Gå til innhold

Tanker om hovedkort til vannkjøling...


Anbefalte innlegg

Etter å ha trålet forumet på jakt etter dimensjoner på niplene til Waterchill vanntanken(noe som jeg aldri fant). Så slo det meg. Hvorfor i h........ finnes det ikke spesielle hovedkort til vannkjøling. Er det ett plott ifra ATI og NVIDIA.

 

Hvis du nå tenker hvorfor Ati og Nvidia. Så tenk på plassering av cpu'en. Hadde den vært plassert alle andre steder, så ville ikke skjermkortet tatt kvelden den gangen du fikk en liten lekkasje på cpu blokka. Og du hadde spart 4000 kr. Eller halve pc budsjettet.

 

Markedet er kanskje ikke så stort, men for meg ville det ha verdt noen hundre lapper ekstra. Noen andre som har noen tanker rundt dette??

 

Det kan vel ikke være så vanskelig. Mitt neste hovedkort skal være crossfire hvor minnebrikkene og cpu'en har byttet plass. Dermed basta:)

Endret av powderdays
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Noe av grunnen til at det ikke finnes slike hovedkort kan ha noe å gjøre med at det er et bestemt referansedesign de må følge. ATX/BTX. Det er bestemt mer eller mindre nøyaktig hvor ting skal ligge. Dermed er det lettere for kabinettprodusenter og produsenter av kjøleløsninger å lage et produkt som passer det meste.

 

I et slikt tilfelle måtte de ha spesialkabinett osv.

Hva hvis kabinettprodusenten tenkte å ha et skruefeste akuratt under prosessoren? Da blir det kaos....

Lenke til kommentar
Noe av grunnen til at det ikke finnes slike hovedkort kan ha noe å gjøre med at det er et bestemt referansedesign de må følge. ATX/BTX. Det er bestemt mer eller mindre nøyaktig hvor ting skal ligge. Dermed er det lettere for kabinettprodusenter og produsenter av kjøleløsninger å lage et produkt som passer det meste.

 

Er helt enig med deg der, men drev og tegnet litt før jeg postet. Og jeg tror at det skulle være mulig uten å gå alt for langt utenfor malen.

 

kjøp et lian li kabiss hvor hk er plassert opp ned da vettu

 

Jeg har ett lian li kabinett, men var ikke klar over at de hadde noen med snudd hovedkort. Men det fikser jo egentlig problemet det. Synd man ikke får minne brikkene foran den bakre kabinett vifta.

 

Vil anta at problemet med at GFX ryker kan unngås ved å bruke desktop-kabinett. Men da vil man igjen få problemer med hovedkortet ved en eventuell lekkasje. Løsningen på hele problemstillingen er selvfølgelig å sørge for at man ikke får lekkasje .

 

Løsningen blir nok å holde det tett ja. Får hovedkortet kan vel ta med seg andre komponenter på kjøpet?

Lenke til kommentar

Du kan holde deg til ferdige sett og montere det skikkelig, følge manualen helt fullstendig. Resultatet vil være at du 1) får det tett og 2) Får erstatning hvis noe blir ødelagt (fordi du har fulgt manualen, og leverandøren er ansvarlig for skader).

Lenke til kommentar
Du kan holde deg til ferdige sett og montere det skikkelig, følge manualen helt fullstendig. Resultatet vil være at du 1) får det tett og 2) Får erstatning hvis noe blir ødelagt (fordi du har fulgt manualen, og leverandøren er ansvarlig for skader).

 

Vel det var tanken når jeg kjøpte mitt waterchill sett:) Første påfylling gikk rett på gulvet pga litt for mye knekk på en slange:) Manualen var ikke så mye å skryte av og push in niplene krever faktisk mere erfaring enn push on. Får bare håpe de har lang levetid også.

 

Men denne tråden handler egentlig om Murphys lov og om forbedring i design. Jeg jobber selv i flybransjen og er vant til å eleminere muligheten får at feil kan skje. Forrige dagen leste jeg en tråd hvor stakkaren fikk ødelagt ett x800 kort pga av en veldig liten lekkasje. Jeg så bare rom for forbedring:)

Lenke til kommentar

Ny løsning: Desktopkabinett, snudd opp ned (evt. tower lagt på siden). Dermed får man hk og alle blokkene i taket, og vann fra en liten lekkasje vil forhåpentligvis samles på bunnplata uten å ta med seg noe mer.

 

Det enkleste er ofte det beste!
Endret av Halvsame
Lenke til kommentar
Ny løsning: Desktopkabinett, snudd opp ned (evt. tower lagt på siden). Dermed får man hk og alle blokkene i taket, og vann fra en liten lekkasje vil forhåpentligvis samles på bunnplata uten å ta med seg noe mer.

 

 

QUOTE ("Rema 1000")

Det enkleste er ofte det beste!

 

 

 

 

Glimrende:) Synd jeg ikke har plass:(

 

http://venes.org/bilder/vann/DSCN0201.JPG

 

Sånner mitt kabinett. Lianli PC 1100 eller.no.

 

Det er snudd oppned.

 

Enda bedre:)

 

Her kjøper jeg et såkalt vannkjølingskabinett(Lian li 6277A). Og så har de allerede lansert bedre løsninger for vannkjøling i ett gammelt design.

Lenke til kommentar

En ulempe med å ha hovedkortet opp ned, slik som i de kabinettene til Lian Li er at de varmeste komponentene da kommer nederst.

 

Hvis du tenker over det er det jo ganske logisk at ved luftkjøling så bør komponentene plasseres etter hvor mye varme de gir fra seg, varmeste øverst.

 

I tillegg var det i utgangspunktet ikke nødvendig med flere vifter enn den i PSUen, og da var det også greit at CPU kunne ligge tett inntil den luftstrømmen...

 

For folk med vannkjøling blir det jo som denne tråden antyder mer ønskelig å ha det omvendt, ettersom vannet renner nedover.

Men vi er dessverre en veldig liten gruppe brukere... :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...