Gå til innhold

Tips for FPS i spill.


Anbefalte innlegg

Dette er jo bare tull.

Mener du at alle lyver? :ohmy:

 

Stiller meg i rekken til dem som kan se mer enn 24fps :thumbup:

 

Er vel en grunn for at PC skjermer med ~60hz kan føre til hodepine etc. ?!? :innocent:

Jeg får faktisk hodepine av å ha mindre enn 70Hz. Sliter på øynene.

 

Men jeg imidlertid fått med meg at jeg prater bullshit. :blush:

 

 

 

Kan en moderator stenge denne da? :whistle:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det jeg bare er irritert over er alle de godtroende fjortissene som kommer "ØYET KAN BARE REGISTRERE 25FPS o_O!!!11 JEG VET ALT"

 

...øyet forsovet bare kan registrere 72 fps...

Du sier jo akkurat det samme.

 

Hele temaet er det bare å gi opp å diskutere da det er altfor mange variable til å bestemme et tall, selv i ekstreme spesialtilfeller.

 

Våkenhet, kjemisk balanse i kroppen, fordelingen staver/tapper, innsynsvinkel (perifer synet, gule flekken etc), kontraster, og mye, mye mer jeg ikke kan lyve på meg skills om.

 

Når det gjelder film kontra PC så må dere huske at lysstyrken på en PC skjerm er mye høyere enn TV'en i stua, du sitter nærmere og du konsentrerer deg mye mer.

Lenke til kommentar

Er det ikke også slik at skjermen ikke kan vise mer FPS enn oppdateringsfrekvensen, uten at du slår av vertical sync? Grunnen til at det er en fordel med høye FPS, er vel at du skal unngå store forandringer i FPS i spesielle deler av spillet? Doom 3 er jo kappet på ca 60 FPS originalt, for at det skal bli likest mulig forhold for alle.

 

"We checked with John Carmack himself about why DOOM 3 will be hard-capped at 60fps in the renderer, and he had this to say:"

 

"The game tic simulation, including player movement, runs at 60hz, so if it rendered any faster, it would just be rendering identical frames. A fixed tic rate removes issues like Quake 3 had, where some jumps could only be made at certain framerates. In Doom, the same player inputs will produce the same motions, no matter what the framerate is."

Endret av Silky
Lenke til kommentar
Mange syter over at de får dårlig FPS i spill. Dvs, 50-60. Vet dere det at øyet ikke klarer mer enn 24 bilder i sekundet? Filmer blir spilt inn på 25FPS. Men spill må av en eller annen grunn opp i den dobbelte FPS'en. Husker ikke hva det het. Så derfor, om et spill kjører på 48 FPS, vil du ikke se forskjell om FPS'en øker. Jeg har selv låst min FPS i Half Life 2 og CS: Source til 50FPS. Noe som resulterer til mye mer stabil FPS, samtidig pen grafikk uten noen form for "hakking".

 

Så jeg vil anbefale at folk setter max-fps'en til 50. Så sliter du heller ikke ut grafikkortet heller ;)

 

Jeg kan senere skrive hvordan man låser FPS'en i forskjellige spill.

 

PS: JEG TAR FORBEHOLD OM FEIL.

 

EDIT:

 

-03:21:27- <Breiker> tror forsåvidt også at det er skrevet en slik en allerede

-03:21:32- <ArcaMeneL> Jaok.

-03:21:35- <ArcaMeneL> Faen.

-03:21:35- <Troggi> opptil flere

Der røyk vel guiden min? :roll:

-03:22:19- <Breiker> burde faktisk vært en annet sted også.. under spill

Helvete. :p:blush:

Hvordan stiller man på FPS?spiller BF2

Lenke til kommentar
Stiller meg i rekken til dem som kan se mer enn 24fps :thumbup:

 

Er vel en grunn for at PC skjermer med ~60hz kan føre til hodepine etc. ?!? :innocent:

det er det nok en grunn til ja.. men kan du se forskjell på om skjermen kjører 60 eller 75hz? (70 om det er lcd). tviler jeg sterkt på.. du registrerer det, men du kan ikke SE det. ergo et useriøst argument for at man SER forskjell på 50 og 100 fps.. hva øyet registrerer og hva du oppfatter er nok 2 forskjellige ting..

 

kanskje denne diskusjonen kan legges død snart, inntil noen med faglig kompetanse kan uttale seg :innocent:

Lenke til kommentar
Grensen på hva øyet kan oppdage er 72 hz.

Det finnes ingen absolutt grense på hva øyet kan se. Dette varierer mye fra menneske til menneske, mellom kjønnene, og kan til og med trenes opp. Hvilken refresh rate som ser ut som den flimrer er også helt individuelt (dog, jeg har aldri hørt noen klage på 80Hz eller over).

 

Å si at det er akkurat 72 er tull.

 

-Stigma

Lenke til kommentar
Kan bare slenge med på =P

Øyet kan se mye mer enn 24 FPS. Dersom du er i tvil så les på nettet eller følg en av linkene som de andre her har kommet med. Dette er et veldig ut-debatert emne, og ditt standpunkt er direkte feil =)

 

improvize: Uenig med at det ikke er poeng med å ta opp i mer enn 24FPS. En film som er tatt opp i høyere framerate ser faktisk merkbart bedre ut. Du har bare aldri sett det før, så du har ikke hatt noen grunn til å reagere på det. Grunnen til at det brukes 24FPS er fordi det er nært det minste man må ha før øyet oppfatte det som flytende bevegelse. Som alltid så er plassbesparing et viktig poeng, og derfor ble det standarden. Det var rett og slett ikke stor nok forskjell opp til f.eks. 50FPS til å rettferdiggjøre bruken av dobbelt så mye plass/film.

 

Leg en demo i HL2 eller noe. spill den tilbake med forced framerate på 24FPS. Spill så den smame med forced framerate på 100FPS. Da forstår du hva jeg snakker om =)

 

-Stigma

Dette blir litt off topic, men...

 

Blir hvert bilde i filmrullen vist 3 ganger, eller ligger det 3 like bilder etter hverandre?

 

... Show each frame 3 times and make the screen black 3 times per frame. This makes the black moments shorter and more frequent: "Triple the refresh rate". So you see about 72fps in the cinema, where 3 consecutive frames are the same...

 

Target

Lenke til kommentar
Blir hvert bilde i filmrullen vist 3 ganger, eller ligger det 3 like bilder etter hverandre?

Dette vet jeg egentlig ikke, men jeg anntar jo egentlig at de samme vises 3 ganger i såfall. Ellers ville jo du trengt 3 ganger så mye filmrull for å lagre en film, og jeg anntar at man har funnet en mer elegant løsning på det =)

 

-Stigma

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Jeg trur ikke at det no sperre på hvor mange FPS man kan se, men at det er forskjellig fra menneske til menneske.

Feks vis jeg ser på film som har max 25 FPS så er det veldig greit, klager ikke på det. Men vis jeg kommer til Spill så er det ille. Men vis dere har prøvd og spille et spill som F.eks har masse Motion Blure så er det faktisk ikke no stort problem om det er lite FPS?

Jeg lurer på om det kan ha mye med det og gjøre at vanlige spille med ikke no Motion blure eller lite må man ha mere FPS før man føler at det er deilig og se på.

Jeg veit seff ikke om det er sånn med alle men med meg så føler jeg at, med motion blure så kan jeg har mindre FPS en andre spill uten.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...