Gå til innhold

Science Fiction du kan anbefale


Anbefalte innlegg

Her tenkte jeg at vi scifi nerds kunne utveksle tips om scifi-bøker som er verdt å lese.

Skriv gjerne et liten anmeldelse, eller en liten forklaring om hva boka handler om.

 

Jeg får vel begynne med boka jeg sist leste, og som overrasket meg stort.

 

Time - Manifold 1 av Stephen Baxter

 

Jeg hadde lest et par bøker av Arthur C. Clarke (min store helt) som Stephen Baxter hadde medvirket til, så jeg visste at S.B kunne skrive. Rent på måfå plukket jeg ut TIME boka hans. Boka ga meg rett og slett bakoversveis, så bra var den. I morra reiser jeg faktisk og kjøper resten av serien.

 

Hva den handler om:

 

Hovedpersonen Reid Malenfant er en mann med mange jern i ilden. Et av dem er utforsking og "gruvedrift" på astroidene. Et av investorselskapene hans gjør at han kommer i kontakt med en "dommedagsprofet" som har funnet ut at jorda, kanskje hele universet vil gå under i løpet av 200 år. Og her begynner historien å utvikle seg.

Jeg er redd for å fortelle for mye, så jeg slutter der. Men jeg må legge til at denne boka inneholder definitivt den beste tidsreisesekvensen jeg noensinne har lest (eller sett på film for den saks skyld). Boka forteller historien raskt og den har veldig lite dødtid. Jeg klarte ikke legge fra meg boka mer enn en gang. Resten av gangene sovnet jeg i den i etter å ha lest meg trøtt. (Nei, det er ikke fordi den var kjedelig jeg sovnet).

 

Slutten på boka vil "Blow your mind" rett og slett!

 

:thumbup:

 

Edit: Jeg får si med en gang at det holder at 1 person anbefaler Hitchhiker's guide to the galaxy :p

Endret av T-Solberg
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hmmm, noen bra jeg kommer på:

 

Alastair Reynolds: Revelation Space, Redemption Ark, Absolution Gap

- En trilogi med en ganske original forklaring på hvorfor menneskene ikke har kommet i kontakt med andre vesener. En mørk historie uten noen egentlige helter. Sci-fi i stooor skala med kilometerlange skip og kunstige planeter.

 

Sean Williams & Shane Dix: Echoes of Earth, Orphans of Earth, Heirs of Earth

- nok en trilogi, har ikke lest den siste ennå. Menneskeheten sender ut masse skip til andre stjerner med simulerte personer som mannskap. Noen av skipene kommer i kontakt med en fremmed kultur som legger igjen gaver i form av avansert teknologi. Men prisen er høy...

 

Peter Hamilton: Pandora's Star

- Akkurat lest denne ferdig. Et stjerneskip sendes til en fjerntliggende stjerne for å undersøke hvorfor hele solsystemet har blitt stengt inne i et enormt kraftfelt. Er det for å holde noen ute, eller for å stenge noen inne? Historien fortsetter i oktober med Judas Unchained.

 

Dette er i hvert fall sci-fi jeg anbefaler!

Lenke til kommentar
Edit: Jeg får si med en gang at det holder at 1 person anbefaler Hitchhiker's guide to the galaxy  :p

Da får den personen bli meg da! :p

 

Anbefaler også "the restaurant at the end of the universe" og "life, the universe and everything". (så langt har jeg kommet)

 

vil tro at "so long, and thanks for all the fish" og "mostly harmless" er også verdt å anbefale. :thumbup:

 

alle fem bøkene + den korte historien "young zaphod plays it safe" finnes i en samlebok kalt The Ultimate Hitchhiker's Guide.

 

:thumbup:

 

edit: flau leif der ja...Takk tonberry! ;)

Endret av krister461
Lenke til kommentar

Her kommer en ny anbefaling:

(Bøkene jeg anbefaler vil alltid være den originale engelske utgaven)

 

Arthur C. Clarke's RAMA-serie består av 4 bøker. Den første er den jeg skal fortelle om her.

 

Rendezvous with Rama

At first, only a few things are known about the celestial object that astronomers dub Rama. It is huge. It weighs more than ten trillion tons. And it is hurtling thorugh the solar system at inconceivable speed.

Then a space probe confirms the unthinkable: Rama is no natural object. It is, incredibly, an interstellar spacecraft. Space explorer and planet-bound scientists alike prepare for mankind's first encounter with an alien intelligence. It will kindle their wildest dreams ... And fan their darkest fears. For no one knows who the Ramans are or why they have come. And now the moment of rendezvous awaits - just behind a Raman airlock door.

 

 

Disse 4 bøkene er noe av det beste Arthur C. Clarke har skrevet, synes jeg. Resten av bøkene begynner med en gang der den forrige sluttet.

 

:thumbup:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...