Gå til innhold

Kutte vifter i PSU


Anbefalte innlegg

Jeg har en datamaskin med samme støynivå som et middels propellfly. Når jeg ser

film eller hører på musikk er det slitsomt og distraherende å høre den grufulle

viftelyden finne veien bak hjernebarken. Jeg fant nettopp ut at PSU-en fra Q-tech

er skyld i den meste støyen, ved at jeg stakk en skrutrekker inn i den ene vifta og

stoppet den.

 

Det jeg lurer på er om jeg kan koble ut disse viftene. Jeg har en vifte på 92*92

millimeter like under PSU-en som blåser luft ut, så om den gjør samme jobb som

PSU-en burde det ikke være noe problem å la den overta? Men om strømforsyningen

inneholder komponenter som blir varme og kan ta fyr forstår jeg at dette ikke er

så lurt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å koble viftene helt ut bør du nok unngå.

Men du kan redusere hastigheten på disse, ved å lodde inn en passende motstand i serie med en av ledningene til vifta.

Prøv deg frem med motstander fra 50 til 100ohm.

I de alle fleste tilfelle overlever nok PSU en litt redusert kjøling, inklusive Q-tech!

En av overvåkningsmaskinene på jobben har et slikt PSU, hvor vifta stoppet helt opp.

Den svært høye tempen tiltross; PSU´n overlevde!

Lenke til kommentar

Ser ut som en fin butikk det der.

 

Det du er på jakt etter er en resistor i kategorien "General Purpose Metal Film Resistors" (max 0.5W), det du må passe på er hvor mye de tåler (effekt i Watt).

Hvis viftene kjører på 12V, Og du setter på en 150ohms resistor vil strømmen bli 12/150+motstand i vifta. Effektutviklingen i resistoren vil da bli 12*strøm.

 

Nå har ikke jeg noen som helst erfaring med å sette resistorer i serie med vifter, så jeg kan ikke egentlig anbefale noe selv, men det virker som onkel skrue har gjort det før.

 

Hvis du finner ut at de resistorene jeg linket til blir for pinglete kan du jo bruke noen litt mektigere i kategorien "Power Metal Oxide Film Resistors" (max 3W, disse kan ikke ta fyr heller, noe som de "normale" resistorene kan hvis de utvikler alt for mye effekt).

 

Du leser størrelsen på resistorene slik: 2R7 = 2.7ohm, 2K7 = 2700ohm, 560R = 560ohm, 560K = 560 000 ohm

 

 

Formler:

 

Formel for total strøm: I=U/R Hvor I = strøm i Ampere, U = spenning i Volt, R = motstand i Ohm.

 

Formel for effekt: P = U*I Hvor P = effekt i Watt, U = spenning i Volt, I = strøm i Ampere. Spenningen er den som ligger over motstanden, for å finne den brukes denne formelen:

U = R*I

 

Håper det ikke er for forvirrende :p

Prøvde å forklare så godt jeg kunne. (Dette er GK Elektro, elektroteknikk stoff)

 

EDIT: Litt småfix

Endret av Mr.Hamburger
Lenke til kommentar

Jeg gjorde det med en 550 lekewatt strømforsyning.

Funka greit i 3 måner før jeg bytta til en 500W Bzerk.

Bytta ikke forde den brant eller noe, turde bare ikke kjøre Q-tecen slik med et 6800Ultra skjermkort.

 

Husk nå på å sjekke at de går rette veien.

Endret av perpyro
Lenke til kommentar

Salige stillhet :love:

 

Det fungerte utmerket. Jeg klippet av den røde ledningen på vifte#1 og begge

ledningene på vifte#2. Så koblet jeg den røde ledningen fra pluggen til den røde

på vifte#2, og den svarte fra vifte#2 til den røde på vifte#1. Slik passet jeg på at

viftene ikke ble reversert.

 

Takk for all hjelp. Vifteløs maskin neste :)

Lenke til kommentar

Er nok ingen fare for at viftene skulle finne på å gå i revers. Setter du den feil vei så vil den ganske enkelt ikke virke. Dette skyldes vel at det er børsteløse motorer som er i vifter, og disse ganske enkelt har endel styreelektronikk som vil la den gå kun den ene veien, ikke vet jeg.. :)

 

Men du kunne også gjort det enkelt på en annen måte, ettersom du er inne i en strømforsyning så har du jo også 5V tilgjengelig, eventuelt 7V som også ville senket støynivået. ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...