Gå til innhold

koble opp gamle B&W høytalere


Anbefalte innlegg

Heisann

For ikke så lenge siden var jeg på loppemarked og kjøpte meg noen litt eldre B&W DM 600 høytalere, (skikkelig røverkjøp :w00t: 30 kr høytaleren!!!) men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal koble de til forsterkeren min. Terminalen på baksiden har nemlig 2 innganger. En for low-freq og en for hi-freq.

Er det noen som vet riktig måte å plugge de til?

post-197-1122329072_thumb.jpg

Endret av Corn Flakes
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heldiggris ;)

 

Terminalene bakpå høyttalerne tillater bruk av såkalt "bi-wiring", det vil si at du kan koble to par høyttalerledninger fra forsterkeren til hver høyttaler. Det følger vanligvis med skinner som forbinder low-freq- og hi-freqterminalene på høyttaleren, slik at du kan la disse skinnene være på om du ikke ønsker bi-wiring, og fjerne dem dersom du foretrekker bi-wiring. Det at høyttalerne dine mangler disse skinnene tyder på at den forrige eieren foretrakk bi-wiring. Vil du prøve bi-wiring, kan du skaffe et til sett med kabler identiske til de du har, og koble dem til forsterkeren på vanlig måte, bare at du kjører dobbelt sett med kabler fra hver terminal.

 

Illustrasjon av bi-wiring

 

Biwiring, forklart av "What Hi-Fi?"

 

Forøvrig utdyper denne artikkelen fra "What Hi-Fi?" fordelene og ulempene ved bi-wiring

Endret av Exiter
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...