Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

ISDN kontakt til nettverkskontakt?


Anbefalte innlegg

Flytter inn i leilighet nå på mandag, men kommer ikke til å få kobla meg opp på nett før NGT har fått fingeren ut.. Satser på det vil ta sikkert en måned til.

 

Husverten har ADSL tilkobling og router så det er igrunn bare for meg å koble meg inn på deres til jeg har fått eget.. (Ja! er totalt avhengig av å ha nett)

 

Tingen jeg lurer på er om det finnes en eller annen måte å få koblet meg i isdn kontakten som er i leiligheten min til nettverkskortet, eller må jeg til å strekke ny kabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
ISDN != ADSL, mao ja, ny kabel! :thumbup:

Det er ikke helt riktig. I nyere innstalasjoner er det ikke uvanlig å bruke RJ45 som tilkoblingspunkter og cat 5 kabler. Her i gården deler vi internet med en switch i kjelleren og bruker "telefonkablene" til den enklete leilighet for tilknyttning til switch. Fungerer som en drøm, til og med i kombinasjon med fasttelefon for de som har det.

Lenke til kommentar

Det burde være mulig å bruke den eksisterende ISDN kontakten MEN det kommer an på hvilke kabler som er brukt. Hvis det er 4pars UTP kabel burde det gå fint, da kan du bruke de to ledige parene til nettverkstrafikk. Hvis det derimot er 2pars kjipa-kabel ville jeg ikke satse på det. Da legger du heller ny.

Lenke til kommentar
ISDN != ADSL, mao ja, ny kabel!  :thumbup:

Det er ikke helt riktig. I nyere innstalasjoner er det ikke uvanlig å bruke RJ45 som tilkoblingspunkter og cat 5 kabler. Her i gården deler vi internet med en switch i kjelleren og bruker "telefonkablene" til den enklete leilighet for tilknyttning til switch. Fungerer som en drøm, til og med i kombinasjon med fasttelefon for de som har det.

Spørsmålet er selvsagt hvordan denne rj45 kontakten er koblet opp. Hvis den er koblet mot ISDN-nettet i huset, må den kobles fra dette og inn på husvertens router. Samtidig er det ingen måte vi kan vite om det er brukt cat5 kabel koblet opp etter riktig spesifiksjon (selv om dette er trolig).

Det er mulig at det går, men trolig like greit å strekke kabel.. :yes:

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar
Tingen er det at jeg bare skal ha det midlertidig til jeg får egen linje..

 

Om det er mulig gjennom telefonkontakten, hva må til?

Dersom kontakten er koblet til telefonnettet, må del selvsagt kobles bort fra dette.

Du må passe på at det er brukt cat5 (eller tilsvarende) kabler (du må fysisk åpne kontakten og sjekke).

Du må også få putta på rj45 kontakter på andre enden av kabelen som går fra rommet ditt, og koble den på husvertens router!

Da skal det funke! :thumbup:

Endret av Elgvenn2
Lenke til kommentar

Flott at det ordner seg så fort!

 

Men eg må få påpeke en liten ting. Den ISDN-kontakten du har i leiligheten

er mest sannsynlig en frittstående ISDN-kontakt, og hører ikke med til de

kontaktene huseier har ellers i huset. Som regel er dette ei egen linje inn

i huset, og dette er praktisk da leieboer kan ha et tlf uten å plage huseier.

 

Du kan(kunne) med andre ord ikke bruke den til det du hadde tenkt.

(bare for å opplyse andre som lurer på det samme)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...