Gå til innhold

Kontrollerkort til Sata-Disk


Anbefalte innlegg

Jeg har IDE-basert HK, og i den forstand er jeg nødt til å få gjort det slik at den klarer å lese Sata-disker ( DVD-brenner ). Problemet er at HK ikke støtter SATA, siden den er littegrann for OLD. Og jeg vil heller ikke investere i en ny HK siden jeg klarer meg fint med den jeg har nå. Og har ikke direkte hastverk med å oppgradere. Da lurer jeg på hva et kontrollerkort er. Har hørt at dette er en løsning for meg.

 

Har sjekket og funnet ut at på DigitalImpuls så går denne for 159,- eller no. Er dette noe jeg kan benytte meg av? Jeg har altså null peil på hva denne gjør utenom at den konverterer på en eller annen måte. Noen som har prøvd denne metodem og vet hvilke ledninger som skal festes hvor på kontrollerkortet?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Alle disker, enten IDE eller SATA, må kobles til en kontroller. Nyere hovedkort har innebygd kontrollere for både IDE og SATA. Når du mangler SATA kontroller så kan du ordne det ved å kjøpe et PCI kort som plugges inn i HK.

Tilsvarende kan man også kjøpe IDE kontrollere hvis man trenger flere enn 4 IDE enheter.

 

Det er akkurat samme ledningen fra disken som plugges inn, enten du har et nytt HK med SATA plugg eller et kontrollerkort med SATA plugg.

Lenke til kommentar

Pass på at du kjøper et kontrollerkort som er kompatibelt med brenneren.

Jeg prøvde å koble "Plextor 716SA" til "Promise SATAII 150 TX4 4P". Det så ut til å fungere - brenning gikk bra men ved lesing eller kopiering fra DVD ble det feil.

Prøvde å oppgradere både brenner og kort uten at det hjalp. Jeg vet ikke hvilken brenner du har, men se etter på siden til produsenten, kanskje de har en liste over kompatible kort. Plextor har ihvertfall en slik liste.

Endret av Thoth
Lenke til kommentar

Jeg har plextor :D Modellen er : PX-7125A ser det ut som.

 

Noen kontrollerkort som er å anbefale?

Visste ikke at det var PCI det var snakk om. Jeg søkte litt på hw.no og fikk

 

https://prisguiden.no/vis_kategori.php?cat_id=14

 

Den første der, det er jo ikke PCI-sak. Det er jo bare sånn konvertering. Hvilke fordeler har PCI enn denne? Den er billig også, og jeg vil bare at Brenneren skal fungere, ikke at den skal yte maksimalt. Hvilken Kontrollerkort burde jeg da kjøpe?

Lenke til kommentar

Leste i denne tråden at det kun er Intel SATA og Silicon Image som offisiellt støtter DVD brennere.

 

Jeg har selv 3 SATA kontrollere, alle sammen fra Sunsway/ST Lab slik som linket til i posten over. Hvis det er slik at Silicon Image støtter DVD brenner så kan jeg ihvertfall bekrefte at det er Silicon Image som leverer SATA brikken til SUnsway/ST lab, ergo så burde det fungere.

 

Hvis du skal ha den billigste kontrolleren (da kan du koble til 2stk. SATA enheter), og du bor i I Oslo, vil det bli billigst å for deg å stikke innom datakjeden i møllergata, de selger kontrolleren for 328kr.

Hvis du velger å kjøpe den på nettet så vil frakten utgjøre en stor del av kjøpesummen og det vil ikke lønne seg:

Postoppkrav: Frakt & omkostninger kr 174,38,- Totalt kr 432,38,-

Kredittkort: Frakt & omkostninger kr 106,88,- Totalt kr 364,88,-

 

(prisene er hentet fra nettstedet som var billigst i prisguiden, pcutstyr.no)

 

Men før du gjør noe, sjekk opp med Plextor om hvilke SATA brikke/kontrollere de anbefaler...

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Nå har jeg bestilt HK jeg!

 

https://prisguiden.no/vis_produkt.p...roduct_id=26786

 

Den bestilte jeg fra nettet. Bor i Oslo og innrømmer at det kunne vært lettere å stikke innom Datakjeden i Møllergata, men har ikke så mye peil at jeg kunne sagt til folka der hva jeg skulle ha..

 

Ser dette ut som et dårlig kjøp eller? Siden da får jeg jo HK med Sata-muligheter og i tillegg Usb2, noe jeg ikke hadde.

Lenke til kommentar

Vel, du får et hovedkort med S-ATA support ja, men det er jo fremdeles et spørsmål om denne S-ATA kontrolleren er kompatibel med din Plextor brenner. Så sånn sett så har du ikke løst "problemet". I følge spesifikasjonene på dette HK'et så sitter det et VIA chipset men hvem som leverer S-ATA kontrolleren står det ingenting om, så dette bør du sjekke.

 

Men du kan jo være heldig. Men i følge den posten schmelck linket til så kan det virke som om det Sunsway kortet er det sikreste her, eventuellt kjøpe et HK med Intel chipset.

 

Regards

SilverWolf

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...