Gå til innhold

Effektregulator på vifte til XP1800


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Skal du betale for regulatoren + arbeid for å dempe støyen spørs det om en ikkje skal ta ei anna løsning!

Tempen bør ligge under 60 grader Celsius ved "hardt" arbeid når du overvåker tempene i overvåkingsprogram i Windows eller anna OP system. Har hørt endel om at temperaturene en får for CPU kan ligge 5 til 15 grader under reell temp. då opplever han kanskje 75 grader - det kan være nok for ett langt "liv".

Eg har satsa på Alpha Pal 8045 med 19 dB Papst vifte og 12 dB vifter på kabinett for "gjennomtrekk". Har enda ikkje klart å stresse CPU over 47 grader - nå når eg "tuller" på nettet ligger han på 31, system på 28 ifølge "overvåkinga".

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-26 22:37, HAG skrev:

Skal du betale for regulatoren + arbeid for å dempe støyen spørs det om en ikkje skal ta ei anna løsning!

Tempen bør ligge under 60 grader Celsius ved "hardt" arbeid når du overvåker tempene i overvåkingsprogram i Windows eller anna OP system. Har hørt endel om at temperaturene en får for CPU kan ligge 5 til 15 grader under reell temp. då opplever han kanskje 75 grader - det kan være nok for ett langt "liv".

Eg har satsa på Alpha Pal 8045 med 19 dB Papst vifte og 12 dB vifter på kabinett for "gjennomtrekk". Har enda ikkje klart å stresse CPU over 47 grader - nå når eg "tuller" på nettet ligger han på 31, system på 28 ifølge "overvåkinga".



 

De skulle ha 250,- for jobben. Din løsning (Microplex?) vil koste mye mer? Selve monteringen er den grei? Kanskje jeg skulle gå for en helt annen løsning.

Lenke til kommentar

Det er litt arb. å montere Pal 8045 og alle andre kjølere som er skrudd fast til kortet. Kortet må ut - må komme til på baksida og skru fast "sokklene" som kjøleren skal settes fast i. Går du inn hos Microplex på Pal 8045 er det en link til monteringsanvisninga der. Eg handla der, Pal 8045 u. vifte og 3 Enermax regulerbare 80 vifter (kabinettvifter). Har Pal 8412 NGML fra før (ombygd Taisol 760), pakken var nærmere 1100 enn 1000,-

- dessverre er frakta ca. lik enten en handler kjøler for 150 eller 1000,- MP slutta å sende betalte pakker dessverre??

Du er antakelig i Bergen, det er eg og..

Lenke til kommentar

Quote:


On 2001-11-26 22:00, nimka skrev:

Har en orb3 vifte som bråker plagsomt mye. Nå har Flexi-data tilbudt meg å montere en effektregulator på viften. Spørsmålet er hvor mye kan jeg redusere viftehastigheten og likevell få en stabil/ubrent CPU?


 

Det koster deg 375,- + 105 i porto å kjøpe deg en Zalman CNPS5001CU fra Netconnection.no, litt dyrere men da får du en løsning som er OK.

 

En kan jo ikke bare feste en motstand på hvilken som helst vifte for å senke rotasjonshastigheten, Hvis du vil ha en vifte som blir stille, må en som regel ha større ribbe, og ORB3 har jo ikke akkurat noen monsterribbe da :smile:

 

Dessuten, hvilken garanti har du for at de ikke setter på en for stor motstand og hele shitten brener opp.

Lenke til kommentar

Ser Zalman CNPS5001CU kan gå i silent mode til XP1700+ ellers full åpning - lydnivået er ikkje imponerende: 36,5 dB , det var XP1800+ som skulle kjøles her. Då er ett bedre og litt stillere alternativ Taisol 760 (ca. 32 dB) øret oppfatter endring på 3 dB som dobling eller halvering av lyd?

Prismessig ligger Taisolen godt an ca. 230,- + frakt. Legger ved side hos Anandtech fra september der det meste av socket A kjølere er sammanligna på kjøleevne og lyd:

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1532&p=1

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
  • 2 uker senere...
  • 3 uker senere...

Hvorfor ikke kjøpe en rheostat og regulere spenningen.

Hvis viften utvilker mindre en 4W så skal kan du få en for 40kr på classern.

Har to sånne som jeg monterte på mine papst4412fgl.

Kan ikke høre datan lenger.

Og taisolen bråker med 40db ,ifølge ocshoot sine sider.

Og jeg kan kvitere for at det er MYE mer en 28-29 som det står på pakkningen

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...