Gå til innhold

Windows Xp cd key


Anbefalte innlegg

Jeg har akkurat formatert pc'en min, og lagt in windows xp home edition som fulgte med pcen fra cd'en. Det jeg reagerte litt på var at jeg aldri fikk forespørsel om og legge inn noe cd key, noen som har noe peiling på hvorfor???

 

Alt funker helt normalt, og jeg har ikke fått noe forespørsel om cd key ennå selv etter 3 dager

Endret av Matmoms
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Viss PC'en er fra en merkevare produsent (HP, Fujitsu Siemens etc), så er WinXP CD'en som fulgte med allerede "forberedt" på hvilken maskinvare som skal være i din maskin slik den var da du kjøpte den (Produktaktivering baserer seg på hvilken maskinvare du har, er det noe som ikke stemmer må du aktivere/reaktivere) . Dermed slipper du å aktivere Windows XP.

Lenke til kommentar
Viss PC'en er fra en merkevare produsent (HP, Fujitsu Siemens etc), så er WinXP CD'en som fulgte med allerede "forberedt" på hvilken maskinvare som skal være i din maskin slik den var da du kjøpte den (Produktaktivering baserer seg på hvilken maskinvare du har, er det noe som ikke stemmer må du aktivere/reaktivere) . Dermed slipper du å aktivere Windows XP.

En del produsenter bruker XP-CDer som ikke trenger å bli aktivert, eventuelt er preaktivert (informasjon ligger på CDen), men det kreves ikke en internettforbindelse eller bestemt maskinvaren. Vet ikke hvor utbrette disse CDene er, men de finnes. Disse kan dermed brukes for å installere XP på x-antall maskiner, så lenge en godkjent CD-nøkkel også kan bli registrert.

Lenke til kommentar

Tror det er endel av OEM diskene som følger ferdigpcer som har det. Man kan også lage det på egenhånd. Bruk et program som heter nlite og du kan skrive inn cd-keyen der (i tillegg til utrolig mange andre ting) og dermed slipper du å skrive den inn under en installasjon. Nøkkelen legges i en fil som heter winnt.sit eller noe i den duren.

Lenke til kommentar
Jeg har akkurat formatert pc'en min, og lagt in windows xp home edition som fulgte med pcen fra cd'en. Det jeg reagerte litt på var at jeg aldri fikk forespørsel om og legge inn noe cd key, noen som har noe peiling på hvorfor???

Fordi informasjon om CDKey ligger på CD-plata tenker jeg. Om jeg ikke tar helt feil så har det i hvert fall vært slik før med select-avtale medie fra Microsoft, og det er sikkert noe tilsvarene ute og går fremdeles. Man har også mulighet til å lage slike medie selv, uten at jeg har forsøkt det.

Lenke til kommentar
Har selv prøvd med en slik CD fra min Fujitsu Amilo Pro laptop. Trengte ikke å aktivere når jeg formaterte laptopen, men prøvde jeg å legge inn XP Pro på den stasjonære, måtte jeg aktivere. Så er nok som gunnard og jeg sier, passer bare til den PC'en de er levert med ;).

Sorry, uttalte meg visst litt uklart ser jeg. :dontgetit:

 

Det jeg mente å si var at jeg for en stund tilbake kom over en Windows XP CD som ikke krevde å bli aktivert etter installasjon. Dette gjorde med selvsagt nysgjerrig, dermed prøvde jeg å installere den på en del andre maskiner jeg hadde tilgjengelig. Jeg brukte samme CD, med samme produktnøkkel, til å installere XP på seks maskiner, alle var vidt forskjellige (testet med prosessorer som Celeron, Duron, Athlon XP, Athlon 64, alle også med forskjellig merket HK og mye forskjellig ellers). Ingen av installasjonene ble bedt om å aktiveres. Noen ble installert mens tilkoblet internett, andre ikke.

 

Jeg vet at dette ikke var meningen, og har dermed avinstallert disse installasjonene etter å ha testet at de fungerte.

 

Men det finnes sikkert forskjellige type XP-CDer, noen som krever bestemte maskinvarer* (som andrvas sier), andre ikke. ;)

 

EDIT: I tillegg til de vanlige som trenger å aktiveres selvfølgelig :p

* for å automatisk bli aktivert

Endret av gunnard
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...