Gå til innhold

Spørsmål ang. reklamasjon/garanti hos Elkjøp


Anbefalte innlegg

Var blandt de heldige som fikk kjøpt Leadtek 6600 GT for 795,- hos Elkjøp, i mai.

Kortet begynte å "krangle" for en stund siden, og etter diverse driverbytter, og testinger, fant jeg ut at det var noe galt med selve kortet.

Ringte da til Elkjøps kundesenter, som sa jeg kunne levere det i nærmeste butikk, noe jeg da gjorde.

De skulle teste det, men hvis det var noe galt med det, ville jeg mest sansynlig bare få pengene tilbake, da de ikke hadde dette kortet på lager...

 

Så kommer spørsmålene:

Hvilke rettigheter har jeg?

Kan jeg kreve tilsvarende kort?

Eller må jeg ta til takke med et til samme kjøpesum, eventuelt pengene tilbake?

 

Kommer uansett ikke til å lage noen stor sak av det, for selv om jeg "bare" får pengene tilbake, har jeg jo ikke tapt noe... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg kjøpte en gang en billig 15" LCD-skjerm på elkjøp, siden de ikke lenger hadde den billige skjermen fikk jeg en svindyr 15" LCD-skjerm til samme pris (3 dagers annonsegaranti).

 

Etter noen måneder ble skjermen kaputt, og etter å ha vært til reperasjon to ganger fikk jeg pengene tilbake. Problemet var at siden jeg hadde kjøpt skjermen så billig, var ikke pengene jeg fikk tilbake lenger nok til å kjøpe den billigste 15" LCD-skjermen de hadde på lager.

 

Etter å ha løpt rundt i butikken og kranglet med alle ansatte jeg så i 20 minutter måtte jeg skuffet dra hjem med pengene...uten skjerm...

 

Ut fra egne erfaringen tviler jeg altså på at elkjøp vil gi deg tilsvarende kort... :)

 

 

edit: leif was here

Endret av tomahg
Lenke til kommentar

Her er det veldig viktig å være klar over sine rettigheter. De er i dette tilfellet enkle; Du har kjøpt et kort som er defekt, dermed kan du kreve en av to ting:

 

1. få et kort tilsvarende det du kjøpte eller bedre

2. heve kjøpet og få tilbake pengene du betalte

 

Hvis du velger 1; Du kommer ut med et tilsvarende kort eller hvis dem ikke kan skaffe dette innen rimelig tid (1uke) eller hvis det er gått ut av produksjon, så har du krav på et bedre kort. Eventuelt få et "lånekort" i ventetiden (<1uke) hvis du ønsker det. Kunden skal ikke lide p.g.a at produktet går i stykker.

 

Hvis du velger 2; Får pengene tilbake og kan kjøpe kortet et annet sted.

 

Mvh

lbn

 

(tidligere lefdal og komplett ansatt)

Endret av lbn
Lenke til kommentar
Her er det veldig viktig å være klar over sine rettigheter. De er i dette tilfellet enkle; Du har kjøpt et kort som er defekt, dermed kan du kreve en av to ting:

 

1. få et kort tilsvarende det du kjøpte eller bedre

2. heve kjøpet og få tilbake pengene du betalte

 

Hvis du velger 1; Du kommer ut med et tilsvarende kort eller hvis dem ikke kan skaffe dette innen rimelig tid (1uke) eller hvis det er gått ut av produksjon, så har du krav på et bedre kort. Eventuelt få et "lånekort" i ventetiden (<1uke) hvis du ønsker det. Kunden skal ikke lide p.g.a at produktet går i stykker.

 

Hvis du velger 2; Får pengene tilbake og kan kjøpe kortet et annet sted.

 

Mvh

lbn

 

(tidligere lefdal og komplett ansatt)

jeg levde i troen at det var butikken som hadde dette valget jeg, at de enten kan gi deg nytt kort elller tilsvarende kort, eller pengene tilbake

Lenke til kommentar

Glemte et par ting. Du har rett i det du sier, vi som forbrukere kan ikke velge der og da mellom det jeg nevner. Men hvis butikken ikke kan gi deg 1. et tilsvarende kort, så har du krav på et bedre. Og hvis butikken prøver å reparere feilen (ikke i dette tilfellet fordi elkjøp ikke gjør reparasjoner) og du får nytt 3x så kan du 2. heve kjøpet. Mange butikker lar deg også heve kjøpet på stedet (som trådstarter nevner med å få pengene tilbake direkte).

 

Mvh

lbn

Lenke til kommentar
Her er det veldig viktig å være klar over sine rettigheter. De er i dette tilfellet enkle; Du har kjøpt et kort som er defekt, dermed kan du kreve en av to ting:

 

1. få et kort tilsvarende det du kjøpte eller bedre

2. heve kjøpet og få tilbake pengene du betalte

 

Hvis du velger 1; Du kommer ut med et tilsvarende kort eller hvis dem ikke kan skaffe dette innen rimelig tid (1uke) eller hvis det er gått ut av produksjon, så har du krav på et bedre kort. Eventuelt få et "lånekort" i ventetiden (<1uke) hvis du ønsker det. Kunden skal ikke lide p.g.a at produktet går i stykker.

 

Hvis du velger 2; Får pengene tilbake og kan kjøpe kortet et annet sted.

 

Mvh

lbn

 

(tidligere lefdal og komplett ansatt)

Så jeg kan kreve et tilsvarende eller bedre kort(mot mellomlegg), framfor penger tilbake?

Eller er det opp til butikken å velge?

Er det noen pukter i en eller annen lov jeg i så fall må henvise til?

 

Ellers takk for alle svar så langt. :)

Lenke til kommentar
Her er det veldig viktig å være klar over sine rettigheter. De er i dette tilfellet enkle; Du har kjøpt et kort som er defekt, dermed kan du kreve en av to ting:

 

1. få et kort tilsvarende det du kjøpte eller bedre

2. heve kjøpet og få tilbake pengene du betalte

 

Hvis du velger 1; Du kommer ut med et tilsvarende kort eller hvis dem ikke kan skaffe dette innen rimelig tid (1uke) eller hvis det er gått ut av produksjon, så har du krav på et bedre kort. Eventuelt få et "lånekort" i ventetiden (<1uke) hvis du ønsker det. Kunden skal ikke lide p.g.a at produktet går i stykker.

 

Hvis du velger 2; Får pengene tilbake og kan kjøpe kortet et annet sted.

 

Mvh

lbn

 

(tidligere lefdal og komplett ansatt)

Så jeg kan kreve et tilsvarende eller bedre kort(mot mellomlegg), framfor penger tilbake?

Eller er det opp til butikken å velge?

Er det noen pukter i en eller annen lov jeg i så fall må henvise til?

 

Ellers takk for alle svar så langt. :)

butikken som velger det du..

Lenke til kommentar
Her er det veldig viktig å være klar over sine rettigheter. De er i dette tilfellet enkle; Du har kjøpt et kort som er defekt, dermed kan du kreve en av to ting:

 

1. få et kort tilsvarende det du kjøpte eller bedre

2. heve kjøpet og få tilbake pengene du betalte

 

Hvis du velger 1; Du kommer ut med et tilsvarende kort eller hvis dem ikke kan skaffe dette innen rimelig tid (1uke) eller hvis det er gått ut av produksjon, så har du krav på et bedre kort. Eventuelt få et "lånekort" i ventetiden (<1uke) hvis du ønsker det. Kunden skal ikke lide p.g.a at produktet går i stykker.

 

Hvis du velger 2; Får pengene tilbake og kan kjøpe kortet et annet sted.

 

Mvh

lbn

 

(tidligere lefdal og komplett ansatt)

underlig hvordan du siterer en praksis jeg ikke kan gjenkjenne fra Lefdal hamang feks.

 

Dog sier ikke fkjl at du har krav pa et bedre produkt dersom det du har fungerer. Mest sansynligvis et tilsvarende produkt.

 

Dersom produktet er defekt og det ikke foreligger hva som kalles vesentlig mangel sa blir det vanskelig a heve kjopet med en gang. Dog et grafikk kort som streiker helt er jo per def. en vesentlig mangel, sa jeg kan jo vare enig at kjopet muligens kan heves.

 

vitterlig nok er det kunde som avgjor om det skal skje avhjelp,omelevring eller heving. Ikke butikken.

Dersom det blir heving sa star kunde fritt til a ta dekningskjop, og selger vil om mulig bli erstatningsansvarlig.

Lenke til kommentar

Christian86: Det er en praksis som de fleste butikker bør følge, da den er lovfestet. Du sier at:

 

"Dog sier ikke fkjl at du har krav pa et bedre produkt dersom det du har fungerer. Mest sansynligvis et tilsvarende produkt."

 

Du får ikke et nytt om det blir testet OK. Trådstarter sier at det han har ikke fungerer, og jeg forusetter da at elkjøp kommer frem til det samme etter test. Hvis det blir testet defekt, så har han som forbruker rett på et tilsvarende nytt produkt eller reparert produkt. Gjentar dette seg 3x så kan han heve kjøpet uten diskusjon.

 

Og ja Fiesta, du kan kreve et nytt tilsvarende kort, men har de ikke dette på lager så får du sikkert tilgodelapp/penger eller kan betale et mellomlegg for et dyrere ett.

 

Mvh

lbn

Endret av lbn
Lenke til kommentar
Du får ikke et nytt om det blir testet OK. Trådstarter sier at det han har ikke fungerer, og jeg forusetter da at elkjøp kommer frem til det samme etter test. Hvis det blir testet defekt, så har han som forbruker rett på et tilsvarende nytt produkt eller reparert produkt. Gjentar dette seg 3x så kan han heve kjøpet uten diskusjon.

 

da er vi jo enig. Reagerte bare pa formuleringen "krav pa bedre gjenstand".

 

Du har nok rett i at de fleste burde folge den, men tror det er litt bestmt etter hvor mange ganger du har klaget for.

En butikk bestemte seg for at loven ikke gjaldt for meg, tilsynelatende fordi de ikke kunne selge meg telefon som fungerte.

Det gjentok avdelingsleder da jeg vant saken i forbrukerradet :p (indirekte)

Lenke til kommentar

Det er vel denne paragrafen dere henviser til:

Forbrukeren kan velge mellom å kreve at selgeren sørger for retting av mangelen eller leverer tilsvarende ting (omlevering). Dette gjelder ikke hvis gjennomføring av kravet er umulig eller volder selgeren urimelige kostnader.

 

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.

 

Selv om forbrukeren verken krever retting eller omlevering etter loven, kan selgeren tilby retting eller omlevering dersom dette skjer uten opphold. Dersom selgeren sørger for slik retting eller omlevering i samsvar med loven, kan forbrukeren ikke kreve prisavslag eller heving.

Og selv om jeg kjøpte kortet til en uforskammet lav pris(795,-+porto), kan det vel neppe regnes som en urimelig kostnad for Elkjøp, om de må gi meg et nytt Leadtek 6600 GT, eller tilsvarende.

Da får jeg bare vente å se hva som skjer, nå vet jeg i hvert fall hvilken paragraf jeg skal henvise til hvis det oppstår problemer.

 

Mange takk for all hjelp! :)

Lenke til kommentar
Og ja Fiesta, du kan kreve et nytt tilsvarende kort, men har de ikke dette på lager så får du sikkert tilgodelapp/penger eller kan betale et mellomlegg for et dyrere ett.

Er ikke noe av poenget at han skal få et nytt produkt, tilsvarende eller bedre, uten å måtte betale noe mellomlegg hvis det er litt dyrere?

Lenke til kommentar
Enig ja, da skjønner jeg hva du mente. ;)

 

Flott at du vant saken, utrolig hvor langt man må gå noen ganger fordi butikkene er vrange. :mad:

 

Mvh

lbn

ble ikke bedre av at ledelsen godkjente trakkasseringen av meg...(mobbing og drittslenging)

 

men i denne saken velger kunde selv mellom retting og omlevering. Urimelig kostand SKAL begrunnes ordentlig

Lenke til kommentar
Enig ja, da skjønner jeg hva du mente.  ;)

 

Flott at du vant saken, utrolig hvor langt man må gå noen ganger fordi butikkene er vrange.  :mad:

 

Mvh

lbn

ble ikke bedre av at ledelsen godkjente trakkasseringen av meg...(mobbing og drittslenging)

 

men i denne saken velger kunde selv mellom retting og omlevering. Urimelig kostand SKAL begrunnes ordentlig

Denne "urimelig kostnad" er vel en gjenganger.. :)

 

Elkjøp kan hevde at en 1000-lapp er urimelig kostnad for et kort som kostet 795,-, og således vil ikke kunden komme noen vei. Å ta saken i forliksråd e.l. koster fort mer enn det smaker..

Lenke til kommentar
Elkjøp kan hevde at en 1000-lapp er urimelig kostnad for et kort som kostet 795,-, og således vil ikke kunden komme noen vei. Å ta saken i forliksråd e.l. koster fort mer enn det smaker..

Skal man straffes for å ha gjort en god handel?

Så hvis man f.eks har kjøpt et TV på "supersalg", til halv pris, og det oppstår en feil, man bytter TV, så får man en som er bare er verdt halvparten av den man hadde...? :hmm:

Og hva med dette punktet:

Ved avgjørelsen av om kostnadene er urimelige etter første ledd annet punktum, skal det særlig legges vekt på verdien av en mangelfri ting, mangelens betydning og om andre beføyelser kan gjennomføres uten vesentlig ulempe for forbrukeren.
Og verdien av mitt kort bør vel ligge i nærheten av Elkjøps nåværende pris på samme kort, som i så fall er 1495,- de har også et tilsvarende kort(PNY 6600GT) til 1395,-

En kan jo også hevde at det å få pengene tilbake, for min del, er en vesentlig ulempe :p

 

Men om det skulle oppstå en uenighet om tolkningen, er en eventuel sak i forliksrådet ikke aktuelt.

Men som nevnt før, jeg venter å ser hva som skjer, og skal ikke ta sorgene på forskudd! :p

Lenke til kommentar
Det du sier er jo forsåvidt riktig. Problemet er at loven er ganske ullen, og vel egentlig overlater til "domstoler" ala forliksrådet å avgjøre enkelttvister..

 

Du har ikke mulighet for å gå direkte til produsent da, siden det fortsatt er garanti på kortet?

Kortet er allerede levert til Elkjøp, jeg venter bare på "dom"... :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Har nå fått igjen kortet, da Elkjøp i Porsgrunn ikke fant noen feil med det. :dontgetit:

Jeg stakk tilfeldigvis innom de i forrige uke for å høre om de snart var ferdig med det, og fikk da beskjed om at de hadde testet det i over et døgn(testen var klar for ca. 14 dager siden, uten at de kontaktet meg!), uten feil... :hmm:

Har etter det testet kortet i min egen, og min brors pc, med påfølgende kræsj og grafikkfeil.

Derfor har jeg nå sendt inn et "Returskjema" på nettbutikken deres, hvor jeg bl.a henviser til "Lov om forbrukerkjøp", kapittel 6 , § 27, § 29, og § 30, så får tiden vise hva som skjer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...