Gå til innhold

Liten test av Fujitsu Siemens M3438


Anbefalte innlegg

Mottok pcen torsdag 28 Juli, og ble veldig overrasket over hvor pent design den har. Virkelig strøken. Vekta går absolutt ann å bære med seg (rundt 4kg) så den er absolutt ingen tungvekter!

Designet er rett og slett utmerket, i alle fall etter min smak. Pent plassert tastatur og 4 hurtigknapper over dette til mail, viftekontroll, dvdavspiller og en slags infoknapp. Selvsagt også en noe større Power-on-knapp.

På høyresiden finnes det 3 usb2.0-porter, en firewire 400 (såvidt jeg kan se), en kortleser som støtter SD,MS,MS Pro ogMMC, samt en Gigabit nettverksport.

Bakn finner man modem, TV-Ut via S-vidoe og DVI. Venstresiden har laderkontakt, 1 stk USB2.0 pluss lydutgang til stereo, + headsett, samt en volumkontroll.

Foran pcen finner man en infrarød port og en knapp for Wi-Fi.

 

Følgende specs: (tatt fra Komplett.no)

 

 

Fujitsu Siemens AMILO M3438 - Pentium M 740 1.73 GHz 17" TFT

Dimensjoner (BxDxH) 40.8 cm x 28.9 cm x 3.8 cm

Vekt 4.1 kg

Mobilteknologi Intel Centrino

Innebygde enheter Stereohøyttalere, subwoofer, trådløs LAN-antenne, minnekortleser (4 i 1)

Prosessor Intel Pentium M 740 1.73 GHz

Cache-minne 2 MB - L2 Cache

RAM 512 MB DDR II SDRAM - 533 MHz

Kortleser 4 i 1 (SD Memory Card, Memory Stick, Memory Stick PRO, MultiMediaCard)

Harddisk 60 GB - 5400 opm S-ATA

Optisk lagring DVD±RW (+R dobbeltlag)

Skjerm 17" TFT aktiv matrise WXGA+ (1440 x 900)

Grafikk-kontroller NVIDIA GeForce 6800 Go - 256 MB

Lydutgang Intel HD Azalia 7.1

Telekommunikasjon Fax / modem - 56 kbps

Nettverkstilknytning Nettverksadapter - Ethernet, Fast Ethernet, Gigabit Ethernet, IEEE 802.11b, IEEE 802.11g

Inn-enhet Tastatur, touchpad

Strømforsyning AC 110/230 V ( 50/60 Hz

Batteri Litiumion

Levetid (inntil) 2 time®

Operativsystem Microsoft Windows XP Home Edition

 

Når det kommer til minnet, fikk jeg litt sjokk. Det var en stk 512mb DDR2-brikke der, men PC3200, og ikke PC4300 som står oppgitt i specs. Ringte først butikken der jeg kjøpte denne, de mente jeg skulle ta kontakt med Fujitsu Siemens i første omgang før de gjorde noe. Ringte så FS, der jeg fikk svaret at maskinen ble leverte standard med PC3200 DDR2-minne. De mente og at forhandler (nettbutikk) står ansvarlig for å oppfylle krav til spesifikasjoner. Regner da med å få en PC4300 av de til uka.

Andre positive ting, var at det medfulgte en bæreveske. Eneste problemet var at pcen såvidt passer nedi denne, da den er svært tynn, men det får heller være :)

Bilder kommer forresten senere.

Når det kommer til skjermen, er denne bare nydelig.

Den har et glossy belegg som gjør at den er meget behagelig å se på (i alle fall langt bedre enn den Samsung-skjermen jeg hadde før til min stasjonære) og den har kun litt lyslekkasjer i bunn ved svart bakgrunn. Den er så skarp og fin, så forelsket meg fort i den :)

Har desverre ikke fått brukt maskinen så mye, men har jo dannet meg noen inntrykk av ytelse. Kjørte 3D Mark 05, og fikk 3508 poeng helt stock. Dette syns jeg er svært bra, og er bare litt under et agp-kort av samme typen :)

Andre tester er ennå ikke foretatt, men de kommer sammen med bildene, muligens i morgen :)

En annen ting er at pcen inneholder express-kort-port, noe som ifølge de som tester pcer her er svært positivt :D

Ellers følger det med en fjernkontroll som man kan skru av og på pcen med, sams styre volum, spole, starte film, stoppe, pause osv.

Når du bruker denne enheten i windows, benytter den programmet PowerDVD, men tror og at Windows Mediaplayer eller andre kan benyttes på samme måte.

Når det kommer til støy, er den meget støysvak, men pga av dette blir maskinen svært varm, ettersom viftene aldri er på :nei: når maskinen ikke er under belastning. Men kjører man f.eks 3D-Mark holder den seg på ca 60 grader ved full load, noe som virker ganske ok, og som viser at viftene er meget effektive.

 

Dette er alt jeg kommer på i første omgang, mere følger imorgen og utover uka :)

Har dere spm skal jeg gjøre mitt beste for å etterkomme disse :D

 

 

p80100890my.th.jpg

 

p80100903sv.th.jpg

 

p80100912xy.th.jpg

 

p80100922yg.th.jpg

 

p80100936fl.th.jpg

 

p80100940lo.th.jpg

 

p80100958xf.th.jpg

 

p80100966pq.th.jpg

 

p80100979is.th.jpg

 

p80100981xr.th.jpg

 

Dette er foreløpige bilder :)

 

 

Liten oppdatering: Skift ut Nvidia driverene som ligger på, da disse sakker ned oppstarten. La inn Nvidia 80.40, og det gav 3882 i 3D Mark 05.

Kjørte da core på 355 og minnet på 600, da dette ikke vil opp mer enn 18MHz før det stopper :(

Endret av fredriku
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er den til Film og DVD?

 

Har du merket noe ghosting på spill eller film\dvd?

Tror jeg bestiller 4438 i morgen

 

Hvilke fordeler er det med 4438 i forhold til 3438?

Har oppløsningen så mye å si?

Den er knall til film og DVD, uten tvil. Nydelig skjerm.

Når det gjelder ghosting/etterslep, er det ikke merkbart, men må ta noen runder med CS først imorgen. I 3D Mark 05 er det ingen etterslep what so ever bortsett fra når jeg når cpu-testene. Hehe.

Eneste forskjell er jo at oppløsningen er høyere, og muligens bedre, at du kan vise flere sider samtidig f.eks, men dette er ikke noe voldsomt savn akkurat.

Når det gjelder andre fordeler, så er det at det følger med 2 stk S-ATA fra fabrikk, så du slipper å ettermontere selv, dog dette ikke er noe vanskelig (bortsett fra å finne den siste s-ata-kontakten, hehe)

Selv la jeg inn 1gb minne idag, og alt ble endel bedre, veldig happy.

Oppløsningen er vel hipp som happ, alt etter hva du er vant med fra før, selv trengte jeg ikke noe større :)

Men kommer som sagt hva du er vant til fra før, så du bør nesten velge etter det.

Snakket med Komplett i forkant av kjøp, og det og sette inn HDD og ekstra minne selv ikke hadde noe å si på garanti :)

Så gjør det som passer best. Imorgen får jeg en 1,6GHz 400fsb som skal pinmoddes og, gleder meg :D

Lenke til kommentar

Er der forskjell på PC4200 og PC4300?

 

Går det an å kjøre i dual channel?

 

Hvis ikke så kjøper jeg en ddr2 SO-DIMM brikke på 1GB, men på PC-4200 eller 4300?

Beklager maset :D

 

Kommer nok til å kjøpe på PCutstyr.no

skiller nesten 1500kr forhold til komplett :dribble:

Lenke til kommentar
Er der forskjell på PC4200 og PC4300?

 

Går det an å kjøre i dual channel?

 

Hvis ikke så kjøper jeg en ddr2 SO-DIMM brikke på 1GB, men på PC-4200 eller 4300?

Beklager maset :D

 

Kommer nok til å kjøpe på PCutstyr.no

skiller nesten 1500kr forhold til komplett :dribble:

Hmm, 4300 er visst det riktige.

Ja, kjører dual channel.

Kjøp brikke på 4300 du.

Men du må nok belage deg på å ta ut og selge den som sitter i, for det er trolig PC3200 minne, som sagt lengre opp...

Lenke til kommentar

Hehe, det er ikke langt unna akkurat!

Men fu nker bra med driverene som fulgte med nå, men faen, jeg finner ikke ut hvem drivere jeg tenger for å kjøre installasjonsprogrammet med XP pro istedet, og prøver det samme i Home, og den finner heller ikke hd. Vet du hvem driver jeg må bruke?

Lenke til kommentar

Joda, den 1,6'en jeg kjøpte, går stabilt på 1,86, og den vil ikke lavere enn 800MHz i silent mode osv, så fikk angrefrist til PSdata, tenkte jeg skulle kjøpe en 1,7, ny, da jeg får den for 1600 :D

Regner med den vil holde i lange baner, og minst funke på 2,0 eller 2,13, holder for meg :)

Forhåpentligvis 2,26. Hehe.

Vet ikke hvor stor sannsynligheten er for at det går men...

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
Men fu nker bra med driverene som fulgte med nå, men faen, jeg finner ikke ut hvem drivere jeg tenger for å kjøre installasjonsprogrammet med XP pro istedet, og prøver det samme i Home, og den finner heller ikke hd.

 

Hei, ser at du har problemer med å legge inn xp pro fordi innstallasjonsprogrammet tydeligvis ikke finner noe harddisk. En kamerat av meg har samme problem, og dette er jo litt kjipt, siden xp pro er påkrevd for å bruke den på skolen.

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Men fu nker bra med driverene som fulgte med nå, men faen, jeg finner ikke ut hvem drivere jeg tenger for å kjøre installasjonsprogrammet med XP pro istedet, og prøver det samme i Home, og den finner heller ikke hd.

 

Hei, ser at du har problemer med å legge inn xp pro fordi innstallasjonsprogrammet tydeligvis ikke finner noe harddisk. En kamerat av meg har samme problem, og dette er jo litt kjipt, siden xp pro er påkrevd for å bruke den på skolen.

 

Takker for svar :)

Fant nå løsningen, det var å få tilsendt en ny CD fra FS, da den som medfulgte var for gammel :p

Installerer så XP Pro over, altså oppgraderer, så går det fint :)

Eventuelt må jeg legge til S-ATA-driverene på en XP Pro cd, tror det blir til det etterhvert :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...