Gå til innhold

Ekstern SATA grensesnitt


Anbefalte innlegg

- Har bestilt meg et HD kabinett (Icybox) som har både USB 2.0 og SATA grensnitt for kommunikasjon med PC. Slik jeg har forstått det, er det ennå "relativt" nytt med eksterne SATA komponenter, og kontaktene man bruker er litt forskjellig fra de man bruker internt.

 

- I sammenheng med dette kjøpet var jeg innom Datakjeden (.no) idag og kjøpte meg en SATA kontroller, for å nettop få meg en ekstern SATA kontakt. Det viser seg imidlertid at den eksterne kontakten har samme grensesnitt som de man bruker internt.

 

- Har prøvd å google litt etter svar på dette, men finner bare et par artikler på dinside.no (!) og jeg prøver å unngå å bruke de som referanser for mine datagrublerier ;)

 

...så, er det en klart definert standard for grensesnitt når det gjelder ekstern SATA ? Og er dermed kortet jeg kjøpte i dag ubrukelig (det har gr.sn for intern SATA) ?

 

Linker:

Emagic Internt / ekstern SATA kort

Icybox Ekstern HD m/SATA og USB 2.0

dinside.no artikkel - sata ekstern HD

Endret av Filla
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
2 external SATA channels, and 2 internal SATA channels. The 4 channels can be used independently, or combined to support a variety of single-disk and RAID configurations. The external channels are ideal for removable storage applications

 

.....står allikevel ikke noe om de 2 eksterne kanalene har forskjellig tilknytningsgrensesnitt enn de interne.

Lenke til kommentar

er ingen forskjell på "intern" sata og "ekstern" det ER og blir samma grensesnitt og kontakt. Grunnen til at sata kan brukes som "ekstern" grensesnitt er at det støtter "hot-swap"...bare pass på å huk av for det under egenskaper for disken.

Endret av lancaster
Lenke til kommentar
er ingen forskjell på "intern" sata og "ekstern" det ER og blir samma grensesnitt og kontakt. Grunnen til at sata kan brukes som "ekstern" grensesnitt er at det støtter "hot-swap"...bare pass på å huk av for det under egenskaper for disken.

Tja..... Ekstern SATA, om noe kan kalles det, skal ifølge dinside.no komme med skjermede kabler og et annet kontaktgrensesnitt for kablene. Det er bilder og eksempler på dette hos dinside.no, i artikkelen jeg linket til i første post. Jeg er ikke så veldig glad i å "lytte til" dinside.no, men i dette tilfelle har de testet en enhet ,som faktisk bruker dette "nye" grensnittet. Det kan dog være at dette KUN gjelder akkurat den enheten som dinside testet.

Lenke til kommentar

Ekstern sata er ingen standard kan du si da. www.sata-io.org har ingen informasjon om hvordan sata skal brukes eksternt, ei heller at det skal gjøres. Så dette er nok ett initiativ av de respektive produsenter av kortet du nevner og eventuelt andre også. Da jeg helt sikkert tror skjerming av kabler ikke er en dårlig idè, er det nok ingen nødvendighet for øyeblikket. Men uansett, poenget mitt er, det er ingen standard eller noen "regler" som sier at det skal være en forskjellig plugg ei heller skjermet, årsaken til det er at sata ikke er laget for å brukes til eksterne disker. Men er så genialt å bruke til det ettersom det innebærer minimalt med ytelses tap.

 

n-joy :D

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...