Gå til innhold

Stills i Premier


Anbefalte innlegg

Jeg skal lage en collage av stills med musikk til. Men når jeg setter inn bildene er det bare sentrum som kommer frem. Premier kutter eller zoomer inn.

Leste en post om dette, men ble strengt tatt ikke så mye klokere av den. Hvilken oppløsning og størrelse bør bildene ha for å være ideelle til å sette dirkete inn i Premier?

 

Så til neste spørsmål: Når jeg skal lage denne collagen så er det litt kjedelig med vanlig lysbildefemvisning oppsett. Jeg vil gjerne at kamera beveger seg rundt på bildene, zoomer inn og ut, slik atd et ikke blir monotont og kjedelig. Hvordan gjør jeg dette?

 

Hvordan fryser jeg en frame?

 

Håper dere kan hjelpe meg på dette!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

DV-video har ein oppløysning på 768*576, når pixlane er kvadratiske, 720*576 med 4:3 aspect ratio.

 

Viss du vil zoome inn på bileta bør du ha bilete som er større enn 7520*576, då du ellers vil få dårleg kvalitet. Du kan eigentleg berre bruke bileta som dei er, og forminske dei Premiere.

 

Har du Premiere Pro vil du finne ein effekt som heiter Motion, som ligg fast i Effect Controls. Her kan du stille m.a. posisjon og storleik. For å zoome/bevege kamera rundt på bilete, må du keyframe desse eigenskapane. Gå til der du vil rørsla skal byrje, og trykk på den vetle kvite stoppeklokka ved sida av den eigenskapen du skal endre. Gå so til det tidspunktet der rørsla skal slutte, og om du då endrer verdien for eigenskapen, vil det verte laga ei ny keyframe der.

 

Har du Premiere 6.x, finn eit filter som heiter Transform. Der har du mykje dei same mogelegheitane, viss ikkje fleire.

Lenke til kommentar

Premiere Pro:

Jeg regner med at du i Premiere har laget et prosjekt i TV PAL-format, dvs. 720x576, men egentlig 768x576. Et vanlig bilde fra et fotokamera har en betydelig høyere oppløsning. Et 4 megapikslers-kamera har som regel 2272x1704-oppløsningen.

 

Løsningen på det hele er å bruke Effect Controls på hvert bilde. Der har du full kontroll over bildet. Du kan rotere, endre posisjon, forstørre, forminske, osv.

 

Først markerer du et bilde på tidslinjen(dette kan også være et vanlig filmklipp, selvsagt) og du vil ved siden av monitorvinduet få se Effect Controls for det klippet/bildet. Hvis ikke, er ikke Effect Controls markert på en knotteknapp over.

 

kan du markere Motion, for da kan du dra rundt på bildet akkurat som du vil i monitorvinduet. Vil du ha en mer detaljert og nøyaktig posisjon, kan du få full oversikt over posisjonen på bildet under Motion. Nå regner jeg med at du har fått bilde på plass.

 

Men nå vil du vel bevege på bildet mens filmen går? Da må du bruke noe som heter Keyframes. Med keyframes kan du bestemme når bildet/klippet skal gjøre den og den forandringen i hvor du zoomer inn og greier. Du finner en keyframes-knapp(ser ut som en stoppeklokke) ved siden av hver effekt du kan gjøre under Motion(og i og for seg alle andre effekter du legger på). Når du har funnet ut hvordan bildet skal være i begynnelsen, kan du dra tidslinjemarkøren på begynnelsen av klippet/bildet og trykke på den knotten. Så kan du dra lenger ut i klippet der det skal ha skjedd en forandring. F.eks. skal det ha blitt zoomet sakte innover. Da kan du bare endre verdiene til så langt du skal ha zoomet inn litt lenger ut i klippet, og det vil automatisk bli lagt til en keyframe som igjen resulterer i zooming inn på bildet. Hastigheten på zoomingen avhenger av hvor langt ut i klippet du har satt keyframen.

 

Det kan hende det ble litt vanskelig å skjønne det bare utifra skrift. Jeg sitter ikke nå med en PC med Premiere, men jeg skal det senere, så jeg kan da legge ut litt screenshots.

 

Edit: Innlegget over var ikke der før jeg begynte å skrive.

Endret av Oleway
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...