Gå til innhold

Ødelagt kontakt på SATAdisk. Mulig å fikse/skifte?


Anbefalte innlegg

Hei

 

Etter et hovedkortbytte fant jeg ut at kontakten på den ene SATA-disken er knekt. Det ser ut som litt av kontakten på disken henger igjen i kabelen, samt at en pinne er bøyd. Går det an å fikse dette? Skifte kontakt? Litt kjipt å kassere en disk bare pga en kontakt..

post-62-1122233730_thumb.jpg

Endret av oro2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Etter et hovedkortbytte fant jeg ut at kontakten på den ene SATA-disken er knekt. Det ser ut som litt av kontakten på disken henger igjen i kabelen, samt at en pinne er bøyd. Går det an å fikse dette? Skifte kontakt? Litt kjipt å kassere en disk bare pga en kontakt..

Jeg ville ikke forsøkt å bytte kontakt, og det går uansett ikke på garanti. Dersom det hadde vært min disk hadde jeg prøvd å rette opp den pinnen som ikke var helt god, og hvis ikke det fungerte ville nok innsett at det greieste var å kjøpe ny disk.

Lenke til kommentar
Etter et hovedkortbytte fant jeg ut at kontakten på den ene SATA-disken er knekt. Det ser ut som litt av kontakten på disken henger igjen i kabelen, samt at en pinne er bøyd.  Går det an å fikse dette? Skifte kontakt? Litt kjipt å kassere en disk bare pga en kontakt..

Jeg ville ikke forsøkt å bytte kontakt, og det går uansett ikke på garanti. Dersom det hadde vært min disk hadde jeg prøvd å rette opp den pinnen som ikke var helt god, og hvis ikke det fungerte ville nok innsett at det greieste var å kjøpe ny disk.

Akkurat det samme skjedde med 74GB Raptor disken til en kamerat av meg, jeg så på at han skulle flytte på noe inni kabinettet, plutselig sa det "knekk", og så ble ansiktet hans helt hvitt av skrekk... Han så på meg mens han stammet: "h-h-h-h-h-v-v-v-a-a-a g-g-g-j-j-ø-ø-r-r j-j-e-e-g-g- n-n-å-å?!".

 

Jeg tok en titt på det, bøyde tilbake pinnene (brukte bladet på en teppekniv for å få alle til å være like rette, bruk gjerne noe tynt og hardt som du kan "legge over" pinnene og bruk fingeren din under), og forsiktig lirket kontakten på plass, voilá den funker fint den dag i dag. Men å bytte SATA kabel er vanskelig for å si det slik...

 

EDIT: SATA kontakten satt/sitter faktisk godt fast uten noe annet lim el. :-)

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Jeg har også klart å ødelege en SATA kontakt på disken. Redningen ble å kabelen på kontakten med superlim. Ja, vanskelig å bytte kabel, men det skulle heller ikke være nødvendig før disken går av med pensjon senere en gang.

Lenke til kommentar
Skal prøve å bøye tilbake pinnen, og bruke en ny kabel.

Vær forsiktig når du bøyer tilbake så pinnen ikke brekker. Og du ikke bruk ny kabel, du trenger den plastbiten som er brukket av til å "sitte fast" inne kontakten på kabelen. Du må da føre pinnene inne den tynne sprekken i kontakten. Hvis du bruker ny kabel så vil ikke pinnene sitte fast, men bare "ligge å slenge" inni den nye kontaken og disken vil nok ikke funke...

 

Litt dårlig forklart, skjønte du det?

Lenke til kommentar

Okei takk :) Skal prøve på det. Skjønner ikke at de må lage de av så dårlig kvalitet. Kan ikke huske at jeg har behandlet disken på en måte som tilsier at plastdingsen i kontakten skulle knekke. Bøyingen av pinnen har nok skjedd da jeg prøvde å sette den i igjen.

Lenke til kommentar
Okei takk :) Skal prøve på det. Skjønner ikke at de må lage de av så dårlig kvalitet. Kan ikke huske at jeg har behandlet disken på en måte som tilsier at plastdingsen i kontakten skulle knekke. Bøyingen av pinnen har nok skjedd da jeg prøvde å sette den i igjen.

Helt enig, er totalt latterlig at de ikke kan koste på seg 1kr ekstra for litt bedre plast. Kameraten min hadde jo en Raptor disk som kostet ca 2000kr en gang i tiden. Hvis jeg husker riktig så skulle han ta ut diskene sine (hadde en slik 3 disk "holder"), var litt kjapp så han så ikke at den ene disken ikke var koblet fra. I tillegg var sata kabelen av typen med 90graders "knekk" ytterst slik at det var nesten uungåelig at kontakten tok kveld en, uansett, jalla-plast... :nei:

 

EDIT: Pass på at når du skal sette på kontakten igjen at alle pinnene går inni sporet slik at de ikke bøyer seg en gang til, vær svært nøye med dette, ha god belysning og en stødig hånd :-)

Endret av schmelck
Lenke til kommentar

Har en sånn holder med 3 disker jeg og. Er jo en mulighet for at jeg har glemt en kabel en gang jeg tok den ut...

 

Ja en så vital og uerstattlig del på disken burde tåle litt mer.... Plasten virker mye dårligere enn den på de gamle PATA-kontaktene.

Lenke til kommentar
Har en sånn holder med 3 disker jeg og. Er jo en mulighet for at jeg har glemt en kabel en gang jeg tok den ut...

 

Ja en så vital og uerstattlig del på disken burde tåle litt mer.... Plasten virker mye dårligere enn den på de gamle PATA-kontaktene.

Nå er PATA kontaktene mye større og de har ikke bare en svært tynn "tapp" som stikker ut som skal tåle hele vekten/belastningen, men en bred ramme. For ikke å snakke om de 40 metallpinnene som også er på PATA...

 

Burde egentlig vært en metallhylse av noe slag som gikk rundt kontakten igjen...

 

EDIT: [konspirasjonsteorimodus] Kanskje det er et kynisk triks fra HD fabrikantene for kun å selge flere disker som en følge av at de gamle blir ødelagt [/konspirasjonsteorimodus]

 

Hvilket merke var disken btw?

Endret av schmelck
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...
  • 5 måneder senere...
Da har jeg endelig fått testet, og den fungerer når jeg bare dytter kontakten i. Fikk bøyd den ene pinnen tilbake. Plastdingsen er fortsatt knekt, så den henger nok litt løst. Men den funker :)

5836499[/snapback]

Hehe, bedre sent enn aldri!

Det burde jo i utgangspunktet ikke være noe problem å bruke disken selv om plasten brekker så lenge alle lederene fortsatt er intakte. Bare å passe på at lederene ikke rører hverandre :-)

Lenke til kommentar

Hehe. Jeg vet jeg er "litt" treg.

På grunn av andre problemer med PCen (se link litt lenger oppe) så har PCen stått ubrukt veldig lenge. Når jeg først fikk den i gang funket alle harddiskene :)

Jeg tror lederene står såpass fra hverandre at de ikke berører hverandre. Da ville jeg nok ha merket det. Jeg bør vel kanskje ta høyde for at denne løsningen ikke varer evig, så jeg tar nok backup om en stund om investerer i en ny disk.

 

Benytter anledningen til å reklamere litt for en tråd med enda et "problem" knyttet til gjenåpningen av min stasjonære PC. (håper ikke det strider mot retningslinjer)

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=557852&hl=

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...