Gå til innhold

Linker i XHTML


Anbefalte innlegg

Spørsmålet gjelder XHTML og CSS.

 

Hva er bedre av disse to:

 

<a><h6>Liten link</h6></a>

 

eller

 

<h6><a>Liten link</h6></a>

 

Eller bør jeg rett og slett gå for <a class='litenLink'>Liten link</a>

 

 

Prioritet nummer en er korrekthet og at koden validerer. Det er også interessant å vite hva folket mener om konsekvensene av de forskjellige måtene å løste 'problemet' på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal teksten være mindre betydelig enn vanlig tekst? For hvis du bruker h6, blir den mer betydelig.

 

Utseendet og CSS tar man til slutt. Lag først det logiske oppsettet av filen, deretter kan du starte på det grafiske.

 

h6-elementet er mer verdt enn p-elementet.

Lenke til kommentar

Da skal du ha overskrift i samsvar med forrige overskrift og sin logiske verdi.

 

Er det en underoverskrift til h2, skal den ha h3, uansett hvor liten du skal gjøre den...

 

<h3 class="beskrivende_klassenavn"><a>lenke</a></h3>

 

Hvis du validerer den hos w3c, husk å merke av for outline!!

 

Bruk denne lenken på siden for validering:

Sjakk om siden samsvarer med W3Cs anbefalinger

 

Hvis du da blar nederst på siden, vil du finne at dette forumet ikke benytter seg av en eneste overskrift, og derfor ... needless to say ... bryter sterkt med alt som heter standarder og anbefalinger på nett... Trist...

Endret av drange_net
Lenke til kommentar

  •  
  • Inlineelementer kan ikkje inneholde blokkelementer.
     

A er vel inline og kan således ikke innholde H6 som er block.

 

Takk for den oppklaringen. Det visste jeg ikke.

 

Hva med i tenkt tilfelle <a><h6 style='display: inline'>hau</h6></a> Blir det lovlig på denne måten?

Endret av ketilkn
Lenke til kommentar
Bruk denne lenken på siden for validering:

Sjakk om siden samsvarer med W3Cs anbefalinger

 

Jeg er opptatt av å følge webstandard og at siden validerer. Så vidt jeg husker validerer alle sidene i systemet mitt. Siden med <h6><a></a></h6> validerer også. Da kan man gå ut i fra at det er riktig.

 

Videre forsøker jeg å bruke tagger logisk slik at sidene blir fornuftige også uten CSS. Derav ønske om å markere med h6 i stedet for å bare bruke a med en class. Man kan rasjonalisere med at sidene blir leslige for mobilbrukere og blinde når man passer på dette, men egentlig tror jeg at jeg er en pedant som liker å henge meg opp i småpirk.

 

Men for all del, blinde, mobilbrukere, søkemotorer, Lynx-brukere, og Dillo-brukere fortjener også respekt.

Lenke til kommentar
  • Inlineelementer kan ikkje inneholde blokkelementer.
  • Blokkelementer kan ikkje inneholde andre blokkelementer (untatt BLOCKQUOTE, som er midt i mellom FLOW og BLOCK
  • Elementer definert som FLOW kan inneholde alle elementer.

Har du en URI jeg kan bruke? Dumt å spørre i dette forumet hver gang. :D

Lenke til kommentar
Jeg er opptatt av å følge webstandard og at siden validerer. Så vidt jeg husker validerer alle sidene i systemet mitt. Siden med <h6><a></a></h6> validerer også. Da kan man gå ut i fra at det er riktig.

Les innlegget mitt en gang til. Det skal følge strukturen på resten av overskriftene. Det Man skal ikke hoppe fra h1 til h6.

 

Én ting er at det validerer, om det er semantisk riktig, er noe helt annet. Derfor skal du teste for validering med outline=1, og se nederst på siden om du har brukt riktige overskriftselementer, eller om du har hoppet over noen.

Lenke til kommentar

  •  
  • Inlineelementer kan ikkje inneholde blokkelementer.
     
  • Blokkelementer kan ikkje inneholde andre blokkelementer (untatt BLOCKQUOTE, som er midt i mellom FLOW og BLOCK
     
  • Elementer definert som FLOW kan inneholde alle elementer.
     

Hmm, dette har jeg ikke fått helt med meg. Hva med en div-boks inni en annen div-boks?

 

EDIT: Skal forøvrig si at jeg ikke aner hva "flow" er for noe. *Google*

Endret av DevN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...