Gå til innhold

Generell info om TV-kort


bærger

Anbefalte innlegg

Har leita litt men finner ikke noe generell info om TV-kort. Hvilke muligheter har man med slike? Jeg må inrømme at jeg er litt grønn ja...

 

Jeg har lyst på et kort slik at jeg kan ta opp TV-programmer samt forevige noen videokasetter. Er det mulig og hvor bra blir det? Vil man få bedre bildekvalitet ved å bruke PC-skjermen som "TV"?

 

NOen som kan fortelle litt om TV-kort evt komme med en bra link?

 

Tar også imot kortanbefalinger...

 

Takker!

Endret av bærger
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg har lyst på et kort slik at jeg kan ta opp TV-programmer samt forevige noen videokasetter. Er det mulig og hvor bra blir det? Vil man få bedre bildekvalitet ved å bruke PC-skjermen som "TV"?

 

NOen som kan fortelle litt om TV-kort evt komme med en bra link?

 

Tar også imot kortanbefalinger...

 

Takker!

Kvaliteten er ca like bra som på TV'en, kommer selvfølgelig an på signalene inn til kortet.

Du kan på de fleste kortene ta opp fra en ekstern kilde, f.eks fra videospiller. Men det forutsetter at kortet har S-video inn eller Composite inn.

 

Jeg har lenge brukt POV nVTV, grei nok. Har også Hauppage 500 MCE, stort sett det samme.

Anbefaler et kort med MEPG-2 Encoder Chip og tidsskifting.

 

 

Les HW's test av et TV-kort.

Lenke til kommentar

Takker for svar. Har blitt litt klokere. ;)

 

Ser det er 2 versjoner av Hauppauge! WinTV PVR150:

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=307273&cks=PRL

 

http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=302811&cks=PRL

 

Ser at den ene krever Microsoft Windows XP Media Center Edition. Hva er det? Hva er egentlig forskjellen mellom disse kortene, de koster det samme? Står at det er kompositt videoinngang på begge, men ser ikke kontaktene for dette på bildet av det siste kortet. De vises kanskje bare ikke?

 

Ser at maks oppløsning på videopptak er 720 x 480. Betyr det at dersom jeg tar opp noe fra VHS, brenner det på DVD og spiller det av i en standard DVD-spiller, så vil det bli dårlig?

 

:roll:

Endret av bærger
Lenke til kommentar
Ser at den ene krever Microsoft Windows XP Media Center Edition. Hva er det? Hva er egentlig forskjellen mellom disse kortene, de koster det samme? Står at det er kompositt videoinngang på begge, men ser ikke kontaktene for dette på bildet av det siste kortet. De vises kanskje bare ikke?

Kortene ser forsåvidt like ut, men bulk utgaven krever visstnok MCE. XP MCE er et os laget kun for bruk på stuepcer og kan brukes til å se video, ta opp tv, høre musikk, etc. På en standard pc er det helt uinteressant, velg derfor retail utgaven, den skal fungere fint.

 

Og bare så du er advart, 99% sikkert på at komplett melder fra til nrk, så hvis du ikke allerede betaler lisens...

Lenke til kommentar

Er det vel ikke. Nrk kan ikke ta deg fordi du har Tv-tuner på pc'en

 

De kan bare ringe på døren hvis de vil. Og om du har tv hjemme så har du nok også lisens. Men hvis du ikke har det, så kan de ikke gjøre no annet enn å lete etter en tv også deretter stikke. Hvis de skal sjekke datamaskinen om du har tv-kort så sier du bare : "Kan jeg se tillatelsen deres, så skal dere få se". De har nemlig ikke lov å se på no annet enn en tv disse lisensfolka som kommer på døren. Kommer de på nytt ( med advarselen trolig ) så har du nok fjernet kortet er du smart ;)

Endret av Lanka
Lenke til kommentar

Joda ! Det har de lov til. Hvis de får tips om at det befinner seg en som har tv et sted, men uten lisens har de lov å valse inn og pålegge vedkommende en regning på lisensen. De må ha bevis for at tv'en finnes og det kan de gjøre ved å se etter i huset. Enten man vil eller ikke. Noe annet har de imidlertidig ikke lov til da.

Lenke til kommentar

Dette har jeg VELDIG vanskelig for å tro. Selv politiet må ha en ransakelsesordre (på basis av gyldig mistanke om kriminell aktivitet) for å kunne få lov til å gå inn i huset ditt uten din tiladelse. Da tviler jeg ekstremt sterkt på at noen skarve lisensinspektører kan valse inn i huset til folk å måfå.

 

Finnes det noe link til dette?

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...