kekepower Skrevet 23. juli 2005 Skrevet 23. juli 2005 Heisann, vil jeg få noe merkbar effekt på bilen min hvis jeg setter på et effektanlegg? Jeg har en Saab 93, '99 mod, 2.0L, Automat. Er greit med kraft i bilen, men man får jo aldri nok På forhånd takk. Mvh Stig-Ørjan
Ed Hunter Skrevet 23. juli 2005 Skrevet 23. juli 2005 (endret) Skyt meg viss eg tar feil, men er ikkje effektanlegg mest for lyden sin skyld? Moderat effektøkning på 4-5 hk kanskje? Endret 23. juli 2005 av Ed Hunter
kekepower Skrevet 23. juli 2005 Forfatter Skrevet 23. juli 2005 Skyt meg viss eg tar feil, men er ikkje effektanlegg mest for lyden sin skyld?Moderat effektøkning på 4-5 hk kanskje? Ja, jeg vet ikke :-) Derfor jeg spør... Hva kan jeg gjøre da for å få litt ekstra gamp ut av motoren uten å skifte hele dritten med en turbomotor (som man sikkert kan få kjøpt i Sverige til en billig penge)? Mvh Stig-Ørjan
garrasjen Skrevet 23. juli 2005 Skrevet 23. juli 2005 Stort sett får man ihvertfall fetere lyd, og da kjennes det jo ut som bilen går bedre Effektmessig kan man både få og miste effekt, Men stort sett kan man få et par hester i pluss. Er du intr. i hester kan du chippe og bygge om lufttilførslen så motoren får kald luft, da får du kanskje noen titalls hester ekstra.
Shotherra Skrevet 23. juli 2005 Skrevet 23. juli 2005 Det banlige er KN filter og effektanlegg. Uansett du får nok ikke mer enn et par-tre hester ut av dette, isåfall må du ha grenrør på eksosen. Det er dyrt å chippe den, kan like hjerne sette på en trimkam så du får litt mer aggresiv timing. Hør med verkstedet som har spesialisert seg på saab... Når du trimmer ryker all garranti... Effektanlegg og KN filter vil ikke ha no å si...
garrasjen Skrevet 23. juli 2005 Skrevet 23. juli 2005 Klart du kan sette på grenrør og "trimmkam" men på en bil med automat kan det bli litt rart hvis man bytter kamaksler.... Stort sett flytter man arbeidsturtallet på motoren når man bytter kammer og det kan jo føre til at girkassen girer på feil turtall osv. ettersom det er en ganske ny bil med sannsynligvis elektronisk styrt automat. Og prismessig i forhold til chip, kam og grenrør kan man jo som kekepower sier bytte over til en turbomotor
Zagato Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 For det første vil du ikkje få et titalls hk ekstra ved å chippe og tilføre meir kald luft. Motoren får kald luft allerede, men en chip vil gi deg 7-12 hk ekstra vil eg tru, og med effektanlegg i tillegg vil du nok havne på en 8-15 hk, avhengig av hvilket effektanlegg og hvilken chip
garrasjen Skrevet 1. august 2005 Skrevet 1. august 2005 For det første vil du ikkje få et titalls hk ekstra ved å chippe og tilføre meir kald luft.Motoren får kald luft allerede, men en chip vil gi deg 7-12 hk ekstra vil eg tru, og med effektanlegg i tillegg vil du nok havne på en 8-15 hk, avhengig av hvilket effektanlegg og hvilken chip Så 12- 15 hester er ikke titall? Klart motoren går bedre hvis den får kaldere luft... Det er jo derfor man monterer intercoolere på biler med turbo, for å KJØLE luften... Det blir som regel en del varme grader i selve motorrommet og da kan faktisk ekstra tilførsel med kald luft gi flere hester
Zagato Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 Eg trur dei rekner ca 1 hk per 7 grader på lufta, så klarer du 2 hk der er du heldig. Det som og er viktig å tenke på er at du ikkje gjør så mye for å stenge ute den varme lufta at motoren får for lite luft. Et titals tok eg som 20++ hk, ikkje 8-15 hk.
Jarmo Skrevet 2. august 2005 Skrevet 2. august 2005 http://www.protrim.no/produkter_maptun_index.shtml
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå