får jeg ikke åpnet portene (slik jeg beskrev i 1.ste innlegg).

Det er det som er problemet.

Lenke til kommentar
Kjører speedtouchen i bridge med dhcp deaktivert her, så handler min wl500g ppoe med brukernavn og passord.

Gjør jeg det, er jeg tilbake til utgangspunktet (da det virket), men får ny IP adresse for hver gang routeren resetter seg (altså ny global IP adresse).

Det er IKKE ønskelig.

Lenke til kommentar

Hvis du er avhengig av å beholde ip-adressen bør du heller benytte ddns. Det kan jo hende at isp bytter ip`en din uten at du restarter routeren også.

 

Så lenge du kjører speedtouch i annet enn bridge har det routerfunksjon, om det ikke er veldig gammelt. Det betyr at om du skal forwarde noen porter til lokal ip har du router bak router og det er noe herk å få til etter min smak.

 

Har benyttet meg av ddns-klienten som er innebygget i routeren, og det har fungert. Er ganske sikker på at Linksys`en har en klient innebygget også, om ikke kan du bruke et updateprogram som kjøres på en av pc`ene i nettverket.

Lenke til kommentar
Hvis du er avhengig av å beholde ip-adressen bør du heller benytte ddns. Det kan jo hende at isp bytter ip`en din uten at du restarter routeren også.

Sant, men det skjer ikke så ofte. Det har jeg levd med en stund før, og kan leve med videre (håper ikke start.no skifter så alt for ofte da).

 

Så lenge du kjører speedtouch i annet enn bridge har det routerfunksjon, om det ikke er veldig gammelt. Det betyr at om du skal forwarde noen porter til lokal ip har du router bak router og det er noe herk å få til etter min smak.

Det er dette "herket" jeg gjerne vil finne ut av hvordan settes opp.

Og jeg håper at noen med kjennskap til dette kan hjelpe meg (helst kjenskap til SpeedTouch 510).

 

Har benyttet meg av ddns-klienten som er innebygget i routeren, og det har fungert. Er ganske sikker på at Linksys`en har en klient innebygget også, om ikke kan du bruke et updateprogram som kjøres på en av pc`ene i nettverket.

Tja. Tjo. Routeren har ddns, men jeg vil helst ikke bruke den.

Jeg har kjøpt opp mit eget domene og jeg bruker da adressen ftp.<mitt domene>.com

Dette gjøres via kontrollpanelet som fulgte med der jeg kjøpte domene.

Jeg legger inn IP adressen der, så oppdateres adressen.

Den godtar ikke at jeg skriver inn f.eks. noe.no-ip.com. Den krever en IP adresse (tall).

 

Og må jeg kjøre ddsn, er mitt domene nesten bortkastet.

Derfor vil jeg få til dette på den måten jeg har satt opp.

Lenke til kommentar
Hvordan det i praksis gjøres er jeg usikker på, men i prinsippet må vel aktuelle porter i første omgang forwardes gjennom speedtouch og til routerens ip, deretter forwardes de videre gjennom routeren til lokal ip.

Jepp. Det var det jeg trodde jeg gjorde da jeg satte NAPT instillingene.

Men jeg har tydeligvis ikke peiling nok på dette. :cry:

 

Jeg er veldig takknemlig for flere gode råd :yes:

 

 

Jeg er overbevist om at mange her på forumet har gjort akkurat dette før.

Rett før jeg avsluttet mitt Tiscali abonnement, så fikk jeg beskjed av Telenor (som hadde tatt over Tiscali) at de skulle sende en CD slik at jeg fikk oppgradert modemet mitt til å bruke PPPoE.

Altså må jo mange andre også ha gjort dette.

 

(jeg "oppgraderte" modemet mitt til å bruke PPPoE selv)

Endret av TBJ
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

:!:

hei !

Den cd`n skulle jeg gjerne hatt kloa i ...har hatt samme problem som deg

Eneste problemet jeg fikk var ip telefonen sluttet å virke i våres

(IP24) .. betaler ikke abb. på denne så jeg har ikke stressa med å få den til å virke igjen men har venta nettopp på noen fornuftige svar på diverse forum opm dette .....

Har nemlig tenkt å koble opp ruter i tillegg pga trådløs maskin

og da få ip telefonen oppe å gå igjen....

så altså - Har du fått cd `n som kan gjøre dette lettere ?

 

juveng :innocent:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har rett og slett ikke hatt tid til å forske mer på dette, men jeg skal prøve meg igjen veldig snart.

 

Det skal ligge enda en ny firmware til modemet, så jeg får prøve igjen.

 

Nei, jeg har ikke fått tak i den CD'en, men jeg skal sjekke instillingene til modemet som en kamerat fikk ferdig konfigurert fra start.no og den fungerer slik jeg ønsker.

(håper jeg slipper å nedgradere firmware'en)

Lenke til kommentar

Hos telio kan du ikke uten videre sette opp fast ip til adapteret....Se brukermanualen for info. (står langt nede). Du må da endre innstillinger i selve adapteret og dette gjøres via telefonen. (Står også i manualen på http://www.telio.no/velkommen/?682.pdf)

 

IP til Linksys'en din er 192.168.1.1 IKKE 10.0.0.1

 

 

Egentlig skjønner jeg ikke helt problemet ditt. Irritert over at routeren (?) får ny ip (?) hver gang den restarter seg? Den har fast ip 192.168.1.1.

Endret av brazir
Lenke til kommentar

Nå er jeg ingen ekspert, men jeg vil tro du tuller no enormt med dine innstillinger.

 

Åpne porter på Speedtouch (når den står med pppoe oppkobling!) til router?

 

Hallo!

 

Er speedtouch satt som router eller modem? Dette er enten eller...ikke både og.

 

Er den satt som router så er det en rimelig komplisert affære siden du har en router også bak denne.

 

Er den satt som modem (i bridge) så skal det ikke være no problem.

Endret av brazir
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...