Gå til innhold

Omtale og test av Storm G4!


Anbefalte innlegg

Tjah, jeg synes i alle fall ikke det gjør noe om Snekkern legger ut litt mere facts?

Men skal det i de hele tatt være noe sammenligningsgrunnlag i dette, så må det nok endel flere detaljer på bordet.

Men jeg skjønner jo også ditt synspunkt Ozelot, det blir jo nesten som å få vite innholdet i julepresangene før de pakkes opp!

 

Og testen kommer som tidligere nevnt også. Hadde tatt mål av meg til å få gjort mye i helgen som gikk, men dessverre var ikke hardwaren villig til å samarbeide.

Sitter imidlertid med et nytt hk i fanget, så får vi se hvordan det bærer ivei etterhvert....

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, nå får jeg vel passe nebbet mitt for å love for mye! :p

Men nå har jeg i alle fall fått igang den maskinen jeg skal bruke for denne testen. og selv om det er en god del annet rusk og rask jeg godt kunne tenkt meg å gjøre ferdig på den, så vil jeg nok prioritere blokktestinga ja!

Det skulle vel egentlig bare mangle, ettersom fler enn meg sjøl har ventet på dette.

Om det ikke skjer noe alldeles uforutsett, så starter jeg med testing i kveld.

Må bare få lagt på plass nødvendig programvare først.

 

B-QL: Kan nok ikke love "en mengde andre CPU-blokker", men de jeg har skal i alle fall til pers!

Lenke til kommentar

Jada, men er ikke helt ferdig med testinga ennå.

Tro det eller ei, slike ting tar MYE tid! Har akkurat satt på plass siste blokka for test nå, og en kjapp sjekk i BIOS viser 29grader, så da har blokka grei kontakt med CPU.

 

Bør vel kunne legge ut resultater om 2-3 timer, så du får stikke innom tråden senere i kveld! ;)

Lenke til kommentar

Jah, da var jeg endelig i mål! :w00t:

 

Strengt tatt burde det nok vært laget en artikkel av denne testen, så jeg må nok være forberedt på litt "pepper" fra høyere hold. Men det får våge seg. Hovedsaken er vel at resultatene omsider er på plass?

 

Av forskjellige årsaker som mange her kjenner til, så har det tatt fryyktelig lang tid å få denne testen ferdig, men bedre sent enn aldri får jeg vel si?

Nok om det.

 

Storm G4-blokka er sammenliknet med hhvis to og tre andre blokker på to forskjellige maskiner, og dermed under to forskjellige forhold. Samtidig som at det i den siste testen er tatt med en blokk til; NexXxos fra Alphacool. Denne blokka lot seg dessverre ikke montere på NF7-kortet, (socket A) men er selvsagt tatt med i A64-maskinen.

Pumpene som er brukt i testen, er hhvis MaxiJet 1200 og MJ1000, i praksis er det ytterst små forskjeller på disse, mht flow.

Flowtesten er forøvrig gjennomført med en MJ750, som leverer 700ltr/t i fritt fløde, og har en HMax på 1,65m.

 

Her et bilde av blokkene:

 

Blokker.jpg

 

Fra venstre: AC Cuplex, TDX-klone, Storm G4 og NexXxos.

 

Temperaturmålinger: For socket A ble det brukt en føler plassert tett inntil core. I tillegg ble vann- og lufttemperatur kontinuerlig kontrollert.

 

Socket 939-CPU er utstyrt med IHS, og samme løsning kan naturlig nok ikke benyttes på den. Tempføleren ble derfor montert på baksiden av hk, rett over senter på CPU.

Ingen av disse målepunktene vil gi helt korrekte temperaturer, men hovedsaken er at målemetoden hele tiden er konsekvent. I tillegg har termometrene en oppløsning på 0,1grad, noe som programvare som Everest, CoreCell og delvis også S.Sandra mangler.

Everest ble allikevel brukt som en kontroll under testen, og lå stort sett 1 til 2grader høyere enn hva egne digitale termometre viste.

 

Test på socket A:

Det viste seg her at min egen TDX-klone stakk av med "seieren", tro det eller ei.

Årsaken til dette, er nok først og fremst at denne har en konstruksjon som gir en mer konsentrert kjøling over et atskillig mindre område enn hva tilfellet er for resten av blokkene. Dermed blir den også mer effektiv på en "naken" core, som XP-M CPU´en representerer.

Både G4-blokka og NexXxos-blokka har et mer spredt kjøleområde, og vil dermed være mer effektive på en CPU med IHS!

I bunn og grunn er dette årsaken til at den første testen som ble gjennomført for en god stund siden ikke er offentliggjort før nå, rett og slett av frykt for ikke å bli trodd.....

 

Her er uansett resultatene:

 

XPM.jpg

 

Da er det på tide å ta et sprang over til litt mer rettferdige forhold for både G4- og NexXxos-blokka:

 

Sandi.jpg

 

Her er resultatene snudd på hodet, og viser at disse to er langt mer effektive på en CPU med IHS!

Forskjellene er allikevel ikke alarmerende store, og det kan være verdt å legge merke til at spranget mellom NexXxos og G4 er ganske beskjedent.

Med tanke på pris / ytelse, må man nok ha et ganske romslig alternativ for å velge den sistnevnte blokka.

En liten ulempe med de dyseløsningene som disse blokkene benytter seg av, er at de er ganske sårbare for urenheter i vannet.

Dyseåpningene er dramatisk små; 0,8mm i G4-blokka, og 1mm i NexXxos og AC-blokka, og krever derfor et pinlig rengjort system for å unngå tilstopping av en eller flere dyser.

Algevekst vil i verste fall medføre en ganske hyppig rengjøring av blokkene, men det går jo an å gardere seg mot slikt.

 

Den / de som hadde forventet "kanonresultater" med G4-blokka er nok kanskje litt skuffet nå?

La meg da til slutt få legge til, at denne testen ikke har tatt for seg hva som måtte ligge av fordeler i en kraftigere pumpe enn den jeg har brukt.

Det kan meget vel hende at dette kan være utslagsgivende i positiv forstand, for dagens dysebaserte løsninger.

 

Ozelot: Får håpe at du ikke har gått tom for chips og cola nå da! :p

Lenke til kommentar
Ozelot: Får håpe at du ikke har gått tom for chips og cola nå da! :p

Vel, ingenting er som å våkne for tidlig opp om morgenen og finne fram noen skiver og et glass vann og kose seg med vannblokk-test!

 

 

Flott test, men svært overasket(typo?) på første test(da denne gjelder mest for min del) , men kanskje ikke så overasket overall.

 

 

G4 er bra, men du har den skrytefaktoren.

 

Ser nok ut til at jeg må lage en tdx-klon før jeg hopper over på S939.

 

 

Edit:

 

 

Nå vet jeg ikke hva som gjør den blokken bedre på en cpu med IHS, men hvis alle(noen) fjerner IHS på sine Venice`er, så betyr det jo at TDX-klon\ Nexxos er et bedre valg.

 

Eller ?

 

Skulle likt å sett en test med G4, der IHS er fjernet(snekker`n :whistle: ).

Endret av Ozelot
Lenke til kommentar

Vel Ozelot, den er jo for så vidt testet uten IHS!

XP-M CPU´n har jo ikke IHS, og dermed har du en ganske grei indikasjon på hvordan det fungerer, i den første testen.

Men jeg ser uansett frem til hva slags resultater Snekker´n har kommet frem til, jeg tror ikke forskjellene er så veldig store...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...