Gå til innhold

komponenter for å få en brukbar "HTPC"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Leste HTPC guiden her på sida men fikk ikke svar på det jeg lurte på, syns han fokuserte litt for mye på bilde (selv om det for all del er veldig viktig) håper noen kan hjelpe meg med følgende:

Jeg har en fujitsu siemens pc som jeg har tenkt å gjøre om til en slags htpc ved å investere i nye komponenter men på et par punkter er jeg usikker. Denne pcen håper jeg kan bytte ut både cdspiller og dvdspiller samtidig som den kan brukes til spilling. Her er det jeg lurer på:

1. Det jeg fortsatt lurer mest på er om det er vits med et bra lydkort til pc'en og isåfall hvilket? Jeg leste på hw.no for en stund sia at viss du har en bra forsterker som du kobler pc'en via så har lydkortet i pc'en ingenting å si bare du har de riktige utgangene, er dette riktig? Viss det er feil, er det noen som har tips om hva slags lydkort jeg burde velge til en pris under 3000? Et annet spørsmål er hva slags type kabel er best til å overføre lyd fra pc til forsterker (når det gjelder signalkabler til lyd og bilde har jeg absolutt ingen anelse, utenom at jeg har hørt at dvi er det beste når det gjelder bilde). Er det noe annet som har innvirkning på bedre lyd som jeg ikke har nevnt?

2. Jeg har veldig lyst til å ha mulighet til å vise hd materiale via pc'en, holder en AMD Athlon 64 3200+ og 1gb ram til å vise høykvalitets video? Og som det er spurt om i en annen tråd her på forumet, er det noen som har en link hvor man kan få lasta ned opptak fra de første hdtv kanalene? Er det noen forskjell på bildekvaliteten på dvd-spillerene man får kjøpt til pc nå for tiden, og hvilket skjermkort burde jeg kjøpe for å få bra bilde via prosjektor?

Det jeg egentlig spør om her er: Hva må til for å få best mulig bilde med visning av vanlige dvdfilmer over pc'en og hva må til for å kunne bruke den som viser av hdfilmer o.l.

3. Tv-kort: For meg så ser dette http://www.dinside.no/php/art.php?id=90588 tv-kortet ut som den ultimate løsning! Her kan man altså sende bilde over til tv/prosjektor og da ta opp rundt 0-2% av cpu selv om pc'en blir brukt som tv-tuner, her kan du også få en ukesoversikt over programmene på kanalene du har tilgang på å krysse av de du vil ta opp i løpet av uka... Sinnsykt greit viss du har tv1000 kanalene og har lyst på en stor samling dvd-filmer ;) Jeg har ikke funnet et tv-kort som slår dette (til prisen såklart) men vil være på den sikre siden så jeg spør lisågodt her på forumet. Noen som vetom dagens tv-kort kan brukes på samme måte når hdtv kommer, altså ta opp hd filmer i knallbra oppløsning?

Blei mange spørsmål det her men det er jo en del her på forumet som kan svært mye så jeg håper å få svar på det meste :)... Si ifra viss det er noe jeg har glemt som er vesentlig for å bruke en anminnelig pc som mediacenter i hjemmekinoen.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Bare noen tanker rundt lydkort, videotilkoblinger, og all mulig etterprosessering av lyd/bilde, som krever en veldig rask prosessor: Ikke legg lista for høyt. Tenker du en rimelig og god HTPC, uten å ha lydanlegg til 50k og projektor/lerret til 40k, så holder det sannsynligvis med integrert lydkort av noen kvalitet og enkle avspillingsprogrammer.

Athlon 64 og 1GB RAM holder fint til avspilling av HD-filmer i 1280i.

TV-kort er noe jeg ville ha prioritert mer enn andre ting, da det finnes mange helt ok TV-kort, men som blir preget av dårlig programvare. Hvis HTPCen skal bli brukt som den eneste TVen i huset, er jo dette viktig.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...