Gå til innhold

Dette er brukbart hjemmekino anlegg?


Anbefalte innlegg

Pappa har bestemt seg for å kjøpe hjemmekino anlegg, og jeg er selvfølgelig helt enig med av vi trenger det. :cool:

 

Men hva skal vi kjøpe?

 

Vi har fått et tilbud fra en lokal butikk med følgende anlegg:

 

TV: Hitachi 42PD4200 kr: 20 000,-

DVD spiller: Sony RDR-HX710 kr: 5 500,-

Anlegg: Canton Movie CD 1 kr: 7000,-

 

 

Ser dette bra ut? Burte jeg prøve å finne en DVD spiller med DivX codec istedet?

 

Kravene vi stiller er ikke så store iom at dette er det første hjemmekino anlegget vi kjøper. Grovt regnet kommer alt dette på kr. 33 000 kr.

 

Noe annet vi burte kjøpe istedet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det TV må dere ikke finne på å kjøpe! Et TV med VGA-oppløsning på 42" blir kornete og uklart bilde. HELT ELENDIG! Modellen over 5200 er satt ned til 27.000 kr. noen steder, det er det verdt ellers så får du noen 32" eller 37" til rundt 20.000 kr. som er mye, mye bedre enn den dere har fått tilbud på.

Lenke til kommentar
Hmm... link?

Er det så ille altså?

Jeg skal love det når det er kun litt over 400.000 piksler på en stor 42" blir det litt lite i forhold til en med 1 million. Og husk at den 4200'en ikke er HD-klar pga. lav oppløsning så den vil ikke kunne utnytte det nye bakkenettet som legges i Norge nå med høyoppløselige sendinger.

 

Link

 

Tro meg, jeg har ikke sett akkurat det TV som du fikk tilbud om, men jeg har sammenliknet mange VGA-skjermer med 42PD5200 og 5200 er 1000 ganger bedre!

Lenke til kommentar

Ok, skal prøve å få tak i det TV isteden :) kanskje til samme prisen :roll: i.o.m. at vi kjøper en såpass stor pakke :)

 

Hva med DVD spilleren og anlegget da? ser det bra ut? rommet er litt trangt og del av en gang; altså det er ikke lukket. taket er skrått der TV skal stå og der man sitter.... Har dette mye å si?

Lenke til kommentar

Anlegget skal jeg ikke uttale meg om da jeg ikke vet så mye om det, men kan si såapss at skal du ha en dvd-opptaker ville jeg valgt Pioneer hvis det var mulig. De er enkle, gode og ganske billige i forhold til noen merker. Sony er overhodet ikke dårlig, men mine erfaringer er veldig bra med Pioneer.

 

EDIT: Ang. anlegget; hvis du ikke er avhengig av en opptager og heller vil satse på en god dvd-spiller med 2 gode høyttalere og 1 subwoofer ville jeg vurdert Bose.

321-settene dems er meget bra og de kan gi 3D-lyd fra kun 2 høyttalere; det billigste koster 9.000 kr. og det dyreste 321-setter ligger vel på 16.000 kr. Hadde jeg vært deg ville jeg gått for det mellomste til ca. 13.000 kr. og det heter vel Bose 321 Graphite hvis jeg ikke tar helt feil.

 

EDIT2: Bose har de hvertfall hos Expert i Larvik og jeg mener den HiFi-butikken har det også. Lurer du på noe så send meg en pm. :)

Endret av datating
Lenke til kommentar

Enig med datating om at Pioneer er et mye bedre valg enn Sonyen det her er snakk om. En DVR-433H-S vil nok være et mye bedre valg. Koster litt mer, men er absolutt verdt det.

 

Skal dere sikte inn på neste generasjons interface med HDMI inngang blir det nok et brutalt påslag i pris om opptaker er det dere skal ha er jeg redd.

 

Forsterker må dere jo ha til høyttalerne om det da ikke er innebygd forsterker i suben som driver alt via signalutgangen på spillern.

Ellers vil jeg anbefale en kikk på denne pakka.

Legger dere i litt mer kan dere få JBL Cinevision Pack til en knallpris. Ring og hør om de kan sy sammen en pakke med det dere vil ha ;)

 

Skal dere ha en slik løsning; høyttalere som ikke har en innebygd forsterkerløsning vil dere trenge noe i samme gate som H/K AVR-235.

 

Bose har i mine ører brukt mer på design enn lyd mhp det du får for pengene.

Tenker her på lydkvaliteten.

Endret av Jalla
Lenke til kommentar

1. TV'en må byttes hvis du ikke vil se på dårlig bilde.

2. 42PD5200 er mye bedre enn 4200; den er forresten HD-klar på alle innganger unntatt komponent.

3. Bytt ut dvd-opptageren med en Pioneer 433 som forresten er til 3.999 kr. hos Expert hvis jeg ikke tar helt feil. Den kan du lagre opptil 227 timer med opptak.

4. Ang. Bose: Ja, vanlige salgspriser så får du mindre enn ellers, men med en 42PD5200, Bose 321 og den Pioneer'en; det blir noen tusenlapper i avslag...

Men ellers så har jo JBL kjempebra lyd!

Lenke til kommentar

Hva er det som er så stor forskjell mellom de to DVD spillerene? Eneste jeg kan se er at den ene har dobbelt så stor harddisk som den andre...

 

Hmm.... Hva blir det til med anlegg? Kommer nok til å bli brukt mest til TV titting, men jeg vil nå ha litt trøkk når det kommer til film og DVD da... :)

 

Og det må være enkelt, altså en ferdig Suround pakke.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Da har anlegget kommet, og blir montert opp i akkuratt dette øyeblikk.

 

Det ble til at vi gikk for denne tven som datating mente vi ikke burte kjøpe. Det fordi jeg fra andre har hørt at det ikke har så mye å si så lenge det ikke skal brukes som hd-tv, noe det sikkert ikke kommer til å bli brukt som, siden det tar evigheter å få lagt hd nett helt ut hit. Selgeren klarte også å overbevise oss med at det var det tvet han solgte mest av i den klassen.

 

Nå gjenstår det bare å se :) Gleder meg, håper montøren er ferdig snart. Pappa pruta på prisen, og fikk med montør slik at vi slipper å sette opp selv. Like greit egentelig ;)

Lenke til kommentar

Synes den tv'n er bra jeg. Har hatt den ved siden av 7200 og det er ikke store forskjellen på normal avstand. Klart det er litt forskjell hvis du ser på dem med en avstand på en halvmeter, men da er jo nesten ingen tv'er bra. Snakker da om vanlig sending og ikke HD.

 

Jeg ville gått for en 37" 5200 (er det ikke det den forrige modellen av 7200 heter?). Veldig godt bilde, 3 component inn, HD klar osv.

 

Anbefaler også en pioneer 433 som er på tilbud hos Expert til 3999,- og på Elprice til 3995,- hvis du vil spare 4 kr ;)

Lenke til kommentar

Men som sagt, TV er i boks, men jeg er ikke fornøyd med bildet. Tror det kan ha noe med at vi ikke har fått riktige overganger fra DVDen til TV.

 

Det man markerer i en DVD meny, blir prikkete, kornete og "ustabilt". Men tror dette har noe med at han som koblet opp TV ikke klarte å få compositen til å funke skikkelig. (Er det ikke composit den overgangen med 3 kabler heter? En for hver farge.)

 

Montøren fikk heller ikke suronden til å virke som den skal. Koblet disse sammen med en kabel som skal hete noe sånt som Digital Coax eller no? (correct me). Ihvertfal, lyd ble det ikke.

 

Vet ikke hvor problemet ligger. Enten ligger det i DVD spilleren, eller i reciveren. Noen som har noen snabb tips for å få en Yamaha RX-V450 reciver til å funke med en Sony RDR-HX710 DVD opptaker?

 

Lurer også på hvordan jeg får aktivert composit kabelen fra DVD spilleren og over til mitt Hitachi 42PD4200 TV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...