netti Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Hei.. jeg skal sette opp en server med 3 avdelinger og 2 brukere i vær avdeling...Vær bruker har vær sin egen maskin og privat lagrings ommråde samt hver avdeling skal ha eget dataommråde som er skjermet fra de andre avdelingene etc.. Jeg må lage et påloggingsscript for avdelingene som sørger for å koble brukere til tilgjengelige dataommråder... Trenger hjelp, for jeg har aldri gjort dette før og har rett å slett ikke peiling.. Kjører Windows 2003 server. Jeanette$$
aklla Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 hei velkommen til forumet det beste er å lage script som går etter brukeren, f.eks slik som dette: if "%username%" == "ola normann" goto ola_normann if "%username%" == "kari normann" goto kari_normann if "%username%" == "petter olsen" goto petter_olsen exit :ola_normann net use x: \\server\privat_område_ola net use y: \\server\avdelings_område1 exit :kari_normann net use x: \\server\privat_område_kari net use y: \\server\avdelings_område1 exit :petter_olsen net use x: \\server\privat_område_petter net use y: \\server\avdelings_område2 exit har du problemer så si ifra
netti Skrevet 1. august 2005 Forfatter Skrevet 1. august 2005 Takk fir svar! Men hvor skal jeg lage dette? (notisblokk?) og hvor skal det legges....?
aklla Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 logonscriptet legges oftest i c:\winnt\sysvol\sysvol\"domene"\scripts og det lages i notepad og lagres som .bat fil du må også legge det til hos alle brukerene
netti Skrevet 1. august 2005 Forfatter Skrevet 1. august 2005 Ja okay, det jeg egentlig viste... Får prøve å se hvordan det går, har enda ikke installert serveren da, holder på og forstå hva jeg egentlig skal gjøre Hvor jeg skal legge scriptet til på sammtlige brukere finner jeg vel ut når jeg starter med AD... Takk for hjelpa
sim Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 if "%username%" == "ola normann" goto ola_normann if "%username%" == "kari normann" goto kari_normann if "%username%" == "petter olsen" goto petter_olsen exit :ola_normann net use x: \\server\privat_område_ola net use y: \\server\avdelings_område1 exit :kari_normann net use x: \\server\privat_område_kari net use y: \\server\avdelings_område1 exit :petter_olsen net use x: \\server\privat_område_petter net use y: \\server\avdelings_område2 exit Funker ikke net use x: \\server\privat_%username% i en eller annen form? Slipper så sinnsykt mange linjer i logonscriptet .
kjhanken Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 Eller bruk Kixtart som skriptspråk. Da kan en benytte gruppemedlemskap i stedenfor brukernavnet blant annet.
aklla Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 sim: bare bruk det du, men nå vet jeg ikke åssen system du har, åssen regler det er for lagring osv husk at du må endre brukernavnet i if-setningen og hele banen i net use x: \\server\privat_%username% %username% kan fint brukes der kjhanken: kix er vel litt unødvendig for en som ikke engang behersker bat, kix er en del vanskligere å lære enn bat, og er laget for større systemer
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå